پایگاه خبری یزدفردا"چگونه روزی خوب و با کیفیت داشته باشیم؟ داشتن یک روز خوب، به شروع آن روز بستگی دارد. علم روان‌شناسی ثابت کرده است که داشتن یک آغاز خوب در صبح، می‌تواند بدن و روحیه شما را به‌ شکل مداومی تا انتهای شب در وضعیتی خوب نگه دارد. هرچند این موضوع بنابر افراد مختلف و ضرباهنگ بیولوژیکی‌اشان متفاوت است، اما با انجام دستوراتی ساده می‌توان یک روز سبک و بانشاط ساخت.


به گزارش فرارو، اقداماتی که هر یک از ما باید برای یک آغاز مناسب انجام دهید، کارهایی متنوع است؛ انجام کارهایی ساده، خوردن خوارکی‌هایی دمِ دست و برخی دستورات پزشکی که می‌توانند به سرعت بدل به عادتی روزنامه شوند.

چه کارهایی انجام دهیم؟

سعی کنید زود از خواب بیدار شوید: اولین و مهم‌ترین کاری که باید بکنیم این است؛  به‌موقع بیدار شدن. این موضوع دغدغه بسیاری از افراد است. بیدار شدنِ به موقع از خواب برای برخی از افراد کار بسیار سختی به نظر می‌آید. برخی عادات زندگی در کنار بیولوژی متفاوت افراد می‌تواند بر روی بیدار شدن از خواب اثر گذار باشد.

اما برخی اقدامات می‌تواند تاثیرهای یکسان و مفیدی بر روی خواب همه افراد بگذارد. برخی از این اقدامات می‌تواند این‌ها باشد:

-    خود را در معرض نور خورشید قرار دهید، چرا که نور خورشید به بدن اعلام می‌کند که باید بیدار شود.
-    قبل از خواب چیزی نخورید.
-    بسیاری از کارهای مهم خود را برای صبح تنظیم کنید تا به‌خاطر آن‌ها از خواب بیدار شوید.
-    یک شریک برای سحرخیزی‌اتان پیدا کنید و روی هم تاثیر بگذارید.


برای یک روز خوب این‌کارها را بکنید

فکر خود را تنظیم کنید: وقتی از خواب بیدار می‌شوید، "اولین فکرتان را روی این جمله متمرکز کنید: امروز اتفاق فوق‌العاده‌ای خواهد افتاد." با این فکر به خودتان قوت قلب دهید.

 

برای فردا به خودتان آماده‌باش دهید: شب قبل، لباس‌های فردایتان را آماده کنید. همین‌طور کارهایی که شما را برای آماده بودن جلو می‌اندازند. شب‌ها لیستی از کارهای فردا صبحتان بنویسید و آن را جای جلوی چشمتان قرار دهید.

 

محبت کنید: پس از این‌که از خواب بیدار شوید، به کسانی که در کنار شما زندگی می‌کنند محبت کنید. همسر و فرزندانتان گزینه خوبی هستند. وسایل خانه را نیز ندید نگیرید. سعی کنید به سایر موجودات زنده خانه، اعم از گلدان‌ها و یا حیوانات خانگی مهر بورزید. همچنین به وسایل خانه‌اتان با دید محبت و مهربانی بنگرید. این کار استرس شما را کاهش خواهد داد.


برای یک روز خوب این‌کارها را بکنید

خود را بِکِشید: 15 ثانیه روی اعضای بدنتان وقت بگذارید و  در هر کدام را اعم از انگشتان و یا دست و پا کشش ایجاد کنید.


برای یک روز خوب این‌کارها را بکنید

اول صبح با هیچکس بحث نکنید: صبح‌ها زمان مناسبی برای به چالش کشیده شدن عقاید مذهبی، سیاسی، فرهنگی و غیره شما نیستند. بحث‌های سرِ صبح تمام روز شما را با تنش روبرو خواهند کرد.


برای یک روز خوب این‌کارها را بکنید

نگرانی را از خودتان دور کنید: تمرکزتان را روی کارهایی نگه دارید که تا به حال درست انجام شده‌اند و از آن‌ها خشنود بوده‌اید. این کار نگرانی را کاهش خواهد داد.

سپاس‌گذاری کنید:
شکرگزاری از همه چیز، کاری است که اغلب ما فراموش می‌کنیم. در دو وعده شکرگزاری را فراموش نکنید. شب‌ها به هنگام خواب و یا صبح‌ها به هنگام بیداری. شما می‌توانید از هر چیز که در اطرافتان هست سپاس‌گذاری کنید و تاثیر این کار را ببنید.


برای یک روز خوب این‌کارها را بکنید

یادداشت بردارید: این‌کار تنها چند دقیقه زمان می‌گیرد. یک تخته و یا یک کاغذ را انتخاب کنید و سه کار مهم فردا را روی آن بنویسید. این کار خیال شما را به یاد دغدغه‌های مهم روز بعدی‌اتان می‌اندازد و آن‌ها را برای شما سهل می‌کند.

موسیقی انگیزشی گوش دهید:
نیازی نیست حتما یک موسیقی آرام و بی‌کلام را برگزینید. گاهی یک موسیقی که شما را به شور و هیجان و انگیزه می‌آورد بسیار خوب است. با این کار خود را شارژ کنید.


برای یک روز خوب این‌کارها را بکنید

مسواک بزنید: داشتن بوی خوب در دهان به شما کمک می‌کند تا احساس خوبی داشته باشید.

یک دوش مختصر بگیرید:
ریخته شدن آب بر روی بدن در صبح، استرس را بسیار کاهش می‌دهد.

ماهیچه‌های صورتتان را ورزش دهید:
برای این‌کار می‌توانید از ورزش‌های مربوط به صورت کمک بگیرید، اما یک راه‌حل ساده‌تر، خوردن میوه‌ای مانند سیب است که ماهیچه‌های صورت شما را به کار می‌اندازد.

تمرین چی‌گانگ (Qi Gong) را انجام دهید:
"چی" به معنای نیروی زندگی یا انرژی ذاتی چیزها و "چی گانگ" تمرین پرورش و به جریان انداختن این انرژی در جسم است. نباید از انجام این تمرینات بترسید. این تمرینات که از فلسفه چینی می‌آیند بسیار ساده هستند و بدن و روح شما را تنظیم و پر از علائم مثبت خواهند کرد.


برای یک روز خوب این‌کارها را بکنید

چگونه روزی خوب و با کیفیت داشته باشیم؟

چه چیزهایی بخوریم؟
آب داغ با لیمو: لیمو PH بدن را تنظیم می‌کند و آن‌ها را برای تمام روز امتداد می‌بخشد. این خوراکی هم‌چنین دردهای مفاصل و زانوهایتان را کم می‌کند و سلول‌های عصبی و مغز را تغذیه می‌کند.

شکلات سیاه بخورید:
تئوبرومین موجود در شکلات شما را هشیار می‌کند. همچنین شکلات باعث خوش‌خلقی و کاهش خستگی بدن خواهد شد.


برای یک روز خوب این‌کارها را بکنید

قهوه بنوشید: قهوه علاوه بر تاثیرات مثبت بر روی سلامتی انسان، باعث بهبود کارکرد مغز می‌شود و افزایش تمرکز و هوشیاری را در انسان به دنبال دارد. مصرف قهوه به‌دلیل کافئین آن باعث تقویت حافظه‌ کوتاه‌مدت انسان نیز می‌شود. همچنین قهوه حافظه فرد برای یادآوری کلمات و مفاهیم مثبت و جذاب را تقویت می‌کند.


برای یک روز خوب این‌کارها را بکنید

آب و شیر بنوشید: بدن برای تحرک و فعالیت‌های حیاتی دستگا‌ه‌هایی مانند مغز، قلب، کلیه و کبد و برای صحیح عمل کردن به آب نیاز دارد. در صورتی که آب کافی ننوشید، وضعیت بدن رو به وخامت می‌رود. نوشیدن شیر نیز موجب نشاط و شادابی می‌شود.

تومورهای مغزی را بیشتر بشناسیم/یک متخصص و جراح مغز و اعصاب ضمن اشاره به انواع تومورهای مغزی، علل بروز این بیماری را توضیح داد.


داریوش روحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تمام اعضای بدن که سلول دارند، می‌توانند دچار تومور شوند به صورتی که سلول‌ها مکررا شروع به تقسیم شدن می‌کنند و این تقسیم شدن از کنترل خارج شده و تولید تومور می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از تئوری‌های بوجود آمدن تومور، تئوری ژنتیکی است که بنا بر این تئوری در بدن انسان یک سری ژن‌های مهار کننده تومور وجود دارند که به آن‌ها تومور ساپرژور ژن می‌گویند.

وی ادامه داد: ساپرژور به معنای مهار کننده است و می‌توان مهم‌ترین این مهار کننده‌ها را ژن P53 دانست که در واقع مهار کننده تقسیم سلول‌ها است. این ژن در 60 تا 80 درصد افرادی که مبتلا به سرطان هستند، معیوب یا ناکارامد است.

روحی دومین تئوری بروز تومورها را تئوری دخالت برخی از ویروس‌ها دانست و افزود: برخی از ویروس‌ها وارد سلول‌ها می‌شوند و با در اختیار گرفتن DNA باعث تغییر در سیستم ژنتیکی سلول شده و سلول شروع به تقسیم شدن و در نهایت ایجاد تومور می‌کند.

وی ادامه داد: عامل دیگر در بیشتر تومورهای مغزی ضربه و تروما است. عامل دیگر نیز هورمون‌ها هستند. تغییر در هورمون‌های پروژسترون، استروژن و آندروژن و بر هم خوردن بالانس این هورمون‌ها باعث ایجاد تومور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عامل دیگر رادیاسیون است، گفت: اشعه‌های کیهانی، پرتوهای ایکس و اشعه‌های رادیوگرافی اگر از دز معمولی بالاتر باشد، خطر ابتلا به تومور را بیشتر می‌کند. البته امواج رادیوفریکوانسی، امواج رادیویی و گوشی‌های موبایل و به طور کلی امواجی که پارازیت دارند از عوامل مستعد کننده تومورهای مغزی هستند.

روحی عامل دیگر را مواد شیمیایی دانست و ادامه داد: سرب، مواد شیمیایی که در صنعت رنگ به کار می‌روند و مواد شیمیایی موجود در نگهدارنده‌های مواد غذایی جزو ریسک فاکتورهای ایجاد تومورها در بافت‌های مختلف بدن مخصوصا مغز هستند.

وی تصریح کرد: سن شیوع تومورهای مغزی پایین آمده است که می‌توان دلایل آن را زندگی ماشینی، زندگی صنعتی، بی‌توجهی به ورزش و فعالیت فیزیکی، آلودگی‌های مختلف فضاهای صنعتی و شهری و استفاده از فست فودها دانست. روغن‌هایی که در فست فودها استفاده می‌شود خطر و سن ابتلا به تومورهای مغزی را افزایش می‌دهند.

وی ادامه داد: دومین عامل در پایین آمدن سن ابتلا به تومور مغزی عامل تشخیصی است. علایم تومورهای مغزی را می‌توان به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم کرد. از علائم عمومی می‌توان به سر درد، تهوع، تاری دید، دو بینی، اختلالات رفتاری و گفتاری اشاره کرد.

وی افزود: اگر تومور نزدیک به منطقه حرکتی مغز باشد در بدن بیمار تشنج‌های موضعی صورت می‌گیرد و گاهی نیز در تکلم بیمار اختلال صورت می‌گیرد که این علائم را علائم نیمه عمومی می‌نامند.

وی با بیان اینکه علائم اختصاصی تومورهای مغزی به محل تومور بستگی دارد ادامه داد: اگر تومور در مخچه باشد، اختلالات تعادلی صورت می‌گیرد. بیمار سریعا دچار سردرد شده و راه رفتنش دچار مشکل می‌شود و اگر تومور مغزی نزدیک کرتکس حرکتی باشد، بیمار فلج یا نیمه فلج می‌شود و قدرت عضلانیش از بین می‌رود. اگر تومور مجاور منطقه تکلم باشد اختلال تکلمی بوجود می‌آید و در صورتی که مجاور محل هیپوفیز باشد، اختلال دید در بیمار ایجاد می‌شود. در هر صورت باید به این علائم هشدار دهنده توجه کرد.

روحی تصریح کرد: درست نیست که تومورها را خوش خیم و بد خیم نامید؛ چرا که در بعضی مواقع تومور ماهیت خوش خیم دارد در حالی که ممکن است در محلی باشد که هنگام عمل نتوان تمام تومور را از بین برد در نتیجه قسمتی از آن باقی مانده و دوباره رشد می‌کند.

وی اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی تومورهای مغزی را بسته به محل، ماهیت و رشد تومورها از 1 تا 4 تقسیم‌بندی می‌کند. نوع اول کم خطر بوده و 20 تا 30 سال به بیمار فرصت زندگی می‌دهد. این در حالی است که نوع چهارم خطرناک‌ترین نوع تومور ا بوده و طی 6 تا 14 ماه عمر بیمار را به پایان می‌رساند.

وی میانگین سنی افراد مبتلا به تومور مغزی را از 5 سال تا 80 سال دانست و ادامه داد: به طور کلی تومور مغزی بین دهه‌های 4 و 5 و 6 زندگی شایع‌تر هستند. خوشبختانه از دهه 80 تا کنون درصد تشخیص تومورهای مغزی افزایش پیدا کرده و با تشخیص زودتر می‌توان از رشد تومور جلوگیری کرد.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین عوامل در پایین آمدن سن شیوع تومورهای مغزی فست فودها، مواد نگهدارنده در مواد غذایی، حلال‌های صنعتی و پارازیت‌های ماهواره‌ای و امواج فریکوانسی هستند.

روحی در پایان گفت: محققان در صدد ساخت بانک ژنی هستند که در صورت بروز تومور در یکی از اعضای خانواده بقیه اعضای خانواده نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند و در صورت مستعد بودن بدن برای بروز تومور با بهره‌گیری از این بانک ژنی از بروز تومور جلوگیری می‌شود.



 

پایان خبر"


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا