رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مهریز با اشاره به رتبه‎‎ی چهارم این شهرستان به لحاظ موقوفات با وجود بیش از یک‏‏هزار و 800 موقوفه و سه هزار و 940 رقبه در استان، از وجود یکهزار موقوفه شناسایی نشده در این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد ، "سید مهدی سیدی" در آستانه دهه بزرگداشت و ترویج وقف در جمع خبرنگاران به آثار و برکات فراوان وقف اشاره و این آثار را به دو دسته‎‎ی دورنی و بیرونی تقسیم کرد و گفت: آثار و برکات درونی وقف متوجه شخص واقف است و اثرات بیرونی آن نیز می‎‎تواند به شکل محرومیت‎‎زدایی، کاهش فقر و فاصله طبقاتی اقشار جامعه بروز کند.

وی به سبقه‎‎ دینی و اعتقادی مردم مهریز از گذشته تاکنون و توجه‌‌ی آنان به امور خیر مانند وقف اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر تعداد یک هزار و 802 فقره موقوفه با سه هزار و 941 رقبه در شهرستان مهریز شناسایی و ثبت شده است.

رییس اوقاف مهریز اهم فعالیت‎‎های یک سال گذشته‎‎ی این اداره را نیز برشمرد و تصریح کرد: در حوزه فعالیت‎‎های حقوقی و ثبتی موقوفات می‎‎توان از ثبت هشت فقره وقف جدید در شهرستان، تنظیم و تجدید بیش از 601 سند اجاره‎‎ موقوفات شهرستان، اخذ سند مالکیت 81 فقره از پلاک‎‎های موقوفه، اجرای طرح تکمیل اطلاعات مکانی موقوفات و اطلاعات توصیفی رقبات، یاد کرد.

وی از اقدامات صورت گرفته اداره‎‎ی اوقاف مهریز در حوزه امور فرهنگی نیز به برگزاری کار ویژههای فرهنگی در بقاع متبرکه شهرستان، ساماندهی هیئت امنای مساجد، حسینیه‎‎ها و امور خادمین و صدور حکم برای 150 نفر از اعضای هیئت امنا مساجد و حسینیه‎‎ها، همچنین برگزاری کلاس‎‎های طرح تربیت حافظان قران کریم با مشارکت یکهزار و 179 نفر شرکتکننده، اشاره کرد.

سیدی اجرای امینانه نیت واقفین مطابق با مفاد وقف‎‎نامه‎‎ها به مبلغ 128 میلیون تومان را از دیگر اقدامات اوقاف شهرستان مهریز طی یکسال گذشته ذکر کرد.

وی از پرداخت وجه از محل بقاع متبرکه بابت هزینه‎‎های عمرانی جاری و فرهنگی به مبلغ 140 میلیون تومان و توسعه و ساخت رواق امامزاده سید شمس الدین را از فعالیت‎‎های صورت گرفته در حوزه عمرانی بیان کرد.

وی در مورد هزینه‎‎های  صورت گرفته از محل درآمدها و نذورات بقاع متبرکه نیز پرداخت مبلغ 14 میلیون تومان بابت توسعه و هزینه‎‎های جاری و فرهنگی امامزاده سید غیاث الدین، پرداخت مبلغ 31 میلیون تومان بابت توسعه و عمران و هزینه‏‏های جاری و فرهنگی امامزاده سید شمس الدین روستای بنادک سادات، پرداخت مبلغ 95 میلیون تومان بابت هزینههای جاری و عمرانی مسجد قمر بنی هاشم واقع در محل دو راهی گردکوه را اعلام کرد.

سیدی در ادامه اوقاف شهرستان مهریز را به لحاظ تعداد موقوفات پس از شهرستانهای یزد، اردکان و تفت، در رده‎‎ی چهارم و از نظر درآمدی در رتبه ششم در بین شهرستانهای استان ذکر کرد.

وی از کمبود موقوفات قرانی، آموزشی و بهداشتی در شهرستان مهریز خبر داد و در بخش پایانی سخنانش با اشاره به وجود یک‎‎هزار مورد وقف شناسایی نشده در این شهرستان، تصریح کرد: در حال حاضر 49 پلاک موقوفه در طرح‎‎های شهرداری وجود دارد که هیچ کدام تعیین تکلیف نشده است لذا درخواست داریم که شهرداری در این رابطه اهتمام لازم را داشته باشد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا