یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :سرپرست اداره تشخيص جرايم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه کاربران شبکه های اجتماعی موبایل مراقب دام کلاهبرداران سایبری با شماره های مجازی باشند، گفت: با توجه به توسعه شبکه های اجتماعی موبایل و استقبال کاربران از این شبکه ها، شاهد افزایش تولید نرم افزارهای مختلف در خصوص استفاده از امکانات شبکه های اجتماعی موبایلی هستیم.

 

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا "سرگرد كياني ضمن بیان این خبر تصریح کرد: یکی از مهمترین نرم افزارها در خصوص شبکه های اجتماعی موبایلی، نرم افزارهای شماره ساز مجازی است که به کاربران این شبکه اجازه می دهد با داشتن شماره های مجازی علاوه بر ناشناس ماندن در شبکه های اجتماعی ضمینه فعالیت تبلیغاتی نیز داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه مجرمان سایبری از این قابلیت سوءاستفاده کرده و تلاش دارند تا در شبکه های اجتماعی موبایلی قربانییان خود را به دام اندازند.

سرگرد كياني  با بیان اینکه شماره های مجازی با توجه به نوع نرم افزار مورد استفاده، پیش شماره کشور خارجی خاصی را برای کاربر درست می کند، گفت: این امر باعث شده تا مجرمان سایبری از عدم اطلاع برخی کاربران و یا حسن اعتماد آنان در این خصوص سوءاستفاده کرده و کلاهبرداری نیجریه ای را در شبکه های اجتماعی موبایلی اجرا نمایند.

سرپرست اداره تشخيص جرايم سایبری پلیس فتا ادامه داد: کاربران مراقب باشند و به هیچ عنوان به پیام های خصوصی که ادعا دارند پسر پادشاه مخلوع یک کشور افریقایی هستند و برای خروج ثروت خود نیاز به کمک شما دارند یا اینکه چوپان هستند و گنجی یافته اند توجه نکنند، چرا که این پیام ها جعلی و دروغ است و از سوی مجرمان سایبری برای دیگر کاربران شبکه های اجتماعی ارسال شده است.

سرگرد كياني ادامه داد: شماره های مجازی بهترین وسیله برای فریب کاربران شبکه های اجتماعی تلفن همراه شده، چرا که شاهد انتشار انواع پیامک های کلاهبرداران در این شبکه برای کاربران به صورت خصوصی هستیم که ادعا دارد کاربرمورد نظر در مسابقه برنده شده است برای دریافت جایزه خود اقدام به واریز وجه یا دادن شماره کارت بانکی خود نماید.

وی اخذ ویزا برای کشورهای خارجی را، شگرد دیگر مجرمان سایبری در شبکه های اجتماعی تلفن همراه با شماره های مجازی خواند و افزود: فروش مدارک تحصیلی از دانشگاه های خارجی و... را باید از دیگر ترفندهای مورد استفاده مجرمان سایبری در شبکه های اجتماعی تفلن همراه با شماره های مجازی برشمرد.

سرگرد كياني  دیگر ترفند مجرمان سایبری با شماره های مجازی را در شبکه های اجتماعی تلفن همراه را ترفند حراج عنوان کرد و گفت: این مجرمان با این شگرد کاربران را به صفحات فیشینگ راهنمایی می کنند و اطلاعات بانکی کاربران را به سرقت می برند.

سرپرست اداره تشخيص جرايم سایبری پلیس فتا خواستگاری از دختران جوان را یکی دیگر از موارد مجرمان در شبکه های اجتماعی تلفن همراه با شماره های مجازی برشمرد و افزود: مجرمان سایبری با درخواست ارسال عکس های خصوص از کاربر در مراحل بعد اقدام به اخاذی از قربانی خود می کنند.

وی به خانواده ها توصیه کرد: مراقب فعالیت سایبری فرزندان خود باشند، به خصوص ارتباط آنها در شبکه های اجتماعی با دیگر کاربران به فرزندان خود نکات ضروری را آموزش دهند.

سرگرد كياني همچنین به کاربران شبکه های اجتماعی توصیه کرد به هیچ عنوان اطلاعات خصوصی و مهم خانوادگی و کاری خود در شبکه های اجتماعی موبایلی منتشر نکرده و به اشتراک نگذارند.

سرپرست اداره تشخيص جرايم سایبری پلیس فتا در انتها از هموطنان عزیز خواست در صورت مواجه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی با ما در میان بگذارند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا