یزدفردا :ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، به دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا هشدار داده است که "اتخاذ سیستهای یک جانبه" برای آمریکا و اروپا گزینه مناسبی نیست.


او گفته است که "اکنون زمان مناسبی برای زیر سوال بردن ارزش همکاری‌های مشترک بین اروپا و آمریکا نیست."

وی تاکید کرده است که جهان غرب اکنون با بزرگترین چالش امنیتی خود، در دنیای معاصر روبرو است.

ترامپ در خلال کارزار انتخاباتی خود گفته بود که ناتو ائتلافی منسوخ است.

ترامپ گفته بود که اگر عضوی از ناتو تعهدات مالی خود را در قبال این سازمان انجام نداده باشد، آمریکا ممکن است به کمک آن کشور نرود.

این سخنان اکنون که ترامپ رئیس جمهور شده مایه نگرانی است. اظهارات ترامپ در ستایش از ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بر این نگرانی‌ها افزوده است.

دبیرکل ناتو در نوشتاری در شماره امروز ۱۳ نوامبر هفته‌نامه آبزرور، چاپ بریتانیا در عین حال اذعان کرده است که برخی از کشورهای عضو باید بر تعهدات مالی خود به این نهاد امنیتی بیافزایند.

در حال حاضر ۷۰ درصد هزینه‌های این نهاد امنیتی از سوی آمریکا تأمین می‌شود.

استولتنبرگ در عین حال گفته است که رهبران آمریکا همیشه بر علاقه عمیق استراتژیک این کشور در وجود اروپایی با ثبات و امن، تأکید کرده‌اند.

این مقام ارشد ناتو گفته است که حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا تنها زمانی بود که ناتو بند "دفاع از خود" مندرج در اساسنامه این نهاد امنیتی را به اجرا گذاشت که بر اساس آن هر یک از کشورهای عضو در صورت مورد حمله قرار گرفتن یکی دیگر از اعضا، به کمک آن می‌روند.

به گفته استولتنبرگ "این اقدام چیزی بیشتر از یک اقدام نمادین بوده است. ناتو [سپس] هدایت عملیاتی در افغانستان را برعهده گرفت و از آن زمان تاکنون صدها هزار سرباز اروپایی در این کشور خدمت کرده‌اند. و بیش از ۱۰۰۰ نفر آنان در عملیات ناتو در افغانستان [که حضورش در آن] نتیجه حمله مستقیم به آمریکا بوده است، جان خود را از دست داده‌اند."
 
منبع: بی بی سی
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا