محسن  اختياري:معمولا بيشتر ما قدر داشته هايمان را نمي دانيم ؛ وحتي بسياري افراد شاخص و نخبگاني هستند كه فقط زماني كه آنها را از دست مي دهيم قدر و ارزششان برايمان روشن مي شود ؟!

جاذبه هاي بي نظير و بعضا كم نظير موجود در حوزه وسيع شهرستان طبس در زمينه هاي گوناگون اعم از قوم شناسي و مردم شناسي ، مكانهاي تاريخي و مذهبي ، و بخصوص اكوتوريسم و جاذبه هاي طبيعي و بسياري حوزه هاي ديگر آنقدر زياد است كه نياز به بحثهاي مفصل دارد و توجه به هر كدام مطالبي جداگانه مي طلبد كه اگر انشاءالله عمري باشد به آن خواهيم پرداخت .

اما در اين مطلب مختصر خواستم از برخي مشاهدات خاطره انگيز خود بخصوص در كوير مرموز و شگفت انگيز بگويیم .

شايد تا همين چند سال قبل از مشاهده توريستهاي خارجي كه بعضا از مناطق دور دنيا همچون شرق آسيا ، اروپا و يا آمريكا براي ديدن كوير مي آمدند تعجب مي كرديم ، اما خوشبختانه اينروزها تفكر جامعه بسيار تغيير كرده و روز به روز شاهد افزايش سطح آگاهي و توجه عمومي به محيط زيست ، منابع طبيعي و زيباييهاي خداداي هستيم . جاذبه هاي كوير فوق العاده و بي نظيرند ، فقط چشم بينا ، نگاه متفاوت و درك عميقتري مي خواهند .

از معادن ذغالسنگ پروده به سمت نايبند ، واقع در ميانه مسير ديهوك_ راور ، راه  متروكه و ميانبري وجود دارد كه عليرغم كوتاهي قابل ملاحظه مسير ، و بيشتر به دلايل امنيتي ، كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد و اميدواريم حداقل اين نوشته بهانه اي شود براي توجه بيشتر .

چندين سال قبل تصميم گرفته شد كه اين جاده خاكي متروكه را با گريدر تيغ بزنيم كه كاميونهايي كه از معادن به سمت كرمان مي رفتند در صورت تمايل بتوانند از آن استفاده كنند . قبل از رفتن دائم به ما هشدار مي دادند كه اين مسير فقط محل رفت و آمد اشرار و قاچاقچيان مسلح است و احتمال خطر جاني وجود دارد ! ، ولي ما با توجه به اينكه با تيغ زدن جاده به اشرار هم خدمت مي كرديم !! خيالمان راحت بود ؛ بهر حال برويم سر اصل مطلب .

هنوز چند كيلومتري از روستاي پيكوه جلوتر نرفته بوديم كه به منطقه اي رسيديم كه تمام سطح زمين پوشيده شده بود از سنگهاي سياه رنگ تقريبا هم اندازه كه خيال مي كرديد اين سنگها را يكي يكي با دست در سطح كوير چيده اند ؟! سياه يكدست ؟! و جالب اينكه جنس سنگها همگي از سنگهاي آذرين ، احتمالا بازالت ، با منشاء آتشفشاني بود .

اما عجيبتر اينكه بعد از اينكه چند كيلومتر جلوتر رفتيم و هنوز از مشاهده اين منظره جالب و عجيب شگفت زده بوديم كه ناگهان به منطقه اي رسيديم كه سطح زمين كاملا سفيد شد ؟! سفيد يكدست ؟! ايندفعه مواد سطح زمين كه احتمالا شامل مواد معدني با تركيبات شيميايي نمكي بود سفيد يكرنگ بود ؟!

 البته درك زيباييهاي اين منطقه بكر كه به علي آباد نايبند يعني بزرگترين منطقه حفاظت شده حيات وحش كشور و بخصوص اصليترين زيستگاه يوزپلنگ آسيايي ختم مي شود در اين جملات اندك قابل توصيف نيست و علاقه مندان واقعي به طبيعت بكر كوير بايد از نزديك ببينند .

منطقه جالب و البته عجيب ديگر منطقه اي معروف به  دشت عقيق  است . در مسير ديهوك به بيرجند ، حدود بيست كيلومتري كه از سه راهي راهداران در مجاورت روستاي عرب آباد به سمت خور مي رويد به دشت صاف و شگفتي مي رسيد كه سر تا سر آن به طول بيش از سي كيلومتر پوشيده از سنگريزه هايي از جنس عقيق است كه در تمام دشت پراكنده اند . در ميان اين سنگها بعضا فسيلهايي مخصوصا از جنس خزه ها و جلبكهاي دريايي به وفور يافت مي شود كه كاملا گوياي اين واقعيت است كه زماني در عمق دريا بوده ، و خود من چندين سال قبل زمانيكه در اين مسير كارهاي راهسازي و پل سازي مي كرديم مقاديري از آنرا جمع كرده بودم . البته بعدا تعدادي از نمونه هاي مختلف آنرا به جواهرسازيهاي مشهد بردم كه مشخص شد اين سنگها در واقع همان عقيقهايي هستند كه در جواهراتي مانند انگشتر بكار مي روند ، ضمن اينكه بعضا خود ما افرادي را ديده بوديم كه با وانت به منطقه مي آمدند و سنگها را جمع مي كردند ، ولي بنا به گفته جواهرفروشها قيمت ريالي آن زياد نبود و مي گفتند اين سنگها را معمولا در مقادير زياد يك يا دو تن جمع مي كنند و به كارگاههاي جواهر تراشي كه در آنزمان اكثرا در منطقه طلاب مشهد واقع بود مي فروشند .

 بهر حال ، متفاوت نگاه كنيم و قدر داشته هايمان را بدانيم .

به اميد فرداهايي بهتر .










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا