جلسه ای با حضور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری یزد، مدیرکل و معاون اداره کل میراث فرهنگی استان و شهردار و رئیس شورای شهر استان در محل دفتر معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری یزد در رابطه با ثبت جهانی شهر یزد به عنوان شهر نساجی سنتی برگزار شد.

محمدمهدی شرافت در این جلسه عنوان کرد: باتوجه به پیشنهاد ثبت شهر یزد و میبد به عنوان شهرهای جهانی نساجی سنتی و شهر جهانی زیلو فرصتی برای حضور معاونت صنایع دستی کشور در استان فراهم گردید تا شرایط ثبت جهانی توضیح داده شده و راهکارهای لازم در این خصوص را ارائه گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: در راستای ثبت جهانی شهر یزد یکسری اتفاقات باید بیفتد و باتوجه به اینکه زمانی در یزد منبع ارزتاق اکثر مردم نساجی بوده و به مرور زمان افول پیدا کرده است، اکنون با بهبود وضعیت گردشگری جایگاه خوب آن در دنیا، باتوجه به اینکه صنایع دستی می تواند کمک کند تا یزد جایگاه مناسبتری در صنعت گردشگری داشته باشد، باید آن را گسترش دهیم.

وی خاطرنشان ساخت: اتفاقات خوبی در حوزه صنایع دستی یزد رخ داده است ازجمله احیای تعدادی از دستگاه های سنتی (زری بافی و احرامی بافی) و همچنین دنبال کردن بحث ترمه دستی که موجب توسعه اقتصادی و اشتغال برای استان می شود، همچنین احیای کارگاه های صنایع دستی از دیگر شرایط لازم برای معرفی یزد به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی می باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: حضور معاون صنایع دستی در یزد دو دلیل داشت، اول ارزیابی شهر یزد جهت معرفی به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی و دوم شرکت در مراسم یادبود مرحوم دکتر ملک ثابت پیشکسوت دارایی باف استان یزد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این جلسه اظهار داشت: متأسفانه صنایع دستی استان یزد زمانی از بین رفته بود که اگر به همان روش ادامه پیدا می کرد عملاً دیگر چیزی به نام صنایع دستی در یزد وجود نداشت که خوشبختانه امسال با دور جدیدی که به واسطه دولت تدبیر و امید به وجود آمد حرکتی انجام شد و زیرساختهای لازم فراهم گردید به صورتی که تفاوتی که از اول سال تاکنون در استان یزد دیده می شود در کمترین استانی قابل رویت است.

نامور مطلق افزود: در صدر برنامه های قابل اجرا در راستای کسب عنوان شهر جهانی نساجی سنتی، گرفتن بازارهایی که طی سالهای گذشته از دست داده ایم کمک شایانی به ما خواهد کرد و باعث می شود که دوباره بتوانیم هویت فرهنگی و هنری خود را احیا نماییم.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما باید جایگاه خود در گردشگری و صنایع دستی را در جهان بازیابیم و یکی از راه های بازگشت این است که شناخته شویم و شهر جهانی می تواند به ما کمک کند تا در عرصه جهانی معرفی شده و داشته های خود را برای اعتلا احیا کنیم، به همین دلیل رقابت شدیدی در همه دنیا به وجود آمده است.

وی خاطرنشان ساخت: جهانی شدن کمک می کند هویت و تجارت منطقه ارتقا پیدا کرده و رشد اقتصادی و فرهنگی شهری که انتخاب شده است افزایش یابد.

نامورمطلق در پایان شرایط و زیرساختهای لازم برای انتخاب یک شهر به عنوان شهر جهانی صنایع دستی را برشمرد و عنوان کرد: در این راستا نه تنها میراث فرهنگی بلکه تمام ارگانها و دستگاه های مرتبط نیز از جمله شهرداری و استانداری نیز باید همکاری نمایند تا این اتفاق خوب رخ دهد.

گفتنی است: در پایان جلسه سیدحسینی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری نیز مواردی در خصوص همکاری با اداره کل میراث فرهنگی استان مطرح نمود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا