مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ویژگی بارز و شاخص استان یزد را گستردگی بافت های خشتی دانست که در شهرها و روستاهای مختلف این استان وجود دارد.

محمدمهدی شرافت اظهار داشت:در استان یزد بالغ بر دوهزار و دویست هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و این افتخار بزرگی برای یزد به حساب می آید.

وی خاطرنشان ساخت: در سالی که گذشت حدود 140 هکتار بافت تاریخی یزد برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو معرفی شد تا این شهر تاریخی به عنوان اولین شهر زنده توسط جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی می شود و امید است در سالی که هستیم شاهد ثبت جهانی بافت تاریخی یزد باشیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: بافت تاریخی یزد یک بافت منحصر به فرد است. اگر کسی بخواهد یک شهر تاریخی و زنده اسلامی را به واقع ببیند باید به یزد سفر کند. یزد، ترکیب بسیار درست مسجد، حسینیه، امامزاده، بازار، حمام و بافت های تاریخی است که خوشبختانه هنوز زنده است و ما تلاش کردیم تا با کمترین دخالت آن را برای پذیرایی از میهمانان آماده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد افزود: خوشبختانه بیش از چهل هتل سنتی در بافت تاریخی وجود دارد که با کمترین تغییر در خانه های تاریخی تبدیل به هتل شده اند و در خدمت میهمانان هستند. همچنین در قالب اقامتگاه های بوم گردی و سنتی نیز سی و دو اقامتگاه بوم گردی در سال نود و چهار آماده سازی گردید که از این میان هفده اقامتگاه در شهر یزد قرار گرفته است و هم اکنون آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی هستند و در حقیقت گردشگران داخلی و خارجی می توانند تجربه یک زندگی دوران سنت را در خانه های تاریخی داشته باشند.

به گفته شرافت: بیش از 20 سال است که شهرداری ناحیه تاریخی در یزد تشکیل شده است و این موضوع نشانگر توجه مدیران شهری به این بافت ارزشمند است و یکی دیگر از ویژگی های بارز بافت تاریخی محسوب می گردد و موجب شده است رسیدگی خوبی بر روی بافت تاریخی انجام شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: امید است در سال جاری میهمانان و مسافران نوروزی با کمترین مشکل در شهر یزد اوقات خود را سپری نمایند و با بیان خاطرات خود از این کهن شهر تاریخی و زنده دیگران را نیز به سفر به این دیار تاریخی مشتاق نمایند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا