معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: 120 روستا در استان گازرسانی یا قرارداد مربوطه منعقد شده و در صورتی که شرایط بودجه ای خوب باشد و بتوانیم به روند کنونی ادامه دهیم به احتمال فراوان در نیمه اول سال 1396 همه روستاهای بالای 20 خانوار استان از گازرسانی برخوردار می شوند.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا " عمران و آبادانی هر منطقه نیازمند برنامه ریزی و تدبیر مناسب است و برای تحقق آن باید با بسیج همه نیروها و توسعه زیرساخت ها، نسبت به رفع موانع موجود اقدام شود.
بدون شک فعالیت های عمرانی نیازمند سرمایه گذاری کلان بوده و بودجه دولت با توجه به مشکل های ناشی از تحریم های ظالمانه و کاهش قیمت نفت در برهه کنونی اندک است، بر این اساس باید زمینه حضور و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرح ها فراهم شود.
از دیگر سو، تکمیل طرح های متعدد نیمه تمام به ارث مانده از دولت قبل نیز نیازمند اعتبار مالی بوده که جمیع این موارد در برهه کنونی کار را برای مسئولان دشوار کرده است.
باتوجه به مشکلات عدیده ای که تحریم های ظالمانه برای رشد و توسعه کشورمان در سالهای اخیر ایجاد کرده، دیپلماسی و مذاکره با کشورهای 1+5 به منظور رفع تحریم ها از بدو فعالیت دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت و اکنون با اعلام رسمی اجرای برجام و تحقق مهمترین وعده حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، امید برای بهبود وضعیت کشور دوچندان شده است.
به طور حتم اجرای برجام و رفع تحریم ها نه در کوتاه مدت، بلکه در بلند مدت می تواند زمینه ساز رشد و توسعه کشور در حوزه های مختلف از جمله عمران و آبادانی شهرها و روستاها باشد که در این بین معاونان هماهنگی امور عمرانی در استانداری های سراسر کشور که در زمینه توزیع اعتبارها و ساماندهی طرح های عمرانی فعالیت می کنند نقش مهمی بر عهده دارند.
بر این اساس، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز یزد، به پرسش های متعددی در حوزه های مختلف از جمله آب، میراث فرهنگی و گردشگری، محیط زیست و منابع طبیعی، راه و شهرسازی، سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح های عمرانی، تعامل با رسانه ها و برنامه های عمرانی استان در پساتحریم و پسابرجام پاسخ داد.
سیدمحمدرضا سیدحسینی گفت: با توجه به کمبود اعتبار و بدهکاری های استان در خصوص طرح های گذشته همین که فعالیت ها از وضعیت موجود بدتر نشده است هنر کرده ایم؛ این هنر تلاش برای بقای دیوار شکسته در حال ریزش با اعتبارات و امکانات ناچیز بوده است.


 شهامت مسئولان در عقد قرارداد انتقال آب


معاون استاندار یزد با تاکید بر اینکه مساله حیاتی یزد آب است خاطرنشا کرد: زمانی که در استان مستقر شدم اتفاق هایی درباره خط انتقال آب به یزد رخ داده و طرح هایی مطرح و تشکیک و جابجا شده بود.
وی افزود: در این خصوص طرحی شماتیک ایجاد و برآورد شده اما به مرحله عقد قرارداد نرسیده بود که انعقاد قرارداد در آن شرایط شهامت زیادی می خواست که سرانجام محقق شد.
این مسئول ادامه داد: سهم یزد از خط دوم انتقال آب از سد بهشت آباد سالانه 240 میلیون متر مکعب است که برای انتقال این حجم آب حدود دو خط انتقال دیگر باید به بهره برداری برسد که عملیات اجرایی یک خط انتقال آغاز شده است.
وی اضافه کرد: هر چند قرارداد خط انتقال آب در توان استان است اما ایجاد سد بهشت آباد فرااستانی محسوب می شود، چرا که سه استان اصفهان، یزد و کرمان از آن بهره می برند.
سید حسینی خاطر نشان کرد: قرارداد احداث این سد منعقد شده و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است و بزودی عملیات اجرایی تونل تغییر مسیر آب برای ایجاد سد آغاز خواهد شد.


 یک و نیم سال تلاش شبانه روزی برای پرونده ثبت جهانی یزد


معاون استاندار یزد، دومین موضوع مهم استان را میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد و گفت: پیشتر موضوع گردشگری خارجی بدلیل برخی مسائل از جمله تحریم ها تقریبا تعطیل بود اما اکنون شاهد رشد 160 درصدی نسبت به سال گذشته در استان هستیم و میزان ماندگاری گردشگران (های سیزن) در سال از 90 روز به 150 روز افزایش یافته است.
سیدحسینی با اشاره فعالیت های مطلوب صورت گرفته در حفظ و حراست از میراث فرهنگی در دو سال اخیر افزود: مدتی در ثبت آثار ملی و بحث مدنی محدودیت زیادی داشتیم که این مشکل رفع شده و توجه به این آثار اکنون در شهر و استان محسوس است.
وی اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد سالها به فراموشی سپرده شده بود که در یکسال و نیم گذشته با فعالیت شبانه روزی این پرونده آماده و برای ثبت جهانی در سال 2017 ارسال شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد ادامه داد: ثبت جهانی موضوعی بسیار مهم برای کشورهای دنیا است، بطوری که کشورها حاضر به هزینه میلیاردی در این خصوص هستند و به طور حتم امتیازهای زیادی در حوزه های مختلف از جمله گردشگری برای آنها دارد.


 رد درخواست های متعدد احداث کارخانه فولاد


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به اهمیت موضوع محیط زیست گفت: اوایل دوره مدیریتی جدید در استان در یکی از نشست های کارگروه امور زیربنایی حدود 80 درخواست کارخانه فولاد وجود داشت که همه درخواستها رد و از ایجاد صنایع آلاینده و پرآبخواه به شدت جلوگیری شد.
سیدحسینی افزود: توسعه برخی صنایع از جمله هیدروکربن ها در استان ممنوع شده و صنایع فعال هم به شدت تحت فشار هستند و باید نسبت به فیلترگذاری اقدام کنند.
وی ادامه داد: بسیاری از کوره های آجرپزی گازسوز شده و به تعدادی زیادی از این واحدها مهلت داده ایم تا از محدوده شهر به مکان دیگری منتقل شوند.
معاون استاندار یزد اظهار کرد: در بحث منابع طبیعی، علاوه بر گسترش فضای سبز که نمونه ملموس آن 80 هکتار زیتون کاری کنار شهرک صنعتی یزد در دو سال اخیر است، بخشی از کمربند سبز یزد تا اشکذر انجام شده و بخش دیگر آن (حدود 200 هکتار) امسال انجام می شود.
سیدحسینی اعلام کرد: با مشارکت مردم حدود 1400 هکتار از جنگلهای شهرستان خاتم که از بین رفته بود باردیگر واکاری شد.
این مسئول با اشاره فعالیت های صورت گرفته در خصوص بیایان زدایی در شهرستان بافق اظهار کرد: در حال پیگیری خلع ید زمین های واگذار شده در عرصه های منابع طبیعی هستیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: این استان پهنه بندی شده و واگذاری های زمین بصورت قانونی فقط در پهنه ها انجام می شود و اقدام های پراکنده در این خصوص منتفی شده است.
وی با اشاره به فعالیت های مطلوب استان یزد در حوزه علم و فناوری ادامه داد: منطقه ویژه علم و فناوری به تصویب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) رسیده و در حال ایجاد است.


 مسکن مهر، ارث اجباری


معاون استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود مسکن مهر را ارث به جا مانده از دولت قبل عنوان کرد و گفت: هر چند ایده آل بودن مسکن مهر را قبول نداریم اما در راستای تکمیل آن تلاش کردیم و حدود هشت هزار و یکصد واحد مسکن مهر در استان به متقاضیان تحویل شده است.
سیدحسینی موضوع حمل و نقل و راهها را یکی از شاخصه های توسعه عنوان کرد و افزود: راههای اصلی استان از جمله محور اردکان تا نایین زیرسازی و روسازی شده و توجیه اقتصادی آزادراه اردکان - سیرجان که جزو طرح های سرمایه گذاری بخش خصوصی بشمار می آید نیز تهیه شده و با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: سازه های جاده یزد - بافق انجام و با احداث پل های مربوطه، بخش عمده ای از زیرسازی آن صورت گرفته و فقط بخشی از آسفالت این جاده باقیمانده که بزودی به اتمام خواهد رسید.
وی با بیان اینکه جاده ابرکوه - سورمق دوبانده شده و آخرین مرحله آسفالت اصلی جاده هرات - شهربابک نیز رو به پایان است، اضافه کرد: جاده ابرکوه - مروست هم در دست احداث است و نزدیک 17 کیلومتر آسفالت آن باقی مانده است.


 گازرسانی به همه روستاها تا سال1396


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: 120 روستا در استان گازرسانی یا قرارداد مربوطه منعقد شده و در صورتی که شرایط بودجه ای خوب باشد و بتوانیم به روند کنونی ادامه دهیم به احتمال فراوان در نیمه اول سال 1396 همه روستاهای بالای 20 خانوار استان از گازرسانی برخوردار می شوند.
سیدحسینی درباره طرح های نیمه تمام استان یزد اظهار کرد: دو هزار و 867 طرح نیمه تمام عمرانی استانی داشتیم که به نزدیک یکهزار و 737 طرح رسیده است.
وی افزود: بر اساس مصوبه دولت تکمیل طرح های با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در اولویت است؛ طبق قانون طرح هایی که دولت توانایی تکمیل آنها را ندارد با شرایط مطلوب به بخش خصوصی واگذار می شود.
این مسئول با بیان اینکه در برخی طرح های نیمه تمام با مشکل تغییر کاربری مواجه بودیم ادامه داد: برای نمونه سالن ورزشی یا موزه ای در بیابان در دست احداث بوده که در صورت تکمیل باید دو پاسگاه هم برای مراقب از این موزه احداث می شد!
وی اضافه کرد: این موضوع در قانون جدید اصلاح و اجازه تغییر کاربری داده شده و امیدواریم با تغییر کاربری به بخش خصوصی واگذار شود.


 کلنگ زنی تعطیل


معاون استاندار یزد گفت: در دوره مدیریتی جدید موضوع کلنگ زنی برای آغاز بکار هیچ طرحی نداریم و اگر هم عملیات اجرایی طرحی آغاز شده با برنامه زمانبندی و اختصاص اعتبار لازم بوده و به بهره برداری است.
سیدحسینی درباره مشکل ترافیکی برخی خیابان ها و چهارراههای شهر یزد گفت: برای رفع این مشکل باید فرهنگ ترافیک و حمل و نقل عمومی با کمک رسانه ها تغییر و خودروهای تک سرنشین کمتری در خیابان ها تردد کنند.


سرمایه گذاران را درگیر بروکراسی نکنیم


این مسئول در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای تشویق سرمایه گذاران برای مشارکت در فعالیت های عمرانی گفت: دولت باید از فعالیت های عمرانی کنار بکشد و آن را به بخش خصوصی واگذار کند.
وی افزود: باید صدور مجوز و انتقال خدمات در مسیرهای مورد درخواست بخش خصوصی برای سرمایه گذاری به راحتی صورت گیرد و سرمایه گذاران درگیر برورکراسی نشود.
سید حسینی توضیح داد: اکنون طی کردن مسیرهای قانونی از جمله صدور مجور، آب، برق و گاز و تسهیلات برای سرمایه گذاران زمان بیشتری نسبت به اجرای طرح می برد؛ به طور مثال اخذ مجوز طرحی که بهره برداری از آن 10 ماه طول می کشد باید دو سال پیگیری نیاز دارد و در این صورت توجیه اقتصادی طرح از بین می رود که باید این مدت برای سرمایه گذار به یک هفته کاهش یابد.
معاون استاندار یزد همچنین با بیان اینکه سرمایه گذار نباید دغدغه رفتار دولت را داشته باشد اظهار کرد: رفتار ما باید بگونه ای باشد که سرمایه گذاران بدانند که پشتیبان آنها هستیم.
سیدحسینی تاکید کرد: نباید سرمایه گذاران را چنان درگیر بروکراسی کنیم که از تصمیم خود منصرف شوند.
وی خاطر نشان کرد: هر استانی که بتواند این مسیرها را کوتاه تر و آسانتر کند و مدیران با همدلی بیشتر، درک مناسبی از سرمایه گذار داشته باشند موفق تر است.
این مسئول تاکید کرد: باید اکثر هزینه های قانونی که توسط دستگاه های مختلف از سرمایه گذار می شود به پس از بهره برداری از طرح موکول شود تا سرمایه گذار طرح خود را زودتر به اتمام برساند؛ با توجه به محدودیت های استان از جمله آب با چنین فعالیت هایی می توان سرمایه گذار جذب کرد.


 فضای شهری یزد گسترش نمی یابد


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار درباره سیاست های توسعه فضای شهری در یزد گفت: فضای این شهر به هیچ وجه گسترش نخواهد یافت و چنین نیازی نداریم.
سیدحسینی افزود: مردم برحسب علاقه خود منطقه ای را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند و به این ترتیب امکانات نیز به سمت این مناطق کشیده می شود.


 بحث صنعت و محیط زیست در دنیا حل شده است


این مسئول درباره مشکلاتی که صنعت به عنوان یکی از محورهای توسعه برای محیط زیست ایجاد می کند گفت: توسعه استان نباید تک بعدی باشد و بحث صنعت به عنوان یکی از محورهای توسعه و محیط زیست در دنیا حل شده است.
وی افزود: ایران کشوری پهناور و دارای منابع گوناگون است اما بسیاری از کشورها چنین ویژگی ندارد و برای مثال در کشور آلمان کارخانه فولاد در مرکز شهر احداث شده است.
سیدحسینی با بیان اینکه اگر صاحبان صنایع بخواهند با ماشین آلات و تکنولوژی جنگ جهانی دوم کار کنند به مشکل می خوریم ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته کارخانه های بزرگ صنعتی به شهر متصل است که مشکل آلایندگی، محیط زیست و پساب آنها حل شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید از علم و تکنولوژی روز استفاده کنیم، اضافه کرد: با رفع تحریم ها مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت اما اگر بدنبال صنعت بی کیفیت و تاریخ گذشته باشیم توان رقابت با دنیا را نداریم و صنعت کشورمان نابود خواهد شد.


 تلاش برای رفع مشکل بانکی سرمایه گذاران


جانشین استاندار در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد گفت: بحث های عمده نشست های این کارگروه درباره بانکهاست؛ چرا که تولیدی ها با توجه به رکود اقتصادی حاکم در کشور توانایی پرداخت قسط های خود را ندارند.
سیدحسینی افزود: در این نشست تلاش می کنیم با استمحال، تقسیط های بلندمدت و بخشودگی جرایم مالیاتی به سرمایه گذاران کمک کنیم.
وی ادامه داد: قوانین کشور برای شرایط عادی نوشته شده اما اکنون چنین نیست و دوران رکود اقتصادی سپری می شود و صنایع باتوجه به تحریم ها بروز نیستند و سهمی در بازار جهانی ندارند.
این مسئول تصریح کرد: بازار داخلی حداقل در صنایع استان یزد از جمله فولاد و کاشی نمی تواند مصرف آنچنانی داشته باشد و به طور حتم باید بدنبال بازرا خارجی باشیم، از این رو باید به صنایع فرصت داده شود تا خود را با شرایط روز وفق دهند.


 آخرین وضعیت خط انتقال آب از خلیج فارس


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد درباره آخرین وضعیت خط انتقال آب از خلیج فارس به یزد گفت: بخشی از مطالعات این طرح انجام شده است و بخش خصوصی کنسرسیومی تشکیل داده و بدنبال اخذ تخصیص است.
سیدحسینی با بیان اینکه خط انتقال آب خلیج فارس داری دو سه مرحله است افزود: علمیات اجرایی مرحله مربوط به صنایع با شراکت چادرملو، گل گهر و مس سرچشمه آغاز شده و به سمت یزد می آید.
وی ادامه داد: خطی دیگر که توسط بخش خصوصی اجرا می شود در مرحله مطالعات و تخصیص اعتبار قرار داد.
این مسئول با بیان اینکه سهم استان یزد در خط انتقالی خلیج فارس 500 میلیون متر مکعب در سال است، تصریح کرد: اجرای این طرح سرمایه عظیم 200 هزار میلیارد ریالی نیاز دارد.


 فرجام برجام و آماده سازی یزد برای سرمایه گذاری


سیدحسینی درباره تاثیر اجرای برجام و وضعیت عمرانی کشور و استان یزد گفت: باید شرایط را برای پذیرش سرمایه گذار فراهم کنیم و در این بین سرمایه گذار خارجی و داخلی تفاوتی ندارد.
وی افزود: باید پهنه هایی آماده و جانمایی کنیم و زیرساخت ها را به سمتی ببریم که سرمایه گذاران را ترغیب به فعالیت کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد در پایان گفت گوی یکساعته با ایرنا، نخستین چیزی را که پس از شنیدن واژه های زیر به ذهنش رسید چنین بیان کرد:
عمران: آبادی
یزد: خشت
تدبیر و امید: سختی و مشقت
روحانی: نجیب
ظریف: واقعا نمی شود کلمه ای برایش به کار برد، از واژه بیرون است
خدمت: لذت
میرمحمدی (استاندار یزد): اخلاق کامل

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا