از دروازه قرآن تا پارک کوهستان شهر یزد، همه چیز مهیای خدمت سفر ایمن مسافران نوروزی است و همیاران جوان هلال احمر در پایگاه های طرح ملی ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی با ابتکارات متنوع در آغاز سال نو به خدمت رسانی می پردازند.

محمد مهدی اقبالی // شهرستان یزد به عنوان مرکز و قطب اصلی گردشگری استان یزد یک از شهرهایی است که هدف اصلی مسافران و گردشگران به شمار می آید. بر همین اساس، این شهرستان از لحاظ شمار ورود مسافر، دارای بیشترین آمار مراجعه در استان یزد می باشد، از همین رو، این شهر نگاه ویژه ای را ارائه تسهیلات به مسافرین نوروزی می طلبد.

در همین راستا در نوروز ۹۵ جمعیت هلال احمر شهرستان یزد پایگاه های سه گانه ای را در ورودی های اصلی شهر، برای تسهیل در امور مورد نیاز مسافرین برپا کرد تا گردشگرانی که به این دیار سفر می کنند از راهنمایی ها و خدمات این پایگاه ها بهره مند شوند.

از دروازه قرآن که ورودی شمالی این شهر است تا پارک کوهستان، ورودی غربی مرکز استان همه چیز مهیای خدمت رسانی به مسافرین نوروزی است.

در ورودی جنوب که در محل صدا و سیما است به خوب می توان پست های طرح ملی ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی مشاهده کرد، جایی که همیاران جوان هلال احمر در پایگاه های خود به راهنمایی مسافران نوروزی می پردازند.

پاداش خدمت شبانه روزی جوانان با خداوند است
امیر حسین خواجه افضلی دانشجوی سال آخر بیهوشی، یکی از همیاران جوان پست ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی دروازه قرآن است، وی که سابقه سه سال مشارکت در اجرای طرح ملی ایمین و سلامت را دارد اظهار کرد: در ابتدای شروع طرح، کانکس ها و چادرهای نوروزی به همت اعضای جوان با بنرهای طرح، پوستر و پرچم های هلال احمر مزین و زیباسازی شد.

وی اضافه کرد: سفره های هفت سین به عنوان نماد سال نو ایرانی با تلاش و همت خواهران خوش سلیقه ی همیار طرح در همان روزهای ابتدایی تهیه و چیده شد تا حال و هوای نوروز و بوی بهار بیش از پیش در پایگاه های نوروزی استشمام شود.

امیر حسین گفت: این سفره ها همگی به گونه ای طراحی شده اند که نشانه ایی از هلال احمر و نماد هایی از صلح و دوستی در آن به چشم می خورد.

 همیار جوان طرح ملی ایمنی و سلامت یزد بیان کرد: در همان روزهای نخست پایگاه های نوروزی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفت و به امکانات مورد نیاز شامل نقشه شهری، استانی و کشوری، بروشور، دستگاه فشار خون، و بنر و نشان های کمپین “نه به تصادفات جاده ای “، کتابچه ها و نرم افزارهای … تجهیز شد.

وی با اشاره به اینکه این اقلام از آغاز به کار پایگاه های نوروزی در ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۴ در اختیار مسافرین قرار گرفت افزود: همیاران جوان در طی اجرای طرح ایمنی و سلامتی علاوه بر تلاش های بی دریغ در راهنمایی مسافران، با اجرای طرح های ابتکاری باعث زیباسازی فضای پست ها و همچنین رفاه حال مسافران شدند.

شیرین کامی مسافرین نوروزی با سوغات یزد
محمد حسین عبداللهی عضو جوان هلال احمر شهرستان یزد در مورد ابتکاراتی که توسط همیاران جوان در این پایگاه انجام شد چنین گفت: برای زیبا سازی پست، از طرح بادکنک آرایی استفاده کردیم و این ابتکار در آستانه ی سال نو هم چهره ای زیبا به پایگاه ما بخشید و باعث جذب و استقبال بیشتر مسافرین شد.

وی با اشاره به سفره های هفت سین مزین به نقوش هلال احمر در این پایگاه تصریح کرد: این ابتکار عموم مردم را برای حضور در پست های هلال احمر و استفاده از فضای آن بار یگرفتن عکس های یادگاری ترغیب کرد.

محمد حسین با اشاره به سایر ابتکارات جوانان یزد اضافه کرد: طرحی که برای رفاه حال مسافران از آن بهره گرفتیم تهیه و توزیع بسته هایی بود که ضمن اینکه راهنمایی مسافرین را آسانتر می کرد، امکان استفاده از منابع اطلاع رسانی در تمام مکان ها را برای مسافرین این شهر فراهم کرده بود.

همیار جوان یزدی از پذیرایی مسافرین با شیرینی های سنتی در تمامی پست ها خبر داده و می افزاید: پذیرایی از مسافرین با سوغات شهر یزد باعث شیرین کامی و خوشنودی مسافرین در هنگام راهنمایی بود و همچنین باعث می شد دقایقی کوتاه به استراحت بپردازند.

وی معتقد است: این ابتکار علاوه بر اینکه خونگرمی میزبانان جوان را به مهمانان پایگاه های طرح ملی ایمنی و سلامت منتقل کرد، در ترویج فرهنگ مهمان نوازی مردمان یزد و همچنین آشنایی مسافران با انواع شیرینی های یزد، ذوق آنها برای تهیه این محصولات به عنوان سوغات ترغیب کرد.

عبداللهی بیان کرد: هر ساله پست ها و ایستگاه های ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی هلال احمر استان یزد مزین به نام شهدای امدادگر میشود که امسال پست دروازه قران یزد مزین به نام شهید امدادگر محمد مهدی قصاب بود که در یکی از روزهای ایام نوروز خانواده این شهید با حضور در این پست ضمن بازدید از فعالیت های جوانان، خدمات هلال احمر را مورد تقدیر قرار دادند.

این همیار جوان با اشاره به حضور فعال امدادگران در جبهه و جانفشانی امدادگران عرصه جهاد و شهادت، تصریح کرد: گرچه ما زمان جنک را درک نکردیم اما فعالیت امدادگران در جبهه های حق علیه باطل ستودنی است.

وی می افزاید: در دفاع مقدس نقش امدادگران به عنوان رزمندگان جان برکف همواره در دل تاریخ دفاع ۸ ساله مردم ایران ماندگار و جاودان است و ما جوانان ضمن الگو قرار دادن آنها با خدمت به مردم در جمعیت هلال احمر می توانیم راه انها را ادامه بدهیم.

معرفی برنامه های سازمان جوانان در پایگاه های ایمنی و سلامت یزد
محمد زارع عضو جوان هلال احمر شهرستان یزد که در شانزدهمین دوره طرح ملی ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی در اکیپ ها حضور دارد، عنوان کرد: مسافرین پس از مراجعه به پست و درخواست راهنمایی با چهره های شاداب و خونگرم اعضای حاضر در پایگاه که به نوعی نمایندگان شهرستان یزد به شمار می روند روبرو می شوند، و سپس با پذیرایی شیرینی سنتی یزدی کامشان را شیرین شده و ضمن دریافت پاسخ سوالات و راهنمایی به سمت مقصد مورد نظرشان، توضیحات کوتاهی در زمینه طرح های نوروزی هلال احمر از جمله کمپین “نه به تصادفات جاده ای” دریافت می کنند.

زارع با بیان اینکه خیمه های دوستدار کودک و معرفی مسابقات سازمان جوانان هلال احمر در صورت فرصت مهمانان از دیگر بخش هایی است که همیاران روی آن تاکید دارند و در پایان اغلب مسافرین ضمن امضای میثاق نامه و گرفتن عکس های یادگاری با پلاکاردهای کمپین قول می دادند تا محافظ جان خود و سرنشینان خودرو باشند.

محمد در ادامه گفت: راهنمایی های حضوری و همچنین بسته های تهیه شده حاوی نقشه های استانی و کشوری توسط همیاران طرح ملی، باعث شده تا سردرگمی های موجود در شهر غریب برای مسافران به صفر برسد.

زارع تصریح کرد: در کنار ارائه خدمات همیاران، بعضا کودکان مسافر به همراه والدین، به پست ها مراجعه کرده و  ضمن شرکت در مسابقه ی نقاشی “آشتی، آشتی” با جشنواره خاطره گویی سیاره مهربانی آشنا می شوند.

نرم افزارهای رادیو سلامت هلال که حاوی موسیقی های شاد و لطیفه های زیباست در پایان به یادگار به کودکان مسافر هدیه شده تا در طول مسیر سفر با شنیدن آن، لحظاتی شاد را در کنار خانواده سپری نمایند.

وی اضافه کرد: ایستگاه سلامت که توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی حاضر در پست ها اداره می شود بخش دیگری از فعالیت های همیاران جوان است که در آن سنجش فشار خون به صورت رایگان به همراه ارائه نکات امدادی در قالب بروشور های آموزشی مورد استقبال ویژه مسافران قرار دارد.

سال نو، سال خوش آمد به یزد
از آنجایی که سال ۱۳۹۵ سال خوش آمد گویی به یزد نام گرفته است، این امر شمار کثیری از مسافران را به سوی این شهر روانه کرده و تا آنجا که طبق نظر سنجی ها ارائه خدمات رایگان باعث افزایش رضایت مسافرین نوروزی شهر یز شده است.

در ایام نوروز ۹۵ جوانان هلال احمر، همراه با تمام مردم یزد ضمن اینکه افتخار هدایت، راهنمایی و ارائه خدمات به مسافران را داشتند، در جهت رضایت مسافرین از هیچ تلاشی دریغ نکرده و با تمام توان، در راستای انجام وظایف محوله به نحو احسن همت گماردند، به طوری که در پایان شانزدهمین دوره طرح ملی ایمنی و سلامت، مسافرین نوروزی از این خدمات همیاران جوان ابراز رضایت کردند.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا