خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲

 

رئيس ايميدرو خبر داد:
چهار طرح فولادی در مسیر گشایش اعتبار

 

گروه صنایع معدنی >فولاد - رئيس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) از برگزاری جلسه با رئیس کل بانک مرکزی برای حل مشکل گشایش اعتبار 4 طرح فولادی خبر داد.

 

به گزارش ماين نيوز، مسعود کرباسیان در مراسم امضای تفاهم نامه قرارداد مشارکت ایمیدرو و شرکت فولادگستر غدیر در طرح فولاد تبریز، گفت: دولت تنها در زمینه هایی وارد عرصه سرمایه گذاری خواهد شد که بخش خصوصی تمایلی به ورود نداشته و دولت به منظور محرومیت زدایی و اشتغالزایی وارد عمل می شود.

وي افزود: ایجاد ۸ طرح فولادی به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن، تنها در مورد یکی از طرح‌ها موفق بود و ۷ طرح در مالکیت ایمیدرو قرار داشت و از شهریور تا به حال توانستیم قراردادهای جدیدی را با تامین کنندگان منابع مالی نهایی کنیم.

وی تصریح کرد: تا به امروز برای ۲ طرح از ۸ طرح فولادی گشایش ال سی صورت گرفته و ۴ طرح به دلیل مشکلات در بانک‌های عامل هنوز عملیاتی نشده است.
کرباسیان در ادامه از برگزاری جلسه خود با رئیس کل بانک مرکزی و مدیرعامل بانک صنعت، معدن و تجارت خبر داد و اظهار داشت: در این جلسه، توافق شد تا مشکلات این ۴ طرح حل شده و در مسیر گشایش اعتبار قرار گیرند.

وی اظهار داشت: فراخوانی از سوی ایمیدرو منتشر شده است که در راستای آن، گروه سرمایه گذاری غدیر ۶۵ درصد مالکیت طرح فولاد نیریز را به عهده گرفته و ۳۵ درصد مالکیت آن دراختیار ایمیدرو قرار دارد.

به گفته کرباسیان، تا چند روز آتی اعتبار فولاد نیریز باز خواهد شد که امید می رود ظرف ۳۶ ماه به بهره برداری رسد.

رئيس ایمیدرو ادامه داد: یکی دیگر از سیاست‌های این سازمان توسعه ای اعلام فراخوان برای سایر طرح‌های سرمایه گذاری است که یکی از این طرح‌ها، ایجاد و احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در منطقه ویژه خلیج فارس است که بارها در دولت گذشته به فراخوان رفته بود اما مشتری نداشت.

وی ادامه داد: بعد از اعلام فراخوان در دولت جدید ، ۱۶ شرکت درخواست حضور در اجرای این پروژه را داشتند که پس از بررسی کمیته فنی بازرگانی و مالی ایمیدرو، شرکت انرژی غدیر برنده طرح شد که قرار است ۵۰۰ مگاوات برق را در چرخه قرار دهد.

به گفته کرباسیان، برخی واحدهای منطقه همچون هرمزال و آلومینیوم المهدی با کمبود برق مواجه هستند که امیدواریم با سرمایه گذاری شرکت غدیر، این مشکل برطرف شود، ضمن اینکه پیش بینی می شود تا ۵ سال آینده با توجه به سرمایه گذاری‌های جدید صنعتی در این منطقه نیاز به برق افزایش یابد که تقاضا داریم طرح توسعه ای این نیروگاه نیز اجرایی شود.

کرباسیان ادامه داد: قیمت سنگ آهن در طرح فولادی نیریز براساس سیاست‌های دولت تعیین خواهد شد چرا که مطابق با این قرارداد ایمیدرو پس از تکمیل و راه اندازی طرح متعهد به تامین سنگ آهن مورد نیاز کارخانه به مدت ۲۰ سال به قیمت روز و به هزینه مشارکت به میزان قدرالسهم طرفین است.

وی افزود: پیش بینی ما این است که سرمایه گذاری طرح نیزیز بالای هزار میلیارد تومان باشد که طرف ایرانی ۴۲۰ میلیارد تومان و فاینانسور مابقی را تعیین خواهد کرد.

به گفته رئيس ایمیدرو، ظرفیت فولاد نیریز ۸۰۰ هزار تن است که قابلیت افزایش تا یک میلیون تن را نیز دارد.

قرارداد سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت، تکمیل و راه اندازی طرح نیمه تمام فولاد نیریز امروز میان ایمیدرو و شرکت فولادگستر سیرجان امضا شد ضمن اینکه شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر نیز یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و مجتمع آلومینیوم المهدی احداث می کند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا