یزدفردا "سرویس اجتماعی "حوادث"خبرهای پلیسی"پلیس فتا"رئيس پليس فتا قم از کلاهبرداري به شيوه برنده شدن درمسابقه تلفني و کشاندن فرد در پاي دستگاه عابر بانک خبر داد. 

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:سرهنگ"علي موالي" اظهار داشت:متاسفانه امروزه افراد کلاهبردار از دستگاه هاي خود پرداز به عنوان يکي از گزينه هاي اصلي خود براي انجام اعمال مجرمانه و کلاهبرداري از هموطنان استفاده مي کنند. 
 
وي افزود: اين افراد شياد با استفاده از چرب زباني، سخنان مهندسي، اجتماعي افراد را فريب داده و به بهانه هاي مختلف آنان را پاي دستگاه خودپرداز کشانده و با ترفندهاي خاص خود اهداف شوم خود را عملي مي سازند، اخيراً نيز بيشتر کلاهبرداري هاي مالي و برداشت هاي غير مجاز از حساب هاي بانکي توسط کلاهبرداران و شيادان از طريق دستگاه هاي ATM است. 
 
رئيس پليس فتا استان ادامه داد: در ابتدا به شهروندان با يک تماس تلفني  اعلام مي کنند که در مسابقه تلفني راديو معارف يا مسابقه شرکت ارتباطات وزيرسا خت همراه اول وغيره برنده شده ايد که در ادامه با مهندسي اجتماعي قوي وتسلط بر فنون روانشناسي وکلام با فرد مخاطب ارتباط برقرار مي کنند و اعتماد فرد را تحت عنوان اينکه به صورت مستقيم با کارشناس مخابرات در راديو معارف صحبت کنيد به طور کامل جلب مي کنند.
 
سرهنگ موالي اضافه کرد: در ادامه نيز با همين اعتماد جلب شده فرد را به پاي دستگاه خود پرداز کشانده و به وي اعلام مي کنند که بايستي موجودي حساب بگيريد وهمه اين اقدامات به صورت تلفني و در حالي که براي مخاطب باور پذير شده است که واقعا برنده مسابقه تلفني همراه اول در راديو معارف شده است، انجام مي پذيرد. 
 
وي بيان داشت: سپس به مخاطب اعلام مي کنند براي دريافت وجه نقدي برنده شده بايستي خواسته اشان را انجام داده که در ادامه اعلام مي شود دکمه انتقال وجه زده شود سپس شماره کارت مقصد را مي دهند و يک مبلغ را که قرار است به حسابشان منتقل شود اعلام مي دارند به صورت کد دو رقم دو رقم مخاطبشان وارد کند تا شک بر انگيز نباشد واين انتقال وجه در چندين نوبت با توجه به ميزان موجودي حساب صورت مي پذيرد.
 
سرهنگ موالي اعلام کرد: در مرحله آخر نيز براي عدم دسترسي مخاطب به کارت خود و براي خورده شدن کارت از مخاطب مي خواهند رمز کارت را عوض کند و مجدد کارت را به دستگاه بزند و به وي مي گويند همان رمز قبلي را مجدد وارد کند و تمامي اين اقدامات در عرض چند دقيقه صورت مي گيرد وب ا سه بار اشتباه وارد شدن رمز، کارت توسط دستگاه خورده مي شود و در اصل هم موجودي حساب فرد در چند مرحله به حساب مقصد منتقل مي شود و کلاهبرداري محقق مي شود و فرد ديگر به کارت خود دسترسي ندارد.
 
رئيس پليس فتا استان در اين رابطه هشدار داد: اگر قرار است وجهي را دريافت کنيم ارائه شماره کارت يا شماره حساب به فرد واريز کننده پول کفايت مي کند و ديگر نيازي به ارائه ديگر اطلاعات مهم نظير رمز اول و دوم، CVV2، تاريخ انقضاء وغيره به فرد مذکور نيست زيرا اين اطلاعات مخصوص برداشت از حساب يا خريد اينترنتي است. 
 
وي افزود: جهت واريز وجه به حساب شما احتياجي به مراجعه به دستگاه ATM نيست،متاسفانه در مواردي به فرد مالباخته اعلام مي شود برنده قرعه کشي شده، وي را با بهانه هاي مختلف پاي دستگاه ATM کشانده و اهداف خود را عملي مي کنند. 
 
سرهنگ موالي خاطرنشان کرد:جهت اطمينان از واريز شدن وجه به حساب خود از گزينه نمايش يا چاپ موجودي استفاده شود و نيازي به ورود به بخش انتقال نيست، بنابراين اگر شخصي ما را ترغيب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالاً او کلاهبردار است، پس دقت داشته باشيد.
 
 رئيس پليس فتا استان تصريح کرد:از کارت بانکي خود جهت انجام مبادلات با حجم بالا استفاده نکنيد و از اتصال حساب هايي با گردش مالي بالا به کارت بانکي پرهيز کنيد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا