خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲

گروه اكتشاف و زمين شناسي
برنامه ویژه کانادا برای اکتشاف عناصر خاکی کمیاب
گروه اكتشاف و زمين شناسي - شرکتهای اکتشافی کانادا با حمایت دولت فدرال این کشور قصد دارند سهم چین را در تولید و بازار جهانی عناصر خاکی کمیاب به چالش بکشند.
 در همین راستا شرکتهای اکتشافی کانادا در حال تعریف پروژه های مختلفی در سراسر جهان در حوزه عناصر خاکی کمیاب هستند و در این راستا از حمایت دولت خود نیز بهره می برند.

سایت کانادا.کام گزارش داد که پارلمان کانادا اخیرا طرحی را درباره مطالعات جدید در حوزه صنعت عناصر خاکی کمیاب در این کشور به تصویب رساند. در همین حال یک گروه صنعتی تحت عنوان شبکه عناصر خاکی کمیاب کانادا نیز با همکاری منابع طبیعی کانادا تاسیس شد که هم اکنون در حال کار روی گرفتن بودجه از دولت به منظور تحقیق و توسعه در حوزه عناصر خاکی کمیاب است.

جو الیور، وزیر منابع طبیعی کانادا در این باره گفته که کانادا قصد دارد از حوزه عناصر خاکی کمیاب با بودجه مناسبی حمایت کند.

صنعت کانادا قصد دارد سهمی ۲۰ درصدی را از تولید جهانی عناصر خاکی کمیاب تا سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص دهد. این در شرایطی است که چین در حال حاضر ۹۰ درصد از تولید این مواد را در دنیا در اختیار دارد. موادی که در تولید بسیاری از محصولات با فناوری بالا، سیستمهای دفاعی و محصولات الکترونیکی مصرفی کاربرد دارند.

چین همچنین محدودیتهای زیادی را روی صادرات عناصر خاکی کمیاب از این کشور اعمال کرده است.
اما بد نیست بدانیم که چین همیشه هم انحصار تولید جهانی عناصر خاکی کمیاب را در اختیار نداشته است. در دهه ۴۰ میلادی عمده ۱۷ عنصر خاکی کمیاب در هند و برزیل تولید می شدند. در طول دهه ۹۰ آفریقای جنوبی هم وارد این عرصه شد و سهم خوبی از بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین بین دههای ۶۰ تا ۸۰ میلادی نیز آمریکا وارد عرصه تولید عناصر خاکی کمیاب شد و بیشترین این تولید خود را نیز مدیون معدن مونتین پس در کالیفرنیا بود.

با این وجود چین هم اکنون انحصاری ۹۵ درصدی در بازار و تولید جهانی عناصر خاکی کمیاب دارد و بیشتر این میزان تولید نیز مربوط به منطقه خودمختار مغولستان داخلی این کشور می شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا