استرس در پوست بدن سم تولید می کند!
یزدفردا"به همت اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری و جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی کارگاه تخصصی آموزش مهارت‌های زندگی از سلسله کارگاه‌های آموزش مهارت‌های ده‌گانه زندگی در اداره آموزشی و پژوهش زندان‌های آذربایجان‌شرقی، با حضور جمعی از بانوان برگزار شد.

«محمدمهدی اسماعیل‌زاده‌ی ‌پوریا» روانشناس حوزه‌ی خانواده هم‌چنین مدرس دوره‌های مهارت زندگی در خصوص اهمیت و هدف از برگزاری چنین کارگاه‌هایی، اظهار کرد: این کارگاه‌ها به‌منظور تحکیم بنیان خانواده به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است و در ابتدا نیز بر آموزش بر روی بانوان متمرکز شده است.

وی افزود: این دوره‌ها به‌صورت ادواری برای اقشار مختلف در حال اجراست، اگر به آمار طلاق در کشور توجه کنیم می‌بینیم که در سال 94 در شهر تهران 50 درصد ازدواج‌ها به طلاق منتهی شده است که یک بحران جدی برای جامعه ما محسوب می‌شود.

روانشناس حوزه‌ی خانواده گفت: حتی اگر 10 درصد ازدواج‌های کشور در عرض یک سال نیز به طلاق کشیده شود، باز هم تهدیدی جدی است که باید در این‌باره تلاش و برنامه‌ریزی جامع شود، چون طلاق تبعاتی از جمله اعتیاد، افسردگی، اضطراب، افزایش فحشا و... را در جامعه رقم زده و جامعه را به مشکل دچار می‌کند.

اسماعیل‌زاده‌ی پوریا افزود: کافی‌ است یک ساعت در شهر قدم بزنیم و اینجاست که به موارد زیادی از مسائل روانشناختی و درگیری‌های روانی بر می‌خوریم، از این‌رو باید در این خصوص فرهنگ‌سازی شده و آموزش‌های لازم ارائه شود.

وی افزود: باید افراد مراقب سلامت روان هم‌چنین وضعیت روان‌شناختی خود باشند، چون 50 درصد مراجعان به پزشک عمومی بیماری‌هایی با زمینه‌ روان‌شناختی دارند، از این‌رو برای به‌دست آوردن سلامت کامل، باید به حالات روانی و جسمانی توجه کرد.

استرس نخستین علت در بروز سرطان پستان
روانشناس حوزه‌ی خانواده در خصوص عوامل به‌وجود آورنده‌ بیماری سرطان، اظهار کرد: چهار مورد اصلی باعث به وجود آمدن سرطان می‌شوند که شامل «استرس، ژنتیک فرد، سبک زندگی فرد و آلودگی‌های محیطی» است هم‌چنین در به‌وجود آوردن بیماری سرطان پستان در بانوان نیز استرس نخستین عامل است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: افراد باید چالش‌ها و مسائلی را که در زندگی برایشان استرس ایجاد می‌کند را شناسایی کرده و آن را برطرف کنند، چون اگر برطرف نشوند استرس در فرد هورمون «کورتیزول» را در خون افزایش داده و باعث رسوب آن در رگ‌های خونی می‌شود هم‌چنین سیستم ایمنی فرد را از کار انداخته و فرد را در برابر مقابله با بیماری‌ها ضعیف می‌کند.

اسماعیل‌زاده پوریا در تعریف استرس گفت: استرس عبارت است از حالتی که باری اضافه بر دوش فرد قرار می‌گیرد که فراتر از ظرفیت فرد بوده و نمی‌تواند با آن مقابله کند، همین تحت فشار بودن به ایجاد استرس و اضطراب در فرد منجر می‌شود که متعاقباً اثرات دیگری نیز بر فرد خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی در جوانان، زخم معده، سرطان و بسیاری از بیماری دیگر ریشه‌ی روانی دارد، به‌عنوان مثال فردی که برای دستیابی به مزایای اجتماعی بیشتر، وضعیت جسمانی و روحی خود را رها کرده و بااسترس فراوان تنها به فکر کسب درآمد و تأمین نیازهای خانواده است، روح و روان خویش را فدای مادیات کرده و زندگی متزلزلی را خواهد داشت.

اسماعیل‌زاده پوریا در این‌باره ادامه داد: اگر فرد بتواند هزینه‌ها، خواسته‌ها و نیازهای زندگی خود را کنترل کرده و از ریخت و پاش اضافی جلوگیری کند، از این‌رو کمتر دچار استرس شده و با اعتماد به نفس بیشتری می‌تواند در عرصه شغلی خود حضور داشته باشد.

وی افزود: افراد باید نقاط ضعف و نقاط آسیب‌پذیری خود را شناسایی کنند و آگاه باشند که علت استرس و اضطرابشان در چیست؟ سپس در جهت برطرف کردن و مقابله با آن تلاش کنند.

روانشناس حوزه‌ی خانواده گفت: در برخی موارد، رفتارهای خود فرد استرس ایجاد کرده و باعث نگرانی وی می‌شود، از این‌رو فرد باید در این‌باره برنامه‌ریزی کرده و به گونه‌ای اقدام کند که عاملی برای ایجاد استرس در وی نباشد، مثلاً وقتی کارمندی با یک زندانی به‌صورت ملایم رفتار کند در نتیجه زندانی نیز رفتار نرمی با او خواهد داشت.

مقابله با استرس زمان‌بر است
اسماعیل‌زاده پوریا اظهار کرد: برای برطرف کردن موقعیت استرس‌زا باید در ابتدا آن را شناسایی و با برنامه‌ریزی در جهت مقابله با آن اقدام کرد هم‌چنین برطرف کردن موقعیت‌های استرس‌زا زمان‌بر بوده و به تلاش و جدیت فراوانی نیاز دارد.

وی با بیان این‌که افراد باید مشکلات و مسائلی را که در طول زندگی خود بلاتکلیف گذاشته‌اند را برطرف کنند، خاطرنشان کرد: این قبیل مشکلات در زندگی بر روی فرد استرس ایجاد کرده و زندگی وی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، چه بسا اگر فرد در جهت برطرف کردن آن تلاش و چاره نکند به استرس مزمن دچار شده و زندگی متزلزلی را خواهد داشت.

روانشناس حوزه‌ی خانواده در خصوص علائم استرس مزمن گفت: این بیماری بیش از شش ماه طول کشیده و منشأ مشخصی در فرد ندارد، هورمون «کورتیزول» را در خون به طور مداوم آزاد کرده و فرد را به‌لحاظ جسمانی مستعد ابتلا به بیماری‌های زیادی می‌کند.

پنهان‌کاری علت استرس
وی افزود: باید افراد در زندگی مسائل و مشکلات خود را شفاف کرده و مورد بررسی قرار دهند، چون اگر مسأله‌ی را در درون خود پنهان کرده و آن را ابراز نکنند موجب بروز استرس در فرد شده و رفتار وی را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد، از این‌رو باید افراد هیجانات خود را بپذیرند و آن را ابراز کنند.

این روانشناس ادامه داد: در زندگی افراد باید وظایف و مسئولیت‌ها تعریف شود، چون این تعریف‌شدگی بسیاری از میزان استرس‌ها را کاهش داده و تأثیر خوبی در رفتار فرد می‌گذارد، شفاف‌سازی و مشخص کردن چارچوب برای زندگی باعث برطرف کردن ابهام و در نتیجه رفع موقعیت استرس‌زا می‌شود.

اسماعیل‌زاده پوریا اظهار کرد: 67 درصد اطلاعات شخصیتی ما توسط زبان بدن به دیگران منتقل می‌شود، از این‌رو باید بر روی این نقاط توجه کرده و کار کنیم تا در برخورد با افراد چهره‌ای مصمم داشته و قاطع باشیم تا دیگران به فکر سوءاستفاده و بی‌عدالتی در خصوص ما نباشند.

وی گفت: تغییر نقش و رفتار از سوی فرد، مقاومت دیگران را به همراه خواهد داشت، از این‌رو باید فرد در طول زمان به‌منظور گرفتن حق و جایگاه خویش اصرار کرده و فرد را با چانه‌زنی و احترام متقاعد به رعایت حق خود کند، به‌عنوان مثال اگر کسی قصد تغییر رفتار ناعادلانه‌ی همسر خود را دارد باید در طول زمان و از طریق مذاکره وی را قانع کند.

‌اسماعیل‌زاده پوریا یادآور شد: باید افراد با هیجانات خود روراست باشند و آن را ابراز کنیم، چون اصلی‌ترین موردی که ارتباط آن با بیماری «سرطان» ثابت شده است «خصومت» می‌باشد.

دیدگاه منفی به خود و دنیا از نشانه‌های افسردگی
وی در خصوص علائم افسردگی در فرد، گفت: فرد اغلب اندوهگین بوده و منتظر بهانه‌ای برای گریه کردن است، از هیچ چیز زندگی لذت نبرده و انگیزه‌ای نیز برای انجام کار و فعالیت ندارد هم‌چنین احساس تنهایی کرده و نسبت به خودش و دنیا دیدگاهی منفی دارد، خواب و اشتهای فرد دچار اختلال شده و دل‌مشغولی برای مرگ و یا خودکشی دارد، اگر این موارد به مدت دو هفته در فردی ظاهر شود وی مبتلا به افسردگی عمده می‌باشد و اگر به‌مدت دوسال با این علائم درگیر باشد به افسردگی دائمی مبتلاست که در هرصورت این گونه بیماران باید مورد درمان قرار بگیرند.

وی افزود: راه‌ حل مقابله‌ای سازگارانه‌ترین راه برای مقابله با موقعیت استرس‌زا بوده و کسانی که از این طریق رأی مقابله با مسائل خود استفاده می‌کنند، رضایت بیشتری داشته و کمتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند و برعکس افرادی که از مقابله‌ی هیجانی و اجتنابی استفاده می‌کنند سازگاری نه چندان رضایت‌بخشی با موقعیت استرس‌زا داشته و معمولاً دچار استرس و اضطراب می‌باشند.

رها کردن مشکلات زندگی استرس‌زاست
مدرس دوره‌های مهارت زندگی، اظهار کرد: هیچ‌وقت نباید مشکلات را بلاتکلیف رها کرد، چون به ایجاد استرس در فرد منجر شده و زندگی وی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

اسماعیل‌زاده پوریا با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) خاطرنشان کرد: نه مرگ و نه زندگی، هیچ‌کدام ارزش ندارد که انسان شرافتش را نابود کند، از این‌رو فرد نباید شرایطی را برای خود فراهم کند که از سوی دیگران تحقیر شده و متعاقباً مضطرب شود هم‌چنین اگر در هزینه‌ها مدیریت شود، در نتیجه نیاز فرد نیز به دیگران کم شده و در نتیجه استرس نیز نخواهد داشت.

وی در خصوص عوامل اختلال خودشیفتگی در فرد، گفت: اعتماد به نفس کاذب، نیاز شدید به تعریف و تمجید، نیاز شدید به احترام و توجه از سوی دیگران، عدم انتقادپذیری، استثمار دیگران هم‌چنین افرادی نیز که دچار اختلال شخصیت نمایشی می‌باشند، در برخورد با افراد به صورت اغراق‌آمیز مودب هستند.

اسماعیل‌زاده پوریا در خصوص اختلال شخصیت وسواسی نیز خاطرنشان کرد: این‌ قبیل افراد دل‌مشغولی برای نظم و سازماندهی مسائل دارند، انعطاف‌ناپذیر بوده و آرمان‌گرا می‌باشند و به‌صورت افراطی پایبند اصول تعریف شده‌ی خویش بوده هم‌چنین کارهای خود را به دیگران واگذار نکرده و علاقه‌مند برای نگه‌داری اشیاء کهنه و بدون مصرف هستند.

وی گفت: بیماران مبتلا به مانیا، منشأ استرس بوده و اطراف خود را دچار تشنج می‌کنند، چون این قبیل افراد دچار اختلالاتی می‌باشند که تحمل آن برای اطرافیان سخت است.

این روانشناس در خصوص کارمندان زن نیز تشریح کرد: زنان به مرور در ادارات و سازمان دچار تغییر در رفتار شده و ظرافت‌های زنانه‌ی خود را از دست می‌دهند که یک مسأله‌ی جدی است، چون مردان همیشه راغب زنی با ظرافت‌های زنانه هستند، از این‌رو زنان باید مراقب خصلت‌ها و ویژگی‌های زنانه خود باشند تا دچار تزلزل نشود.

وی توصیه کرد: افراد نباید در برخورد با مسائل سرکوب‌گر باشند بلکه باید استقلال داشته باشند، چون وابستگی به دیگران در فرد استرس ایجاد کرده و تأثیر منفی می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، تاکنون 25 کارگاه آموزشی در این زمینه برگزار شده است که در هرکدام از این کارگاه‌ها به‌طور میانگین 35 نفر شرکت کرده‌‍اند هم‌چنین کارگاهی که مورد استقبال بیشتر مخاطبان قرار گرفته، مربوط به دوره «ارتباط موثر فردی و کنترل خشم و مقابله با استرس» بوده است.

این کارگاه‌ها در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، نیروی هوایی، پدافند هوایی، حوزه علمیه صادقیه، برخی کانون‌های مساجد، شهرستان هریس، اهر، مرند، مراکز آموزش جهاد دانشگاهی، اداره کل زندان‌های استان، کمپ ترک اعتیاد زنان و همچنین در اداره کل بهزیستی استان برگزار شده‌اند.

60 کارگاه نیز در آینده اجرا می‌شود که شماری از آنها در ماه مبارک رمضان و بقیه بعد از آن برای مخاطبان برگزار خواهد شد هم‌چنین 25 کارگاه اجرا شده نیز شامل «دوره‌های مهارت خودآگاهی، همدلی، برقراری ارتباط موثر روابط بین فردی حل مسأله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، مقابله با استرس و کنترل خشم با هدف پیشگیری از تعرضات خانوادگی، نزاع دسته جمعی و افزایش فرهنگ شهروندی، مشارکت در امور شهری و مدیریت حل مسائل زیست محیطی» می‌باشد.

بر اساس این گزارش، این کارگاه‌ها با همکاری جهاد دانشگاهی استان و اداره‌کل امور بانوان استانداری با هدف افزایش آگاهی علمی و عملی بانوان هم‌چنین ارتقای تاب‌آوری اجتماعی زنان و خانواده در زمینه مهارت‌های ده‌گانه زندگی برگزار شده و با استقبال خوبی نیز از سوی مخاطبان روبه‌رو شده است. 

10راه مقابله با استرس در مردان

در دنیای مدرن امروزی، استرس تقریبا عضو جدایی ناپذیر زندگی مردان شده است. استرسی که می تواند ناشی از مشکلات کاری، عاطفی و زناشویی باشد. همین استرس ها سبب شده که آمار ابتلای مردان به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، سردرد میگرنی، کمر درد، دیابت، سرطان و پاسخ ایمنی ضعیف بدن به بیماری ها بیش از گذشته افزایش یابد.
زینب حکیمی - بخش سلامت تبیان
 

مردان سطح بالایی از استرس، اضطراب، بی خوابی و افسردگی را تجربه می کنند و گاهی به ناچار به مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار (چای یا قهوه)، سیگار و یا مواد مخدر روی می آورند.

استرس کافی مفید است

مردها  به دلیل مسئولیتی که در زندگی کاری و یا خانوادگی بر دوش دارند، تحت استرس بیشتری قرار دارند، اما اگر میزان این استرس طبیعی و کافی باشد، فواید زیر را به دنبال دارد:

شاید کمی دور از باور باشد، اما باید بدانید اغلب مردان نمی توانند در برابر درخواست های همسر، رئیس و دوستانشان نه بگویند. همین پذیرفتن ها می تواند بسیار استرس زا باشد. قبول کنید که نمی توانید از پس هر کاری بربیایید

- ضربان قلب افزایش می یابد و خون بیشتری به سلول های مغز ارسال می شود و سبب تصمیم گیری بهتر می گردد.

- خونرسانی به عضلاتی مانند دست ها و پاها افزایش یافته و موجب افزایش قدرت بدنی خواهد شد.

- قند خون بالا می رود و انرژی مورد نیاز را تأمین می کند.

- در صورت بروز خونریزی، خون با سرعت بیشتری لخته شده و نمی گذارد خون زیادی از بدن خارج شود.

با استرس مقابله کنید

ورزش منظم

ورزش کردن به طور منظم علاوه بر کاهش میزان استرس چه در مردان و چه در زنان، باعث ذخیره انرژی و سلامتی بدن می شود.

تغذیه و خواب مناسب

مصرف مواد غذایی مناسب و خواب شب 6 تا 8 ساعته استرس را کاهش داده و بدن را برای مقاومت در برابر بروز مجدد آن آماده می سازد.

به خاطر داشته باشید که مصرف نوشیدنی های کافئین دار و مواد الکلی تنها وضعیت را بدتر می کند.

دعا و تفکر

حداقل 15 تا 20 دقیقه از زمان تان را صرف اندیشیدن و یا دعا و راز و نیاز با خدا کنید. انجام این کار مانند معجزه ای شما را آرام می کند.

رفع عامل استرس زا

حتما عامل ایجاد کننده ی استرس را بیابید و برای رفع آن راه چاره ای بیندیشید. اگر رفتارهای همسایه و یا رئیس تان در محل کار و یا حتی همسرتان سبب استرس شما می شود، حتما در این باره با آن ها صحبت کنید.

اجتناب از موقعیت های استرس زا

بررسی ها نشان می دهد سطح استرس مردان در ترافیک 60 درصد (یعنی هفت برابر زنان) افزایش می یابد. تا حد امکان، از قرار گرفتن در چنین موقعیت هایی دوری کنید و از مواجهه با افرادی که باعث آشفتگی افکارتان می شوند، پرهیز نمایید.

کنار آمدن با تغییر شرایط

بپذیرید که شرایط محیطی در هر لحظه می توانند تغییر کنند. برخی مردان با کوچک ترین تغییر شرایط دچار استرس شدید می شوند. حتی باریدن ناگهانی برف یا باران نیز برخی را به دامان استرس می اندازد.

به جای اجازه این کار ، به فکر راهی برای لذت بردن از شرایط جدید باشید. تنها با تمرین این روش می توانید به خودتان کمک کنید.

تمرین "نه" گفتن

شاید کمی دور از باور باشد، اما باید بدانید اغلب مردان نمی توانند در برابر درخواست های همسر، رئیس و دوستانشان نه بگویند. همین پذیرفتن ها می تواند بسیار استرس زا باشد. قبول کنید که نمی توانید از پس هر کاری بربیایید.

نیمه پر لیوان را ببینید

تفکر منفی درباره ی مشکلات پیشامده، تنها شما را می آزارد. همیشه به جای باران، رنگین کمان را ببینید.

خبره شدن در یک کار

برخی مردان دائما به دنبال تجربه ی موقعیت های کاری جدید هستند. اگر به بیش از یک کار علاقمند هستید، ابتدا اصلی ترین و مهم ترین کار را بیابید و سعی کنید در انجام آن خبره شوید. سپس به دنبال کارهای کم اهمیت تر بروید.

انجام چند کار با هم، فکر و ذهنتان را به هم می ریزد و استرس ایجاد می کند.

مزه ی پیروزی را بچشید

هنگامی که تمرکزتان را روی یک فعالیت مشخص قرار دهید و برای رسیدن به موفقیت تلاش نمایید، حتما پیروز خواهید شد. چشیدن طعم پیروزی، استرس را از شما دور خواهد کرد.

سعی کنید در طول زندگی، پیروزی هایتان را به یاد بیاورید تا انگیزه ی خود را از دست ندهید.

استرس و اضطراب دارید و دلتان مدام شور میزند؟

استرس و اضطراب ، دلشوره و اضطراب
استرس و اضطراب یا دلشوره های زیاد شما را کلافه کرده؟ نمی دانید چرا و چگونه این تحفه ی عصر مدرن به سراغتان می آید و چطور می توانید از شرش خلاص شوید؟ برای مقابله با این مشکلات و افکار تکراری مزاحم باید اقدام کنید.
بازدید : 2,782 نفر
اگر شماهم دچار استرس و اظطراب هستید این مطلب را از دست ندهید.

استرس و اضطراب منشا بسیاری از مشکلات روحی و جسمی است که کمتر کسی این روزها از شر ان در امان است . برای شناخت علت و راه چاره ادامه مطلب را مطالعه کنید.

استرس و اضطراب چیست؟

زود نگران شدن را روان پزشکان، اضطراب می نامند. افرادی که در مورد مسایل روزمره زندگی زود نگران می شوند و همواره درباره کارهای معمول زندگی پیش بینی منفی دارند، افرادی مضطرب هستند اما احساس اضطراب لزوما غیرطبیعی نیست و حتی در مواردی سبب افزایش کارایی افراد می شود. به عنوان نمونه، بیشتر دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحان دچار اضطراب می شوند و بهتر و بیشتر درس می خوانند؛ یعنی نسبت به روزهای معمول سال، توانایی بیشتری برای درس خواندن پیدا می کنند، کمتر می خوابند و دیرتر خسته می شوند؛ در حالی که افرادی که اضطراب بیمارگونه دارند، اگرچه کمتر می خوابند و نگران درسشان هم هستند اما به دلیل شدت اضطراب دچار کاهش تمرکز می شوند و افت عملکرد پیدا می کنند. این مقایسه در زمان امتحان هم صدق می کند؛ یعنی افراد مضطرب با وجود اینکه درس را بلد هستند، به دلیل شدت اضطراب نتیجه مطلوبی کسب نمی کنند.

 

دلیل استرس و اضطراب یا دلشوره تان چیست؟

اختلال های اضطرابی و افسردگی شایع ترین اختلال های اعصاب و روان در ایران هستند. شنیدن این خبر چندان هم آدم را به تعجب وانمی دارد. بسیاری از ما و اطرافیان مان گاه و بیگاه دچار اضطراب و دلشوره می شویم. اما چنین اضطراب هایی تا کجا طبیعی اند؟ این اضطراب ها از کی نیازمند بررسی های روان پزشکی هستند؟ این پرسش ها را از دکتر مریم رسولیان، روان پزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، پرسیده ایم و ماحصل، گفتگویی شد که می خوانید.

خانم دکتر! در برخوردهایمان با دوستان و آشنایان، افرادی را می شناسیم که خیلی زود نگران می شوند و در ذهنشان همیشه بدترین حالت ممکن را تصور می کنند. اگر فرزندشان 10 دقیقه دیرتر به خانه برسد، چنان دچار اضطراب می شوند که انگار واقعا تصادف کرده. این را می توان یک اختلال روانی دانست؟

استرس و اضطراب ، دلشوره و اضطراب ، نگرانی های بی مورد

اظطراب خوب و بد

پس اضطراب هم خوب و بد دارد؟

بله؛ اضطراب احساسی ناخوشایند و فراگیر است که همه انسان ها آن را تجربه می کنند. وقتی اتفاق ناخوشایندی در زندگی فردی یا اجتماعی از افراد پیش می آید، اضطراب یک تجربه قابل انتظار و بهنجار به حساب می آید و به عبارتی لزوما تجربه اضطراب یک تجربه نابهنجار نیست. اگر فردی بعد از فهمیدن اینکه مبتلا به یک بیماری صعب العلاج شده، اضطراب را تجربه کند؛ این یک واکنش بهنجار و انطباقی است اما اگر در برابر یک سرماخوردگی هم طوری مضطرب شود که انگار مبتلا به یک بیماری وخیم شده، این یک تجربه بیمارگونه است. ابتلا به بیماری بدخیم یا وقوع حوادث ناگوار در زندگی هر فردی محتمل است.

 

افراد مضطرب در زندگی به این احتمال اهمیت زیادی می دهند و با روبه رو شدن با هر واقعه غیرقابل انتظار، ناخوشایندترین واقعه را حدس می زنند. وقتی فرزندتان 10 دقیقه دیرتر به منزل می رسد، اولین فکری که به ذهن شما به عنوان یک والد غیرمضطرب می رسد، این است که راه شلوغ بوده یا فرزندتان سر راه رفته است خرید یا با دوستش حرف می زند یا چیزی از این قبیل؛ اما والدین مضطرب فکر می کنند که فرزندشان تصادف کرده یا دزدیده شده یا چیزی از این قبیل. این مقایسه نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین افکار و احساس های افراد وجود دارد اما نمی توان به طور قطع گفت که احساس اضطراب فکر بد را به دنبال دارد یا فکر بد احساس اضطراب را به همراه خود می آورد اما هر کدام که باشد، غیرطبیعی است و برای خود فرد و اطرافیان آزاردهنده است.

 

سن رایج استرس و اضطراب

اضطراب و بیماری های اضطرابی در زنان و جوانان بیشتر دیده می شود. اصولا خانم ها تجربه های هیجانی بیشتری دارند و اختلال اضطراب منتشر و فوبیا (هراس) در زنان بیشتر دیده می شود اما در مورد وسواس، شیوع آن بین زنان و مردان تفاوت بارزی ندارد.

چقدر این حالت به تیپ شخصیتی افراد بستگی دارد؟

بین تجربه اضطراب و ویژگی های شخصیتی افراد، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. اگرچه اصولا بین شخصیت و بیماری باید تفکیک قایل شد، بعضی از تیپ های شخصیتی مانند شخصیت های وسواسی، وابسته، اجتنابی یا مرزی، زمینه تجربه اضطراب را بیشتر از سایر شخصیت ها دارند.

آیا همه افراد به یک صورت اضطراب را تجربه می کنند؟

نه! بعضی از افراد اضطراب را بیشتر به صورت نشانه های جسمی مانند تپش قلب، تعریق، لرزش، تکررادرار، اسهال، سوزش سردل یا احساس گیر کردن لقمه در گلو تجربه می کنند اما در گروهی دیگر، افکار اضطرابی و نگرانی فکری نشانه غالب است و به عبارتی، بعضی اضطراب را با علایم جسمی و بعضی با علایم روانی تجربه می کنند. اصولا اگر اضطراب گسترده بدون یک زمینه مشخص تجربه شود و نگرانی فرد در مورد مسایل روزمره زندگی و در اکثر امور دیده شود، به آن اضطراب منتشرگفته می شود.

اختلال های اضطرابی شامل این موارد است: اضطراب منتشر، حمله هراس (پانیک)، ترس مرضی (فوبیا)، وسواس و اختلال استرس پس از حادثه (که بین مردم به نام موج انفجار رایج است). اگر اضطراب گسترده و نامحدود باشد، اضطراب منتشر است. اگر نشانه های اضطرابی به صورت حاد، شدید و دوره ای تجربه شود، حمله هراس نامیده می شود. فوبیا به تجربه اضطراب در مواجهه با یک موقعیت یا شی ء ترسناک گفته می شود

. وسواس، افکار تکراری و مزاحمی است که در اکثر موارد فرد برای کاهش اضطراب ناشی از این افکار مزاحم مجبور به انجام کارهای تکراری می شود. مثلا فکر مزاحم یک نفر درباره اینکه بدنش نجس است، او را مجبور می کند که مکررا اقدام به شست وشو کند یا فکر می کند که در شمردن پول یا بستن در اشتباه کرده است و در نتیجه این کارها را مکررا تکرار می کند تا مطمئن شود. فرد وسواسی می داند که افکارش نادرست است اما وقتی فکر به ذهنش خطور می کند قادر به نادیده گرفتن فکرش نیست. در اکثر موارد فرق افراد وسواسی با افراد بهنجار در این است که افراد بهنجار هم افکاری مشابه افراد وسواسی به فکرشان می رسد اما فکر سریع از ذهنشان عبور می کند و آنها بر آن متمرکز نمی شوند.

مرز اضطراب و وسواس فکری کجاست؟

افکار اضطرابی، زمینه گسترده ای دارند و به یک موضوع خاص اختصاص ندارند اما معمولا وسواس به یک فکر یا رفتار خاص محدود می شود؛ مانند شست وشو، شمردن و افکار مزاحم مشخص. به عبارتی هر فرد وسواسی اضطراب هم دارد اما هر فرد اضطرابی وسواس ندارد.

کی باید نگران این رفتارها باشیم؟

وقتی این رفتارها برای فرد یا اطرافیان سبب آزار و محدودیت شود، اختلال به حساب می آید و نیاز به مداخله دارویی یا روان درمانی دارد.

می توان این رفتار را اصلاح کرد؟

مسلما مانند همه اختلال های دیگر، این اختلال هم درمان دارویی و روان درمانی دارد که بسته به نوع تشخیص روا ن پزشک بر مبنای ویژگی های شخصیتی یا تشخیص نوع اختلال، نوع درمان مشخص می شود و درمان ها بیش از 50 درصد موثر هستند. این بهبودی تاثیر بسیار واضحی بر کیفیت زندگی فرد و اطرافیان او دارد و کاهش اضطراب، حتی به میزان 10 درصد نیز در کیفیت زندگی اثر مثبتی خواهد داشت.

استرس با شما چه کارها که نمی کند!
استرس باعث بیماری های جدی و خطرناک بسیاری می شود و فرد را در موقعیت های پرخطر همچون ناراحتی های قلبی، سرطان، بیماری های تنفسی، تصادف، بیماری های کبد و حتی خودکشی قرار می دهد.
برترین ها: پشت چراغ قرمز توقف کرده اید. چراغ سبز می شود و می خواهید حرکت کنید که ناگهان ماشینی با سرعت جت از سمت مخالف به سمت شما می آید. فورا ترمز می کنید، ماشین متوقف می شود و خوشبختانه هیچ تصادفی رخ نمی دهد. اما قلب شما به شدت می تپد، نفستان در سینه حبس شده است. آن را بیرون می دهید. خیلی محکم فرمان را در دست گرفته اید و آن را فشار می دهید و کاملا عصبی هستید که ممکن بود با ماشین روبه رو شاخ به شاخ می شدید و تصادف بدی رخ می داد. آرام باشید، همه چیز به خیر گذشته است.

 

در صدم ثانیه، هنگام وقوع تصادف، سیستم های متعددی از بدن ترمز می گیرند. یکی از آنها بخشی از مغز شما است که سیستم فوق کلیوی- هیپوفیز- هیپوتالاموس (HPA) نامیده می شود که آبشاری از مواد شیمیایی همچون آدرنالین، هورمون های استروئید و کورتیزول را ترشح می کند. این مواد باعث افزایش ضربان قلب و می شوند و به مغز کمک می کنند درلحظه و آنی تصمیم گیری کند. همچنین باعث افزایش میزان گلوکز خون نیز می شود تا فرد انرژی لازم برای بروز واکنش را در خود داشته باشد. انسان برای این مراحل نیازی به دستور دادن به مغز و ارگان های بدن ندارد. همه آنها خودکار و هوشمندانه، پشت سر هم انجام می شوند. اینها همه واکنش های طبیعی بدن در مقابل استرس هستند.

اما چیزی که طبیعی نیست، مواجه شدن مداوم با موقعیت های استرس‌زا است. این مساله را به عنوان اضطراب مزمن می شناسند که برای سلامت بدن بسیار ضرر دارد. حدود 43 درصد از افراد بزرگسال از تپش قلب ناشی از اضطراب رنج می برند و سه‌چهارم بیمارانی که به پزشک مراجعه می کنند نیز از بیماری های ناشی از اضطراب و استرس زیاد شکایت دارند.

استرس باعث بیماری های جدی و خطرناک بسیاری می شود و فرد را در موقعیت های پرخطر همچون ناراحتی های قلبی، سرطان، بیماری های تنفسی، تصادف، بیماری های کبد و حتی خودکشی قرار می دهد.

به همین دلیل، بسیار مهم است بدانید استرس مداوم تا چه اندازه می تواند سلامت جسم و روح شما را به خطر بیندازد. بخش هایی از جسم که تحت تاثیر منفی استرس قرار دارند را در زیر برایتان نام برده ایم.

مغز
استرس می تواند باعث مختل شدن روند تفکر و اتخاذ تصمیم در فرد بشود. وقتی دچار استرس بسیار هستید شاید حتی نتوانید فکر کنید که برای شام چه غذایی درست کنید یا به طور مثال، نشانی رستوران موردنظر خود را با خاطر نیاورید. این فکرها در مواقعی که استرس نداری بسیار ساده و پیش پا افتاده هستند.

 

احساسات

افرادی که از استرس مزمن رنج می برند، خیلی زود ناامید، سرخورده و عصبانی می شوند. این افراد شاید بیشتر زمان خود را به گریه و ناراحتی سپری کنند و همیشه نگران مسایلی باشند که در مواقع عادی اصلا مهم نیستند.

دندان و لثه

شاید عجیب باشد اما استرس تاثیر منفی بسیاری روی سلامت دندان و لثه دارد. استرس می تواند باعث شود تا شما مدام دندان های خود را به هم فشار دهید یا باعث کج و خم شدن دندان هایتان بشوید. حتی ممکن است هنگام خواب نیز بدون اینکه بدانید دندان قروچه کنید. اگر این عادت را درمان نکنید، ممکن است به مفاصل فک بالا و پایین آسیب برساند. استرس همچنین باعث بیماری های لثه نیز می شود. با کم توجه کردن به بهداشت دهان، بزاق تغییر می کند و موجب کاهش ایمنی لثه ها می شود.

قلب

تقریبا همه می دانیم که استرس تاثیر منفی بسیاری روی قلب دارد. هورمون های استرس‌زا باعث افزایش تپش قلب و جریان خون می شوند. فعالیت غیر نرمال قلب و جریان خون موجب بیشتر شدن استرس هم می شوند. اضطراب شدید همچنین باعث فشار خون بالا، لخته شدن خون و در برخی موارد موجب سکته نیز می شود.

ریه

افرادی که دچار آسم یا بیماری های تنفسی و ریوی هستند در شرایط و موقعیت های پر استرس، بیشتر علایم بیماری را در خود نشان می دهند.

معده

استرس باعث ناراحتی های معده می شود و ممکن است حالت تهوع، استفراغ و اسهال را در فرد افزایش دهد. افرادی که دچار اختلالات معده و روده و بیماری هایی همچون رفلاکس معده یا روده، سندروم روده حساس، زخم معده یا بیماری های گوارشی هستند، هنگامی که اضطراب شدید دارند، حالشان بدتر خواهد شد.

مو

موها نیز از استرس در امان نیستند. فردی که زیر فشار استرس شدید قرار دارد، احتمالا دچار ریزش موی غیر طبیعی می شود. این ریزش حتی ممکن است سه ماه پس از شرایط استرس‌زا ادامه داشته باشد.

 

پوست

استرس موجب بیماری های پوستی همچون اگزما، سوریاس، اکنه و لکه های قرمز پوستی هم می شود. همچنین موجب تبخال و تاول نیز می شود.

عضلات

گرفتگی های کمر و گردن که در نتیجه استرس ایجاد شده اند، می توانند موجب درد عضلات در بدن شود.

سیستم ایمنی بدن

اگر همیشه خیلی سریع بیمار می شوید، ممکن است استرس زیاد روی سیستم ایمنی بدن شما تاثیر منفی گذاشته باشد. استرس می توانید بیماری هایی همچون رماتیسم مفاصل و دیابت را نیز افزایش دهد.


بدترین عوارض استرس مزمن را بشناسید
کسانی که استرس مزمن و مداوم را تجربه کرده اند، می دانند که استرس می تواند عواطف، احساسات و توانایی تفکر را تحت تاثیر قرار دهد.

تحقیقی که اخیرا در دانشکده پزشکی نیویورک انجام شد، مکانیسم عصبی ارتباط بین استرس مداوم و تضعیف حافظه را مشخص نمود. نتایج این مطالعه در نشریه نورون به چاپ رسیده است. (نورون معادل سلول عصبی است)

بدترین عوارض استرس مزمن را بشناسید

این بررسی همچنین نشان داد که استرس می تواند یک عامل محرک در بروز بسیاری از بیماری های روانی باشد.

هورمون های استرس، بخش قشر پیشانی در مغز را تحت تاثیر قرار می دهند. این بخش از مغز عملکردهایی مانند حافظه و تصمیم گیری را کنترل می کند.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که استرس مزمن به رفتارهای مرتبط با قشر پیشانی مانند انعطاف پذیری روانی و توجه فرد آسیب می رساند.

برای انجام تحقیق اخیر، اثر منفی استرس تکرار شونده بر گیرنده های گلوتامات مورد بررسی قرار گرفت. سیستم انتقال پیام گلوتامات، نقش حیاتی در عملکرد قشر پیشانی دارد. نتایج نشان داد که در پاسخ به استرس مزمن، گیرنده های گلوتامات به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابند و در نتیجه فرآیندهای شناختی و ادراکی مربوط به قشر پیشانی با اختلال روبرو می شود.

محققان معتقدند که مکانیسم مولکولی که موجب ارتباط استرس با کاهش گیرنده های گلوتامات می شود باید مشخص گردد، زیرا با مهار و توقف این مکانیسم می توان از کاهش گیرنده های گلوتامات و در نتیجه اختلال در حافظه جلوگیری نمود.

یافته مهم این پژوهش این بود که استرس مداوم و طولانی مدت موجب کاهش گیرنده های گلوتامات و اختلال در عملکرد طبیعی قشر پیشانی می شود. در نتیجه حافظه و قدرت تصمیم گیری فرد به میزان زیادی کاهش می یابند.

استرس و کم خوابی موجب زشت شدن چهره می شود

کارشناسان بهداشت عمومی در مرکز تخصصی مایوکلینیک تاکید دارند که دو عامل استرس و کم خوابی موجب کمبود رنگدانه ملانین در پوست می‌شوند که در نتیجه این تغییر، چهره رنگ پریده، تکیده و رنجور به نظر خواهد رسید

دکتر «امیت سود»، استادیار طب و رییس بخش «ذهن و جسم» در مایوکلینیک می‌گوید: استرس باعث می‌شود که توان پوست برای حفاظت و مراقبت از خود کاهش پیدا کند. استرس مزمن باعث ایجاد این تغییرات در پوست می‌شود. همچنین استرس باعث کاهش مقدار رنگدانه ملانین در پوست می‌شود که در نهایت پوست صورت زرد و رنگ پریده به نظر می‌رسد.

متخصصان تاکید دارند که وقتی ما استرس داریم در واقع در حال جنگیدن با بدن خود هستیم. وقتی تحت استرس و فشار عصبی هستیم اغلب کارآیی خود را از دست می‌دهیم، خواب مناسب و کافی نداریم زیادتر از همیشه می‌خوریم و اغلب وزنمان بالا می‌رود و روابط عاطفی‌مان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و دچار مشکل می‌شود. در این شرایط پوست هم مانند سایر بافتها تاثیر می‌گیرد و زردی پوست و حلقه‌های تیره دور چشم، چهره را زشت می‌کنند. هرچه این استرس و تنش و کم خوابی توام با آن تشدید شود، فرآیند پیری سریعتر اتفاق می‌افتد و شادابی و زیبایی چهره زودتر جای خود را به فرسودگی و تکیدگی می‌دهند.

یکی از عوامل تشدید کننده استرس کافئین است


به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا،کارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اظهار داشت:‌ استرس يكي از عوامل تاثيرگذار بر شيوه زندگي بوده و رژيم غذايي متعادل و تمرين تنفس عميق، ساده ترين و به صرفه ترين روش هاي كنترل استرس است.

سعیده معانی با اشاره به اين كه غذاها به واسطه ويتامين ها و املاح خود سبب كاهش استرس مي شوند، افزود:‌ افزايش هورمون هاي استرس، افزايش قند و چربي خون، افزايش تنفس، تغييرات هيجاني و تضعيف ايمني بدن از مهمترين تغييراتي است كه در بدن در زمان استرس اتفاق مي افتد.

 

وي تصريح كرد: تغذيه در مديريت استرس نقش پررنگي دارد و برخي غذاها و نوشيدني ها، تحريكات قوي را در بدن ايجاد مي كند و مستقيما سبب بروز استرس مي شود اين تحريكات گرچه ممكن است در كوتاه مدت لذت بخش باشند ولي در دراز مدت مي توانند عوارض نامطلوبي داشته باشند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان كرد: كافئين سبب آزاد شدن هورمون آدرنالين در بدن و افزايش استرس مي شود و زماني كه اين ماده در حد متعادل مصرف شود، هوشياري افزايش يافته و فعاليت قلب، سيستم عصبي و عضلات نيز بالا مي رود و مصرف بيش از حد كافئين اثري مشابه استرس طولاني مدت در بدن ايجاد مي كند.

 

مضرات استرس بارداری بر نوزادان


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از ساینس دیلی؛ فشارهای روحی و روانی و استرس های شدید باعث می شود که مادرها فرزندی ترسو به دنیا آورند.

 

بررسی ها نشان می دهند؛ اگر مادری دچار استرس باشد فرزندش در بزرگسالی بیشتر به خواسته افراد زورگو تن می دهد و نمی تواند از حق خود در برابر دیگران دفاع کند و هیچ وقت احساس ترس و نگرانی در طول زندگی اش او را رها نمی کند.

گفتنی است؛ استرس در زنان باردار باعث می شود آن ها فرزندانی به دنیا آورند که با هر بهانه ای گریه می کند زیرا این فشارها استرس ها باعث ترشح هورمونی مضر در رگ های خونی می شود.و این هورمون ها در مراحل رشد جنین در رحم اثرات مضری می گذارند و به سیستم روحی و روانی جنین در آینده زیان های جبران ناپذیری وارد می کند.

پزشکان به زنان باردار توصیه می کنند که از هر گونه فشار و تنش های خانوادگی در دوران بارداری پرهیز کنند و آرامش روحی و روانی خود را در این دوران به حداکثر برسانند.

مهار سوختگی بدون استرس


یكی از این مشكلات سوختگی حتی به صورت خفیف و جزیی است. براستی اگر چنین اتفاقی برای ما یا اطرافیان مان رخ دهد باید چه كار بكنیم؟ آمارها نشان می دهد از هر 14 نفری كه در جهان بستری هستند یك نفر دچار سوختگی است.بنابراین هر فردی باید آمادگی و اطلاعات لازم راجع به روش های برخورد با این اتفاق را داشته باشد.

 

سوختگی در سراسر دنیا یك معضل مهم بهداشتی محسوب می شود. این پیامد بیش از هر نوع بیماری برای بیمار و خانواده اش اختلالات جسمی و روانی را به وجود می آورد و مشكلات اقتصادی را برای آنها و سیستم بهداشتی در پی دارد. سوانح سوختگی در كشورهای توسعه یافته و همچنین در حال توسعه روزبه روز افزایش می یابد. علت اصلی آن بی توجهی افراد به رعایت نكات ایمنی و اصول استانداردهای لازم برای تهیه وسایل گرمازا و ناآشنایی با این مقوله است.در تعریف كلی، سوختگی به معنای آسیب پوست یا غشاهای مخاطی سطح بدن توسط عواملی مثل حرارت، مواد شیمیایی، اشعه و جریان الكتریسته است.

سوختگی ها به سه دسته تقسیم می شوند:
سوختگی درجه 1: در این نوع سوختگی پوست بدن كمی التهاب پیدا می كند و قرمز می شود و ممكن است در محل سوختگی درد نیز احساس شود.

سوختگی درجه 2: وسعت سوختگی بیشتر می شود و سطح آن فراتر از سوختگی درجه یك است و علاوه بر غشای مخاطی، سطح داخل پوست را نیز درگیر می كند و به صورت تاول خود را نشان می دهد.

سوختگی درجه 3: شدیدترین نوع سوختگی است و عصب و عضلات را نیز درگیر می كند و گاهی ممكن است سطح سوختگی به استخوان ها هم سرایت كند.

محیط اطراف ما در به وجود آوردن چنین پیامدی بسیار مهم است. در واقع نوع وسایلی كه در پیرامون زندگی افراد وجود دارد موجب پیدایش سوانح سوختگی می شود. در خانواده ها شایع ترین نوع سوختگی، به وسیله مایعات اتفاق می افتد و كودكان و اطفال بیشترین درصد قربانیان را تشكیل می دهند.به طور كلی علت عمده این حوادث ناگوار بی اطلاعی و بی احتیاطی والدین است. ما همواره در مورد كودكان مخصوصا آنهایی كه نوپا هستند و تازه راه رفتن را تجربه می كنند، شاهد هستیم كه دوست دارند به همه چیز دست بزنند و به اطرافشان دسترسی پیدا كنند.

اگر ظرف داغی نزدیكشان باشد برای اینكه آن را لمس كنند ظرف را به طرف خود می كشند و ناخودآگاه در معرض سوختگی قرار می گیرند.بنابراین والدین باید همیشه حواس شان به كودكان شان باشد و سعی كنند ظروفی را كه حاوی مایعات داغ است در محل رفت و آمد قرار ندهند. گاهی دیده می شود برخی رانندگان لیوان چای داغ را در ماشین در حال حركت در دست می گیرند به این ترتیب در یك حركت ناگهانی شخص راننده یا كسانی كه در ردیف جلو ماشین نشسته اند در معرض سوختگی قرار می گیرند.

یادتان باشد اگر در ناحیه ای از بدن تان دچار سوختگی شدند روی آن خمیردندان یا سیب زمینی نمالید.شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد كه خمیردندان باعث التیام درد می شود، اما این طور نیست. این احساس به این دلیل است كه مواد افزودنی موجود در خمیردندان شدت سوزش را كم می كند اما باید درنظر داشت مخاط پوستی كه در اثر سوختگی آزرده شده مستعد عفونت است. بنابراین توصیه می شود به هیچ وجه از خمیردندان یا سیب زمینی برای التیام درد سطح سوختگی استفاده نكنید.

بهترین كار قرار دادن محل سوختگی در آب است، شست وشو با مایعات خنك راه حلی مناسب برای جلوگیری از ایجاد تاول و آسیب بیشتر به پوست است. البته اگر شدت سوختگی درحد وسیع باشد استفاده از پمادهای سوختگی توصیه می شود. اگر خطر این وجود داشته باشد كه عفونتی در ناحیه زخم ایجاد شود باید حتماً به پزشك مراجعه كنید، چون احتمال دارد نیاز به پانسمان و پوشش برای سطح سوختگی باشد.

از سوی دیگر در مواردی كه محل سوختگی عفونت می كند حتماً علاوه بر پماد نیاز به آنتی بیوتیك هم هست. آنتی بیوتیك های موضعی كه به صورت پماد هستند از عفونت زخم سوختگی جلوگیری می كنند. درمورد كسانی كه شغل شان به گونه ای است كه با مواد آلوده یا گرد و خاك در تماس هستند یا كسانی كه تاكنون واكسن كزاز نزده اند، حتماً باید واكسن كزاز تزریق كنند تا دچار بیماری كزاز نشوند.

دستپاچه نشوید
درصورتی كه كسی در منزل دچار سوختگی شد بقیه افراد خانواده خونسردی خود را حفظ كنند. رعایت این مسئله باعث عكس العمل مناسب و بهبودی وضعیت بیمار هم می شود. در مرحله بعد به سرعت با اورژانس تماس بگیرند.اگر سوختگی با آتش اتفاق افتاده باشد هرگز برای درآوردن لباس مجروح تلاش نكنید چون اگر لباس دارای مواد نایلونی یا نفتی باشد به تن می چسبد و وقتی شما سعی می كنید تا آن را از تن مجروح جدا كنید آسیب پوستی شدیدتری وارد می كنید.در واقع شست وشو با آب بهترین گزینه است همچنین اگر ساعتی در دست مجروح قرار دارد، سعی نكنید آن را از بدن مجروح جدا كنید، چون پوست آسیب دیده به دنبال كمی فشار صدمه بیشتری می بیند. اگر سوختگی در ناحیه گردن رخ دهد، به دلیل فشار زیاد به حنجره و ایجاد مشكل در راه تنفسی باید در اولین فرصت فرد مجروح را به اولین مركز درمانی نزدیك محل سكونت شان منتقل كنید تا باعث خفگی مجروح نشود.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد كه باز كردن تاول در ترمیم و التیام محل سوخته می تواند بسیار موثر و مفید باشد ولی این حركت باید در فضای بهداشتی و استریل انجام گیرد. پس هرگز سعی نكنید تا خودتان به وسیله سوزن، قیچی یا وسایل نوك تیز اقدام به باز كردن تاول كنید چرا كه خطر ابتلا به عفونت بسیار زیاد می شود.در سوختگی های درجه یك بهترین گزینه برای ناحیه قرمز و آسیب دیده پوست شست وشو با آب و استفاده از پمادهای رایج سوختگی هستند.

در مورد روش های پیشگیری از آسیب های پوستی و كارهایی كه نباید، انجام دهیم هم باید آگاهی لازم را داشته باشیم. پوست، بزرگترین عضو بدن انسان است و بعضی از مواد مغذی هستند كه از پوست در برابر نور ماورای بنفش محافظت می كنند. برای پوست بسیار مفید هستند و به علاوه از پوست در برابر نور ماورای بنفش نگهداری می كنند و درصد آسیب آن را كاهش می دهند.

سیگار كشیدن به الاستین، ماده ای كه پوست صورت را نرم نگه می دارد، آسیب وارد می كند. پس اگر می خواهید پوستی جوان داشته باشید سیگار را كنار بگذارید. به علاوه با داشتن خواب مناسب می توانید زیبایی و نرمی پوست خود را تضمین كنید. سلول های پوست با سرعت زیاد ساخته می شوند اما به هر حال به زمان احتیاج دارند تا بازسازی شوند. سعی كنید از مواد غذایی مثل انواع میوه و سبزیجات كه حاوی منابع غذایی غنی است مصرف كنید.

كمك به ترمیم پوست آسیب دیده
در واقع ما با دو نوع معضل پوستی مواجه هستیم، بیولوژیكی و زمانی. در مورد زمانی وابسته به زمان، كاری نمی توان انجام داد، این فرآیند در طول زمان و بر حسب طبیعت اتفاق می افتد. ولی در مورد بیولوژیكی عوامل بسیاری مثل سیگار، كمبود خواب، تغذیه نامناسب و در معرض آفتاب بودن در روند آن تأثیر می گذارد.مطمئنا با داشتن برنامه غذایی سالم همه چیز تغییر می كند. اینكه تغذیه سالم و مناسب داشته باشید به ساخت سلول های جوان به جای سلول های آسیب دیده و ترمیم پوست كمك می كند.ویتامین ها نقش های حیاتی در ترمیم پوست دارند. گاهی در بعضی غذاها تركیباتی وجود دارد كه در سلامت پوست تاثیر بسیاری می گذارند.

برخی مواد غذایی به طور طبیعی دارای استروژن هستند و باعث زیبایی و نرمی پوست می شوند. سویا یكی از این منابع غذایی است، معمولا لوبیا و سبزیجات نیز سرشار از استروژن هستند. ولی در اینجا یك نكته مهم وجود دارد و آن اینكه یك دفعه مقدار زیادی از این مواد خوراكی را نخورید، سعی كنید تا از مقدار كم شروع كنید و از خوردن آنها لذت ببرید.وقتی بدن در معرض محرك های فیزیكی زیاد مثل انجام ورزش های حرفه ای قرار می گیرد، مقدار اندكی از چربی را به دست می آورد بنابراین پوست این طور كه باید نرم و جوان به نظر نمی رسد. از سوی دیگر كسانی كه ورزش می كنند عمری طولانی دارند و كمتر در برابر آسیب های فیزیكی قرار می گیرند.

مطالعه و آموزش را جدی بگیرید
در صورتی كه آسیب سوختگی آن قدر نباشد كه مخاط پوست دچار صدمه شدید شود معمولا نشانه ای از محل سوختگی باقی نمی ماند؛ پوست بدن مرتبا در حال ساختن سلول های زنده و جدید است. البته اگر سوختگی در سطح درجه 2 یا 3 باشد به دلیل اینكه بافت پوست جدید از نظر ظاهر و شكل با حالت اولیه خود فرق می كند، ممكن است جای سوختگی روی بدن مشخص باشد.در مواقعی كه شدت سوختگی بسیار زیاد باشد جراحی پیوند پوست صورت می گیرد و برای بازسازی ناحیه ای از پوست كه در اثر سوختگی كاملا از دست رفته از پوست قسمتی از بدن همان فرد یا فرد دیگری كه از لحاظ ساختار پوستی شباهت داشته باشد، استفاده می كنند و آن موضع را با پوستی جدید پیوند می زنند.

استرس در پوست بدن سم تولید می کند!


پزشکان در جدیدترین پژوهش دریافته اند که استرس در زیر پوست افراد تولید مواد سمی می کند.

همگان از وجود استرس که سبب پیری و آسیب پوست می شود آگاهی دارند، اما این استرس چه تأثیری بر روی پوست می گذارد که تا به حال کشف نشده است.

گفتنی است،‌ هورمون های استرس مانند کورتیزول که در بدن افراد ترشح می شود، سبب ایجاد تأثیرات منفی بر ذهن و مغز افراد می شود.

بررسی ها نشان می دهند که استرس در زیر پوست نوعی ماده شیمیایی سمی تولید می کند که تأثیرات منفی فراوانی مانند پیری و چروک پوست و نیز آکنه های عصبی را ناشی می شود.

در جدیدترین بررسی ها دانشمندان دریافته اند که استرس به دو نوع خوب و سمی تقسیم می شود.

استرس خوب سبب چالش و بهبود عملکرد بخش های مختلف بدن می شود، اما استرس سمی سبب در معرض خطر قرار گرفتن بدن می شود. از دیگر عوارض استرس،‌التهاب در مغز و کاهش کارایی آن است.

استرس به دلایل مختلفی می تواند به وجود بیاید مانند حوادث،‌ مرگ یکی از عزیزان،‌ استرس های کاری و شغلی و همینطور در اثر بیماری ها،‌ اما افراد باید سعی کنند تا با استرس برخورد منطقی داشته باشند و از آن در جهت موفقیت و بهبودی استفاده کنند و نه در جهت تخریب و آسیب روحی و جسمی.

منبع : افکار

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا