مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: ظرفیت‌های اقتصادی موقوفات استان می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی شکوفا شود.

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در موقوفات استان یزد با اشاره به اهداف برگزاری این همایش اظهار داشت: این همایش در راستای شکوفایی موقوفات و به ثمر نشاندن آنها در راستای عمل به نیات واقفان برگزار شده و امیدواریم حاصل این همایش برای مردم و دولت کارگشا باشد .

وی با اشاره به اهمیت وقف در جامعه اسلامی بیان کرد: وقف رویدادی متعلق به قبل از اسلام است اما اسلام بر آن تاکید بیشتری داشته و به آن انسجام بخشیده است .

عادل با بیان اینکه موقوفات همواره در مسیر مشکل‌گشایی از کار مردم و رفع نیازهای آنها مثمرثمر بوده است، عنوان کرد: وقف تعداد زیادی آب‌انبار در زمانی که آب لوله‌کشی در یزد وجود نداشته یا وقف تعداد زیادی حمام، کاروانسرا و ... همه در راستای کمک به مردم و رفع نیازهای جامعه صورت گرفته است .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: موقوفات به وقف‌های انتفاعی و منفعتی تقسیم‌بندی می‌شوند که موقوفات انتفاعی شامل مسجد، آب‌انبار و ... است و موقوفات منفعتی اغلب شامل ملک، باغ و ... است که از محل درآمد آن، کار خیری نظیر کمک به مستمندان، روضه‌خوانی و ... بر اساس نیت واقف انجام می‌شود .

وی تصریح کرد: در وقف منفعتی، موقوفه باید دارای درآمد باشد تا بتوان به نیت واقف عمل کرد بنابراین مباحث اقتصادی موقوفات بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد .

عادل خاطرنشان کرد: وقف یک کار خیر است اما مقدماتی دارد که موضوعات اقتصادی در آن نهفته است که یکی از آنها تولید ثروت است و شکوفایی اقتصادی از مواردی است که دارای قداست است زیرا رفع نیازهای جامعه را به دنبال دارد .

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد اگر عمل به نیت واقف به درستی انجام شود و موقوفات بتوانند کارکرد صحیح خود را در جامعه داشته باشند، می‌تواند فاصله طبقاتی را کاهش دهد .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با بیان اینکه استان یزد از نظر آماری از لحاظ برخورداری از تعداد موقوفات با بهره‌مندی از 12 هزار موقوفه، پنجمین استان کشور است اما از نظر عواید موقوفات، جایگاه خوبی ندارد و در سال 91 رتبه استان یزد در این زمینه دارای رتبه 25 بوده است ، وی افزود: با تلاش همکاران ما در معاونت بهره وری اقتصادی البته این رتبه در سال اخیر به سیزدهم کشوری ارتقا داشته است. .

وی با بیان اینکه بخش زیادی از رقبات موقوفات استان یزد، شامل 67 درصد، اراضی کشاورزی است، عنوان کرد: خشکسالی‌های پی در پی و بی‌آبی، درآمد این زمین‌ها را در مواردی قطع و در مواردی کاهش داده است که باید برای درآمدزایی آنها و صرف درآمد در راستای نیت واقف اقدام شود .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد ظرفیت موقوفات استان یزد برای توسعه اقتصادی را بسیار زیاد خواند و افزود: در اغلب مناطق، املاکی وجود دارد که این املاک یک ظرفیت و ثروت نهفته به شمار می‌روند و ما وظیفه داریم به سمتی حرکت کنیم که بهترین بهره را از این موقوفات ببریم .

عادل، نقش بخش خصوصی را در این زمینه بسیار ارزشمند و اثرگذار خواند و افزود: ظرفیت‌های اقتصادی موقوفات استان یزد می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی شکوفا شود و تا زمانی که این امکان وجود دارد، موقوفات نباید به حال خود رها شوند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا