به گزارش اعتماد ملی، قائم مقام حزب اعتماد ملی در این همایش با بیان اینکه دولت نباید نگاه کند که تندروها از دولت چه انتظاراتی دارند، گفت: دولت آقای روحانی برای حفظ اعتماد عمومی به دولت، باید ببینید مردم چه می خواهنند. یکی از مطالبات مردم باز شدن فضای سیاسی و بر طرف کردن فشار های غیر قانونی و رقع حصر محصوران و آزادی زندانیان سیاسی است. یکی از مطالبات گشایش مسائل اقتصادی است که البته نسبت به گذشته شرایط بهتر شده است.

حجت الاسلام والمسلمسین رسول منتجب نیا با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، گفت: امیدوارم این همایش ثمرات مثبتی برای حزب اعتماد ملی داشته باشد.
او با اشاره به نشست قبلی جوانان حزب که با نام «امتداد اعتماد» سال گذشته در تهران برگزار شد، گفت: در جلساتی که پیش از تاسیس حزب و برای نامگذاری آن داشتیم، روی نام اعتماد ملی تاکید داشتیم و دبیرکل عزیز حزب جناب آقای کروبی نیز بر این نام تاکید کردند، چراکه آنچه برای یک حکومت مهم است اعتماد ملی است. بار حکومت بر دوش مردم است و اگر این مردم احساس نکنند حکومت از آن آنها و برای آنان است و خود را نسبت به حکومت و مسائل آن موظف ندانند، آن حکومت نمی تواند ماندگار باشد.
منتجب نیا با اشاره به این نکته که حکومتی مردمی است که مردم به آن احساس مسئولیت کنند و هر کسی در کنار وظایف فردی احساس کند بار مسئولیتی سیاسی بر دوش اوست، گفت: اگر این احساس وظیفه و مسئولیت در بین مردم نباشد، اگر حکومت، حکومت علی هم باشد حکومت مردم سالارانه نخواهد بود. حضرت علی (ع) بعد از ارتحال پیامبر ۲۵ سال در خانه ماند چرا که در آن سال ها اعتماد ملی وجود نداشت. مردم حکومت دیگری را پذیرفته بودند و با کسان دیگری بیعت کردند و او قرار نبود خود را مردم تحمیل کند.

او با بیان برخی اظهار نظر ها مبنی بر اینکه مردم چه کاره هستند که رای و نظر بدهند، گفت: تنها زمانی که مردم علی(ع) را برگزیدند و مقابل منزل او ازدحام کردند، مسئولیت حکومت را پذیرفت و چون مردم او را انتخاب کردند حجت بر او تمام شد. این مردم بودند که حکومت علی(ع) را معنا دادند. اگر بگوییم حکومت علی از جانب خدا بود باید بگوییم حکومت علی با اعتماد مردم به روی کار آمد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: سال ۹۳ بر لزوم امتداد اعتماد تاکید شد و امروز می گوییم اعتماد ملی، سرمایه اجتماعی است. اما آیا اعتماد ملی با صرف نامه و بیانبه و سخنرانی می تواند اعتماد مردم را جلب کند؟ اگر کسی در جامعه وجهه اش از بین رفته باشد، برگرداندن آن وجهه کار سختی است.

او با اشاره به اینکه اعتماد کردن تصادفی نیست، همانطور که بی اعتمادی تصادفی نیست، گفت: یکی از صحنه هایی که می توان از آن اعتماد ملی را محقق کرد صحنه انتخابات است. اگر در صحنه انتخابات هیات اجرایی در برخورد با کاندیداها طوری برخورد کنند که مردم فکر کنند آزادند و اگر حضور پیدا کنند حقشان ضایع نمی شود، اعتمادشان جلب می شود و در غیر این صورت مردم بی تفاوتند و ما هر چه بگوییم، اعتماد چیزی نیست که به سادگی محقق شود. اعتماد کردن نیاز به آرامش دارد و از اینجا به همه مسئولان می گویم اگر بخواهیم اعتماد عمومی و مردم سالاری را به معنای واقعی کلمه محقق کنیم باید شرایطی فراهم کنیم که مردم با عشق و علاقه وارد صحنه شوند. این که کسی بیاید خط و نشان بکشد و از چند ماه قبل انتخابات یک گروه را تهدید و به دیگری اطمینان بدهد، موجب بی اعتمادی می شود.

متجب نیا با تاکید بر اینکه مسئولان با مردم شفاف باشند، گفت: شما شاهد بودید که در دولت گذشته گزارش های خلاف واقعی به گوش مردم رسید که با واقعیت در تضاد بود. البته تنها مسئله دروغ نیست که موجب سلب اعتماد مردمی می شود. مردم حس کردند که عده ای دارند اموال عمومی و منافع ملی را تهدید می کنند. الان هر روز روزنامه ها تیتری از اختلاس های دولت قبل دارند. در این شرایط اعتماد مردم به دولت سلب شده بود.

او با بیان اینکه من خطابم به دولت آقای روحانی است که مورد حمایت قاطع ما است، گفت: اگر بخواهید اعتماد ملی که به دولت شده را حفظ کنیم باید ببینید مردم از شما چه می خواهند. نگاه نکنید که تندروها از شما چه می خواهند، نگاه نکنید تندروها از شما چه انتظاری دارند. اگر مطالبات مردم را برآورده کردید روز به روز مقبولیت شما بیشتر می شود. این دولت استمرار اعتماد می خواهد که نیاز به تحقق خواست مردم است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی تاکید کرد: یکی از مطالبات مردم باز شدن فضای سیاسی و بر طرف کردن فشار های غیر قانونی است. که یکی از آن مطالبات رقع حصر محصوران و آزادی زندانیان سیاسی است. یکی از مطالبات گشایش مسائل اقتصادی است که البته نسبت به گذشته شرایط بهتر شده است.

منتجب نیا گفت: در سال جاری دو وظیفه مهم در انتحابات مجلس و خبرگان به عهده داریم و نیاز به حضور احزاب در صحنه وجود دارد. باید نقش خود را به خوبی بشناسیم و مردم را وارد صحنه کنیم. اگر مردم حضور پرشور نداشته باشند هم نظام تضعبف می شود هم زمینه برای افراد تندرو فراهم می شود و این را خوب می دانیم که اگر مجلس متحول نشود دولت روحانی تضعیف خواهد شد.،

منتجب نیا با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات های پیش رو و لزوم آگاهی بخشی به مردم، تصریح کرد: یاید مردم را پای صندوق ها آورد و اصلاح طلبان وارد صحنه شوند که با لطف خداوند همه اصلاح طلبان با یک آهنگ وارد انتخابات شوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا