'جان کری' وزیر خارجه آمریکا درمصاحبه با شبکه تلویزیونی 'سی ان ان' گفت: (گروه تکفیری – تروریستی) داعش در عراق و سوریه درحال فرار است.

'جان کری' وزیر خارجه آمریکا درمصاحبه با شبکه تلویزیونی 'سی ان ان' گفت: (گروه تکفیری – تروریستی) داعش در عراق و سوریه درحال فرار است.

سی ان ان روز دوشنبه گزارش داد: جان کری درویژه برنامه 'وضعیت دولت' (State of the Union) تاکید کرد که با وجود سیل حملات تروریستی اخیر داعش این امر نشان دهنده فرار داعش در سوریه و عراق است.

سی ان ان افزود: وزیر خارجه آمریکا حملات اخیر همچون تیراندازی در باشگاه شبانه 'اورلاندو' ، واقعه 'نیس' فرانسه و حمله به فرودگاه استانبول ترکیه را کم اهمیت دانست و گفت که این موارد بازتابی از تحکیم این گروه در مقر خود (سوریه و عراق) نیست. 'این حملات، اقداماتی از سر استیصال برای دشمنی است که حلقه را به دور خود تنگ تر می بیند.'
 
مجری سی ان ان در مخالفت با گفته های جان کری دراین برنامه، با انتقاد از وی گفت: باتمام احترامی که برای شما قائلم، مطمئن نیستم که برای عموم چنین به نظر برسد که داعش در حال فرار است، تنها در چند هفته گذشته، شاهد یک سری حملات الهام گرفته از داعش بودیم،که موضوع فرار را تایید نمی کند.
 
وزیر خارجه در پاسخ به انتقاد مجری سی ان ان گفت: ' ممکن است برخی افراد (از داعش) الهام بگیرند، اما داعش که پایگاهش در عراق و سوریه است، تحت فشار زیادی قرار دارد و این یک واقعیت است.'
 
کری افزود:' اگر شما می گویید فردی یک روز مردم را در جایی می کشد ، نمونه و مثالی از تحرکات داعش در عراق و سوریه است، به نظرم شما کاملا اشتباه می کنید.'
 
سی ان ان به نقل از کری تاکید کرد: آمریکا هرکاری که در توان دارد برای بیرون راندن داعش از عراق و سوریه انجام می دهد و این گروه 40 تا 45 درصد از قلمروش را دراین مناطق از دست داده است.
 
خبرنگار سی ان ان دربخش دیگری از این مصاحبه از احتمال افزایش حضور نظامی آمریکا در عراق و سوریه سوال کرد که وزیرخارجه آمریکا پاسخ آن را به کنگره ارجاع داد.
 
جان کری گفت که کنگره آمریکا تمایلی برای تصویب اختیارات قانونی برای استفاده ارتش علیه داعش از خود نشان نداده است و افزود: کنگره قطعا هیچ علاقه ای دراین باره ندارد و اگر مردم قبلا تمایلی دراین زمینه داشتند اکنون نظرشان تغییر کرده است.
 
اظهارات جان کری برخلاف اظهار نظر برخی مقامات اطلاعاتی آمریکا مطرح شد که گفته اند گروه تروریستی داعش درحال 'از هم پاشیدن' نیست بلکه خود را در حال 'وِفق' دادن است.
 
سی ان ان درادامه به نقل از یک مقام رسمی دولت آمریکا که نام وی را مطرح نکرد ،افزود: حملات اخیر علیه اهداف داعش به تشکیلات اطلاعاتی آمریکا فهم بهتری از این گروه داده که چگونه این گروه تروریستی (داعش) پیکره بندی و سازماندهی می شود و یا چطور حملات آنها در خارج از مناطق تحت کنترل در عراق و سوریه طراحی می شود .
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا