خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲
موسسه PwC گزارش داد:
سرنوشت بازار طلا، نقره و مس در ۲۰۱۴
یزدفردا"گروه معادن: >فلزات گرانبها - آخرین گزارش PwC حاکی از آن است که کاهش بهای طلا، نقره و مس در سال 2014 میلادی نیز ادامه خواهد یافت.
به گزارش ماین نیوز، در شرایطی که امسال ارزش بسیاری از شرکتهای معدنی کاهش یافته، بهای مواد معدنی و فلزات افت کرده و درآمدها نیز تنزل کرده پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۴ نیز همین روند ادامه یابد. این را گزارش تازه موسسه تحقیقاتی PwC می گوید.

این موسسه اعلام کرده در حالی کاهش بهای شمش طلا به داستان بزرگ معدنی سال تبدیل شده که افت بهای این فلز بدترین عملکرد محسوب نمی شود. در اصل بدترین عملکرد مربوط به نقره می سود که در سال ۲۰۱۳ بهای آن ۴۰ درصد کاهش یافته است.

بهای طلا که در سال ۲۰۱۱ از مرز ۱۹۰۰ دلار به ازای هر اونس فراتر رفته بود در تابستان امسال به حدود ۱۲۰۰ دلار کاهش یافت و در حال حاضر هم بعید به نظر می رسد قیمت طلا رشدی را تجربه کند.

بهای مس نیز از ۳.۷۰ دلار به ازای هر پوند در ابتدای سال به حدود سه دلار در حال حاضر رسیده است. به این ترتیب PwC عنوان می کند که مس عملکرد به نسبت بهتری در بازار داشته است.

خبر بد در گزارش این موسسه تحقیقاتی اینکه چالش اصلی در این فلزات تازه هنوز شروع نشده است. تولیدکنندگان طلا خود را برای روبرویی با چالش دیگری آماده می کنند. در واکنش به کاهش سطح اعتماد، ۴۷ درصد تولیدکنندگان طلا پیش بینی می کنند که بهای این فلز در ۱۲ ماه آینده افزایش خواهد یافت. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۸۸ درصد چنین نظری داشتند.

معدنکاران نقره البته به طرز شگفت انگیزی نسبت به سال ۲۰۱۴ خوش بین هستند و تنها ۹ درصد آنها اعتقاد دارند که بهای نقره در سال ۲۰۱۴ با کاهش مواجه خواهد شد. موسسه PwC همچنین عنوان می کند که به اعتقاد ۶۲ درصد از واکنش گران قیمت مس در سال آینده تقریبا ثابت خواهد ماند و همین قیمت تقریبا در سال آینده نیز حفظ خواهد شد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا