پایگاه خبری یزدفردا"عبادی: اعزام نیروی زمینی به عراق خصمانه است/ نخست وزیر عراق با رد اعزام هرگونه نیروی زمینی خارجی به این کشور و بیان اینکه دولت عراق چنین درخواستی از هیچ طرفی اعم از منطقه ای یا بین المللی نداشته است، گفت: بغداد این موضوع را اقدامی خصمانه تلقی و بر این اساس با آن برخورد خواهد کرد.
 
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری سومریه نیوز، «حیدر العبادی» در بیانیه ای که روز پنج شنبه از سوی دفتر وی منتشر شد، گفت: دولت عراق اجازه استقرار هیچ نیروی زمینی خارجی را در خاک خود نخواهد داد و نیازی به نیروی زمینی خارجی ندارد.
 
وی افزود: دولت عراق بر موضع قاطع خود در مخالفت با هرگونه اقدامی از این دست توسط هر کشوری که حاکمیت ملی ما را نقض کند، تاکید دارد. ما اعزام نیروی زمینی به عراق توسط هر کشوری را اقدام خصمانه می دانیم و بر این اساس با آن برخورد می کنیم.
 
العبادی گفت: دولت عراق بارها بر موضع ثابت خود تاکید و اعلام کرده است که خواستار حمایت کشورهای جهان و ائتلاف بین المللی از عراق در نبرد با تروریسم داعش با ارایه پشتیانی هوایی و تسلیحاتی و آموزشی است.
 
بسیاری از نمایندگان پارلمان و شخصیت های سیاسی عراق روز پنجشنبه در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر اینکه آمریکا قصد دارد نیروهای واکنش سریع خود را روانه عراق کند، به واشنگتن حمله کردند. 
 
عراقی ها معتقدند که بحث گسیل نیروی زمینی به عراق، علاوه بر 'اشغال دوباره این کشور از سوی آمریکا' ،'حلقه ای از پروسه آمریکایی ها برای تجزیه عراق' است. 
 
کتائب حزب الله و عصائب اهل الحق پنجشنبه شب ضمن واکنش شدید، بطور جدی به آمریکایی ها هشدار دادند.
مذاکره جهانگیری با حیدر عبادی درباره اربعین /
۲۷ آبان ۱۳۹۴ -/ معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت هماهنگی‌های لازم در خصوص مراسم اربعین حسینی، برپایی باشکوه این مراسم را نماد و نمایشی از وحدت مسلمانان و درخور نام رفیع اهل بیت(ع) دانست و گفت: این گردهمایی بی‌بدیل نشان خواهد داد که طائفی‌گری و اندیشه تکفیری جایی در عراق و دنیای اسلام ندارد.

اسحاق جهانگیری عصر امروز (چهارشنبه) در تماس تلفنی با «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق، اظهار کرد: برگزاری موفق و امن مراسم اربعین و مدیریت حضور میلیون‌ها زائر در کربلا و مسیرهای مختلف منتهی به این شهر در مدت زمانی محدود آن‌ هم در شرایط سخت، یک موفقیت بزرگ سیاسی، امنیتی و فرهنگی برای دولت و ملت عراق خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری کرد که تلاش‌های دولت و ملت با به کارگیری توان تمامی بخش‌های کشوری و لشکری عراق، بتواند به برگزاری امن این مراسم معنوی منتهی شود.

جهانگیری افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز همه‌ی توان خود را به کار خواهد بست که در کنار برادران عراقی خود به برگزاری هرچه باشکوه تر این مراسم بزرگ کمک کند.

وی با اشاره به حضور پرشور و جمعیت زیاد مردم ایران در مراسم اربعین حسینی، افزود: به مردم ایران تاکید کرده‌ایم که برای سفر به عراق حتماً نسبت به اخذ روادید اقدام کنند و امیدوارم دولت عراق برای جلوگیری از تجمع، هماهنگی‌های لازم را برای تسریع در روند صدور روادید انجام دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به ارسال دارو و اعزام تعدادی از پزشکان و امدادگران ایرانی برای خدمات رسانی به زائران در مراسم اربعین، گفت: تلاش ما این است که به دولت عراق در رفع نیازهای درمانی زائران و بخصوص زوار ایرانی کمک کنیم و انتظار داریم مراکز درمانی عراق نیز توجه لازم را به زوار ایرانی معطوف و نسبت به ارائه خدمات درمانی مطلوب به آنان اقدام کنند.

جهانگیری در ادامه این مکالمه‌ی تلفنی همچنین با اشاره به خبرهای خوشایند از اوضاع سیاسی عراق و اصلاحات خوبی که در ایام اخیر انجام شده است، خاطرنشان کرد: اصلاحات انجام شده و دستاوردهای اخیر میدانی عراق در مبارزه علیه تکفیری‌ها قابل تمجید و موجب خرسندی است.

وی با تاکید براینکه استمرار پیروزی‌ها و آزادسازی سایر مناطق در عراق آرزوی قلبی ماست، افزود: امیدوارم روند این پیروزی‌ها تا پاکسازی کامل عراق از لوث وجود تروریست‌ها استمرار یابد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: ثبات و امنیت در عراق و نیز انسجام، وحدت ملی و تمامیت ارضی این کشور منطبق با منافع راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و ما به حمایت جدی خود از دولت و ملت عراق در مبارزه علیه تروریست‌ها ادامه خواهیم داد.

جهانگیری در این تماس تلفنی به مسائل اقتصادی و روند همکاری‌های تجاری تهران بغداد نیز پرداخت و با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور گفت: البته هنوز تا رسیدن به سطح مطلوب روابط، متناسب با ظرفیت‌های عظیم اقتصادی و تجاری دو کشور فاصله‌ی زیادی داریم.

وی ادامه داد: ما شرایط اقتصادی عراق ناشی از کاهش بهای نفت در مقطع فعلی را درک می‌کنیم اما برخی شرکت‌های ایرانی که در حال اجرای پروژه های مهم در عراق هستند برای دریافت مطالبات خود دچار مشکل شده‌اند که انتظار داریم به وضعیت آنها رسیدگی شده و موانع پیش روی پرداخت مطالبات این شرکت‌ها مرتفع شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به محدودیت‌های موجود فراروی همکاری‌های بانکی دو کشور، اظهار کرد: فعالیت‌های ارزی باید میان بانک‌های دو کشور برقرار شود و در شرایطی که پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌های ایران به وجود خواهد آمد، نیازمند همکاری‌های جدی‌تر در حوزه‌ی اقتصادی، تجاری و بانکی میان تهران و بغداد هستیم.

جهانگیری با اشاره به مذاکرات پیشین خود با نخست وزیر عراق در خصوص احیای اروندرود و شط‌العرب، بر لزوم تلاش جدی‌تر کمیته‌ی مشترک هماهنگی و سرعت بخشیدن به روند فعالیت‌ها در این زمینه تاکید کرد.

نخست وزیر عراق نیز در این گفتگوی تلفنی زیارت امام حسین (ع) را از حقوق همه‌ی شیعیان و مسلمانان جهان دانست و گفت: میزبانی زائرین و میهمانان امام حسین (ع)‌ یک توفیق بزرگ برای دولت و ملت عراق است.

حیدر العبادی افزود: دولت عراق همه‌ی تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا امنیت لازم برقرار و وسایل رفاه و آسایش زائرین امام حسین (ع)‌ در ایام اربعین فراهم شود.

وی همچنین با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده برای سرعت بخشیدن به روند صدور روادید برای زائران، خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته تلاش خواهیم کرد روزانه صد هزار ویزا برای زائران صادر شود و همه‌ی کوشش ما این است که روند صدور روادید تسریع شود و زوار بتوانند از طریق هوایی و زمینی به کربلا سفر کنند.

نخست وزیر عراق با اشاره به تجمع زائران امام حسین(ع) در شهر کربلا در ایام اربعین حسینی و با توجه به محدودیت‌های موجود، خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای ارایه بهترین خدمت رسانی به زائران شد.

حیدرالعبادی همچنین با اشاره به سخنان جهانگیری در خصوص مشکل شرکت‌های ایرانی فعال در عراق که برای دریافت مطالبات خود با مشکل مواجه شده‌اند، افزود: به همه‌ی وزارتخانه‌ها‌ی ذی‌ربط دستور می‌دهم تا در اسرع وقت نسبت به حل این مشکل اقدام و حقوق و مطالبات شرکت‌های ایرانی را پرداخت کنند.

وی همچنین با اشاره به مشکل مبادلات ارزی میان بانک‌های دو کشور، از اهتمام دولت عراق برای حل این مشکل خبر داد و گفت: دولت عراق این موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد.

نخست وزیر عراق اظهار امیدواری کرد اجرای برجام و لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران هرچه زودتر انجام شود و ملت ایران از یک تحریم ظالمانه نجات یابد و مسیر توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی میان ایران و سایر کشورها از جمله عراق فراهم شود.

وی به موضوع اروند رود و شط‌العرب نیز اشاره و خاطرنشان کرد: به وزارت خارجه‌ی عراق دستور داده‌ام کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شود و هم اکنون روند پیگیری کارها در حال انجام است و این کمیته در حال پیگیری موضوع است.

نخست وزیر عراق ادامه داد: طرف ایرانی و عراقی در این زمینه گفتگوهایی داشته‌اند و بر اساس این گفتگوها پیشنهاداتی درخصوص همکاری مشترک برای احداث سد بر روی شط‌العرب مطرح شده که این موضوع می‌تواند به شیرین سازی آب این رود در جهت منافع دو کشور کمک کند.

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پروانه انتشار

پایگاه خبری
به موجب ماده 13 قانون مطبوعات

مصوب 1364/12/28مجلس شورای اسلامی
پروانه انتشار پایگاه خبری "یزدفردا "

در زمینه " اقتصادی،سیاسی"

به زبان "فارسی"

به شماره

ثبت "76093"

صادر گردید .

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

محتویات این صفحه را به زبان  مورد نظر خود ترجمه کنید

This page is translated into your language 

 



  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارش ها ومسنندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا