دکتر مهران فاطمی جغرافیدان و اقلیم شناس یزدی

  یزدفردا"دکتر مهران فاطمی"جغرافیدان و اقلیم شناس یزدی"این نوشتار در زمانی انتشار می یابد که  مردم مسلمان سراسر جهان سالروز ولادت موفور السرور و پربرکت پیامبر عظیم الشأن اسلام؛ حضرت محمد مصطفی (صلوات الله علیه و آله) وامام جعفر صادق(علیه السلام) را به سرور و شادی می گذرانند، این مناسبت خجسته که با آزادی شیرین و امید بخش شهر راهبردی«حلب»  از دست دشمنان اسلام قرین گردیده است را به امت بزرگ اسلام به ویژه ارادتمندان و محبین خاندان با کرامت نبی مکرم تبریک و تهنیت عرض نموده ، ضمن ادای احترام به  مقام شامخ و رفیع شهیدان این عملیات بزرگ، حماسه آفرینی مردانِ مرد سرزمینمان؛ ایران در دفاع از حریم حرم اهل بیت (علیهم السلام) به ویژه فرماندهی مقتدرانه سردار سرلشکر سلیمانی و سردار فلاح زاده را ارج می نهم.  
بی تردید در کنار این همه رشادت و جانفشانی و از خود گذشتگی، انسجام و همدلی دولت و مردم سوریه در این زمینه ، نقش مهمی را ایفا نموده است و برای بار دیگر ثابت شد که در سایه وحدت، کارهای سخت، آسان خواهد شد و البته کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. این وحدت و همدلی بود که در سایه درایت حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) منجر به پیروزی جمهوری اسلامی در دوران 8 ساله دفاع مقدس و پشت سرنهادن گردنه های سخت و صعب العبور در مقاطع حساس و سرنوشت ساز شد.
امروزه در ایران اسلامی و به ویژه استان یزد، این عنصر حیاتی به گمشده ای ارزشمند بدل گشته است و بیش از همه عرصه ها، مدیریت شهری نیازمند این کیمیای ناب است. با اعتقاد راسخ به این ضرورت انکارناپذیر، بر خود لازم دیدم بایسته ها و شایسته های رسیدن به چنین وحدتی در مدیریت امور شهری که بخش عمده آن در جریان انتخابات شورای اسلامی شهرها رقم می خورد، را یادآور شوم. البته راقم این سطور به هیچ عنوان قصد جسارت به شخصیت کسانی که محتملا ذهن خوانندگان عزیز ، معطوف به وجود شریف آن اعزه خواهد شد ندارد. فلذا صرفا به عنوان یک شهروند،  نکاتی را که شاید بتوان با حک و اصلاح توسط صاحب نظران نام آن را" منشور همدلی  در مدیریت برتر شهری" گذارد، بیان می دارم:
1- پیشینه انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای استان به ویژه شهر یزد از توجه  افکار عمومی به حسب و نسب افراد حکایت دارد. این در حالیست که صلاحیت افراد برای نقش آفرینی در حوزه مدیریت شهری، علاوه بر این مزیت ، نیازمند توانمندیهای مهمی است  که نسبتهای فامیلی تکافوی آن نمی کند. پرواضح است که تخصص و تجربه و دانش مرتبط، از اولویت دوچندان نسبت به سایر ویژگیها برخوردار است. لذا شایسته است تاثیرگذاران بر خرد جمعی، نسبت به تنویر افکار عمومی به ویژه آن دسته از شهروندان که نگاهی سنتی به این موضوع دارند، اقدام نمایند.
2- شاید یکی از مواردی که در آسیب شناسی تبلیغات انتخابات شوراها جلب توجه نماید، راه یابی برخی از افراد به صحن شورا صرفا به واسطه تبلیغات چند صد میلیونی است. این مهم، بیش از هرچیز، ضرورت برنامه ریزی برای ایجاد و بسط فرصتهای تبلیغ عادلانه بین داوطلبان را نمایان می سازد. یکی از راهکارهای موقت، سوق دادن جریان تبلیغات به سمت تبلیغات ائتلافی و فراهم نمودن امکان مناظره بین سرلیست های انتخاباتی توسط مجموعه احزاب و مجموعه های دانشجویی و دانشگاهی و ... است.
3- در تکمیل نکته قبلی باید تاکید نمایم که ائتلافها نیز بایستی برنامه های عملیاتی خود را به اطلاع مردم برسانند و از ارائه برنامه های صرفا شعاری خودداری نمایند. این مهم، بیانگر نحوه عملکرد افراد در زمان مسئولیت آنها و ملاک نسبتا خوبی برای ارزیابی برنامه ها خواهد بود.
4- یکی از لوازم موضوع ذکر شده در بالا،  معرفی شهردار مدنظر ائتلافها برای سهولت مردم در انتخاب اصلح است. با تحقق این موضوع عملا، نقش مردم در انتخاب شهرداران به صورت مستقیم ظهور و بروز می یابد.
5- در راستای گردش نخبگان و استفاده از ظرفیت بسیار بالای جوانان در این عرصه، مناسب به نظر می رسد اعضای شورای شهر که در چند دوره زحمت نمایندگی مردم در شورا را بر دوش داشته و عهده دار چنین مسئولیت خطیری بوده و انصافا نیز اقدامات بسیار خوبی را انجام داده اند،  این بار  به عنوان حامی، زمینه نقش آفرینی جوانان شایسته این دیار در مدیریت شهری را فراهم نمایند. بی شک ایفای نقش مشاور توسط این عزیزان فرهیخته در کنار نیروی جوانی اعضای یک شورای جوان، می تواند کاری کند کارستان.
6- لازمه نکته اخیر اینست که برخی که با انگیزه های معلوم، تداوم تصدی نمایندگی برخی از اعزه در شوراها را دنبال می کنند. به تبعیت از این عزیزان و بزرگواران، زمینه ساز حضور جوانان باشند و به تصمیم شخصی بزرگان شورا در این زمینه احترام بگذارند.


7- البته که قانونگذار، منعی برای حضور مجدد اعضای شورا در انتخابات، قائل نشده است. لذا چنانچه از این میان افرادی تمایل به حضور در انتخابات  داشته باشند، باید دقت وافر صورت گیرد تا جنبه تبلیغاتی فعالیتهای کنونی اعضای شورا و همچنین کسانی که وصل به بدنه دولت هستند، منتفی گردد.
8- نکته پایانی اینکه در گذشته بعضا شاهد بودیم که  فضاهای مجازی ،محمل وقوع تخلفات تبلیغات انتخاباتی بوده است،لذا انتظار می رود تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی از سوی مسئولان  اندیشیده شود.
9- پیشنهاد ویژه ای برای ایجاد عدالت  در تبلیغات انتخاباتی وجود دارد که ان شالله در مطلبی جداگانه به وزارت کشور،استانداری یزد و عموم شهروندان عزیز تقدیم خواهد شد.
به امید آنکه با انتخاب بهترینها در انتخابات آینده شوراهای اسلامی شهرها،شاهد بهبود مدیریت شهری و خدمت رسانی بهتر به شهروندان محترم باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا