یزدفردا:وضع‌گیری‌های ولادیمیر پوتین در سوریه و اوکراین همواره مورد انتقاد کشورهای غربی بوده، اما رئیس جمهوری روسیه در خانه به شدت مورد ستایش قرار می‌گیرد. استیو روزنبرگ به شهر وولوکولامسک روسیه رفته تا از کم و کیف این ماجرا باخبر شود.

موضع‌گیری‌های ولادیمیر پوتین در سوریه و اوکراین همواره مورد انتقاد کشورهای غربی بوده، اما رئیس جمهوری روسیه در خانه به شدت مورد ستایش قرار می‌گیرد. استیو روزنبرگ به شهر وولوکولامسک روسیه رفته تا از کم و کیف این ماجرا باخبر شود.

 
 بی بی سی انگلیسی، نخستین برف زمستانی در روسیه معنا و مفهوم خاص و البته جادویی دارد. برف زمین‌های گل‌‎آلود و خانه‌های مخروبه‌ی دهقانان را به حکایتی شنیدنی تبدیل می‌کند؛ جهانی از برف که آدم دوست دارد آن را در دست بگیرد و ساعت‌ها به آن خیره شود.
 
البته این را فراموش نکنیم که هر قصه و حکایتی «قهرمانان» خودش را دارد. این حکایت در فاصله‌ی 113 کیلومتری مسکو رخ داد و به تبع قهرمان خودش را هم دارد. http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_112080.jpeg
 
ویکتور کرِستینین گاوهایش را به من نشان می‌دهد. سپس دو بیتی‌هایش را برایم خواند. ویکتور شاعر و کشاورز است و در شهر وولوکولامسک زندگی می‌کند. در ادامه یکی از دوبیتی‌هایش را می‌خوانیم:

نابغه باشی یا پر نفوذ؛ جای تعجبی نیست،
که جای همه ما دو متر زیر خاک است،
روزی می‌رسد نوبت ما، می‌دانم این را
گروهی بهشتی‌اند و جمعی هم جهنمی

 
از حالت تعریف ویکتور از رئیس جمهور کشورش می‌توان حدس زد که آتش جهنم نصیب ولادیمیر پوتین نخواهد شد.
 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_112077.jpeg
وکتور کرستینین؛ شاعر و دهقان اهل ولووکولامسک

 
ویکتور می‌گوید: «من از پوتین و نحوه مبارزه‌ی او با تروریست‌های سوریه حمایت می‌کنم. پوتین یک رهبر واقعی است. شبیه رابطه من و مزرعه‌ام است؛ قبل از اینکه من در اینجا دست به کارم شوم، اینجا همه چیز نامرتب بود. روسیه‌ی قبل از پوتین همه کاملا به هم ریخته بود.»
 
ویکتور از کارزار نظامیِ پوتین در سوریه حمایت می‌کند، اما مخالف این ایده است که پیاده نظام روسیه وارد درگیری‌ها شود.
 
از ویکتور پرسیدم: «اما اگر پوتین معتقد باشد که این کار ضروری است چه؟»
 
او پاسخ داد: «خب اگر آن بزرگوار بگوید که این کار لازم است، ما هم اطاعت می‌کنیم. ما نباید در مورد دستورات فرمانده‌ی کل بحث کنیم؛ فقط باید آن را اجرا کنیم. در مدرسه‌ی شماره یک وولوکولامسک هم همین چیزها را با ما می‌گویند... وقتی به سخنان او [پوتین] در تلویزیون گوش می‌دهیم، احساس می‌کنیم که او به تمام مردم اهمیت می‌دهد. او رئیس جمهور خیلی خوبی است.»
 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_112078.jpeg
لومیلا وربیتسکایا می‌گوید که کاملا به ولادیمیر پوتین اطمینان دارد

 
35 سال است که لودمیا در اینجا زبان انگلیسی تدریس می‌کند. او می‌گوید که پسرش راهب شده است و رئیس جمهور کشورش نیز یک مسیحیِ معتقد است. از او پرسیدم که آیا به او کاملا اطمینان دارد؟
 
او گفت: «صد درصد.»
 
سپس به او گفتم که آیا از تصمیمات پوتین راجع به سوریه و عملیات نظامی حمایت می‌کند؟ لودیما باز هم پاسخش مثبت بود. دوباره به او گفتم اگر پوتین اشتباه کند چه؟ لودمیا در پاسخ گفت: «ما از اشتباهاتش هراسی نداریم. هر کسی ممکن است اشتباه کند. اما اگر به خدا ایمان داشته باشد، خدا راه درست را به او نشان می‌دهد.»

در خیابان با مارینا صحبت کردم. او می‌گفت که عملیات پوتین باعث شد تا جنگنده روسی هدف قرار گیرد. سپس به مارینا گفتم که آن هم ایده پوتین بود، بنابراین آن را اشتباه نمی‌دانی؟
 
مارینا جواب داد: «خب درست است، اما نمی‌توان کاری در این مورد انجام داد. اما این مسئله نظر من نسبت به پوتین را تغییر نداده است. ما عاشق او هستیم، او از جنس مردم روسیه است.»
 
افراد بسیار کمی در روسیه پوتین را مستقیما مسئول اتفاقات اخیر این کشور می‌دانند. سنت بر این است که مردم به مقامات روسیه (تزار، امپراتور، نخست وزیر و غیره) احترام بگذارند. البته نقش رسانه‌های روسیه را نیز نباید نادیده گرفت.
 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_112079.jpeg
دانشجویان‌ دانشكده‌ افسرى‌

 
این دانشجویان با لباس نظامی مشغول خواندن سرود نظامی جالبی هستند: «من و تو باید وقف خدمت به روسیه شویم! خدمت به روسیه! این کشور فوق‌العاده!»
 
نیروهای نظامی پوتین آماده هستند. در داخل دانشکده، یکی از دانشجویان دانشکده افسری در عرض 16 ثانیه یک کلاشینکف را از نو سرهم کرد. او می‌گوید: «ولادیمیر پوتین رهبری کامل است. دغدغه او فقط روسیه نیست، بلکه کل جهان است.»
 
سپس به سمت خانه‌ی فرهنگِ کارکنان نساجی رفتم. در داخل سالن علامتی را مشاهده کردم که بر توجهم را جلب کرد: «تروریسم تهدیدی برای جامعه است.»
 
در تمام قصه‌های کودکانه، همیشه باید منتظر پایانی خوش بود. روس‌ها هنوز منتظر چنین پایانی هستند و چشم اغلب مردم به رئیس جمهورشان دوخته شده است.
 
منبع: BBC World
ترجمه: وبسایت فرادید
مترجم: سبحان شکری

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا