دومین سفر فرداییان (یزدفردا) به شهرستان خاتم (هرات و مروست) :

سردبیر  "در راستای معرفی استان به هموطنان و علاقمندان به گردشگری، یزدفردا با ثبت نام از علاقمندان عکاس استان  سعی دارد به تمام شهرستانهای استان سفر کرده و حاصل کار را به صورت نمایشگاههای تخصصی و همچنین انتشار در یزدفردا ارائه نماید  .

با توجه به هماهنگی به عمل آمده با فرماندار محترم و فردایی خاتم آقای مهندس محمد زاده رحمانی  و معاونت محترم گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان آقای فاطمی
تعداد 20 نفر از علاقمندانی فردایی به عنوان همسفران فردایی  عازم سفر به شهرستان خاتم شدیم .

 

 

 

اولین سفر فرداییان در آبانماه سال 89 نیز یزدفردا با تفکر معرفی شهرستانهای استان با یک گروه چهار نفره متشکل از آقایان رضا برستانی ،محسن اختیاری به عنوان نویسنده و پژهشکر ومسعود ساکی و جلالی به عنوان عکاس به شهرستان خاتم انجام شده بود که سعی خواهیم کرد در گزارش پیش رو از تصاویر سفر قبلی هم استفاده شود .

 


حضور فردائیان در شهرستان های استان به نشست با فرماندار ومسئولین محدود نخواهد بود و با برنامه ریزی های صورت گرفته قصد داریم تا با هر حضور ،مناطق گردشگری و جاذبه های طبیعی آن شهرستان معرفی شود .

  نکته مهمی که برای یزدفردا ضروری و در راس برنامه قرار دارد انعکاس گوشه ای از سفر با موضوع آزاد در یزدفردا خواهد بود و کسانی که فرصت حضور ندارند،نیز  می توانند دغدغه های خود و مواردی که به نظرشان باید در این سفر ها مد نظر قرار می گرفته  از طریق ایمیل :info@yazdfarda.com    انعکاس داده تا انشالله در سفرهای بعدی لحاظ شده و با دستی پر از سفر شهرستان های استان   باز گردیم .

خصوصیات قومی:

 ويژگيهاي قومي شهرستان خاتم ريشه در پيشينه تاريخي ، شيوه زندگي ، روستا نشيني و كوچ نشيني مردم اين منطقه دارد . مجاورت با دو استان فارس ، كرمان به اضافه عوامل موثر در ساختار قومي روستاهاي شهرستان موجب شده است كه در مقايسه با ساير نقاط استان محدوده مورد مطالعه شاخصهاي فرهنگي متمايز را  دارا باشد .

       براي مثال لهجه تكلم مردم اين بخش تركيبي از گويش مردم فارس و كرمان مي باشد در برخي از روستاهاي اين بخش علاوه بر زبان فارسي مردم به زبانهاي ديگر نيز تكلم مي كنند يعني در روستاهايي كه افراد طايفه قرائي زندگي مي كنند زبان تركي و در برخي از روستاها كه طايفه عرب ساكن هستند زبان عربي به عنوان زبان دوم رايج مي باشد از نظر ديني و مذهبي كليه روستائيان شهرستان خاتم پيرو مذهب شيعه اثني عشر مي باشند و اعتقادات مذهبي به عنوان مهمترين عامل فرهنگي موجب نزديكي روستائيان به يكديگر بويژه در ايام سوگواري و برگزاري مراسم مذهبي شده است .فرهنگ مردم اين شهرستان به دليل مجاورت با دو استان كرمان و فارس فرهنگي متمايز از اين استان را دارا مي باشند .

فرداییان با حضور در جمع روستاییان و عشایر خاتم گزارش های مفصلی از زندگی هموطنان این روستاها تهیه کردند که  در گزارش های بعدی تقدیم می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا