استاندار یزد بر فرهنگ سازی در خصوص حفظ منابع آب و پی بردن به ارزش واقعی آب توسط مردم تاکید کرد و خواستار مشارکت دادن سازمانهای مردم نهاد و مردم در این عرصه شد و گفت: باید بهره برداران مجاز از منابع آبی استان را در امر حفاظت از این منابع مشارکت داد چرا که نفع آنها نیز در این امر نهفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان یزد به ریاست استاندار و با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و اعضاء شورا ، پیش از ظهر دوشنبه 11 خردادماه در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست، اساسی ترین مشکل استان یزد را، بحران آب دانست و تشکیل جلساتی چون شورای آب، ستاد مدیریت بحران آب و شورای حفاظت از منابع آب استان را در راستای همفكري در مباحث فني ،تخصصي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي در این حوزه دانست و گفت: با لحاظ این مباحث بهتر و جامع تر می توان در خصوص مقابله با بحران آب در استان یزد تصمیم گرفت.
" میرمحمدی" تشکیل جلسات مختلف در حوزه آب در استان یزد را در عرصه نظر و طرح مباحث مفید دانست اما بر عدم موازی کاری در عرصه عمل تاکید نمود و آنگاه خاطر نشان کرد: در این خصوص نقش آمار و ارقام صحیح بسیار موثر است اما متاسفانه نمی توان به آمارها به صورت کامل تکیه کرد چرا که روند ارائه آمار در گذشته مبتنی بر عدد سازی بوده و هیچگاه آمار صد در صد صحیح ارائه نشده است منتهی با اندکی اغماض، میتوان آمارها را پذیرفت و بر مبنای آن برنامه ریزی کرد.
وی در ادامه بر ارائه گزارش از سوی سازمان جهاد کشاوزی استان در خصوص میزان صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی تاکید کرد و افزود: اينكه الآن آب منطقه اي مصرف آب بخش كشاورزي را 88 و 4 دهم درصد ذكر كرده نشان مي دهد که در این حوزه کاهش مصرف داشته ایم منتهی بخشی از آن مربوط به صرفه جویی و بخشی هم در نتیجه خشکیدن قناتها و منابع آبی و نصب کنتورهای هوشمند و پلمپ چاه های غیر مجاز و یا آموزش شهروندان و اصلاح سیستم آبیاری است.
استاندار یزد در ادامه با بیان این امر که "جمعیت استان روز به روز در حال افزایش است و اقلیم خشک و کویری نیز مزید بر علت می شود و همچنین میزان بارش نزولات نیز نسبت به گذشته کاهش یافته" ادامه داد: با همه این شرایط، امروزه آب به عنوان یک زیر ساخت مهم و اصلی در امر سرمايه گذاري و توسعه مدنظر است، بنابراين می بینیم که به تناسب رشد جمعيت و رشد اشتغال، مصرف آب بالا رفته ولي منابع آبی محدود است و به همين دليل بيلان منفي 320 ميليون مترمكعبي سالیانه آب در سفره های زیرزمینی استان را شاهدیم و اگر این روند ادامه داشته باشد، در آینده بیش از امروز به مشکل اساسی و جدی برخورد خواهیم کرد.
رییس شورای حفاظت از منابع آبی استان با اشاره به فرهنگ حاکم بر مردم در امر استفاده و بهره برداری از آب و انتظار ایشان از کسب رضایت در امر مصرف آب به هزینه های محاسبه شده در خصوص بهینه سازی مصرف آب در استان اشاره کرد و گفت: برای مثال در امر جداسازی آب فضای سبز و شرب در 9 شهرستان استان، نیازمند 22 میلیارد تومان اعتبار هستیم که باید به این هزینه ها، کانال سازی، نصب کنتورهای هوشمند، آموزش و فرهنگ سازی و ... را نیز اضافه کرد.
وی بار دیگر بر فرهنگ سازی در خصوص حفظ منابع آب و پی بردن به ارزش واقعی آب توسط مردم تاکید کرد و خواستار مشارکت دادن سازمانهای مردم نهاد و مردم در این عرصه شد و افزود: باید بهره برداران مجاز از منابع آبی استان را در امر حفاظت از این منابع مشارکت داد چرا که نفع آنها نیز در این امر نهفته است.
استاندار یزد بار دیگر بر توسعه فضای سبز استان با بهره برداری از فاضلاب و با مشارکت فعال اداره کل منابع طبیعی استان تاکید کرد و آنگاه با انتقاد از آمار 1477 هکتاری فضای سبز موجود در استان که از سوی اعضاء حاضر در شورای حفاظت از منابع آب استان عنوان شد گفت: هر کجای دیگر از کشور را که مشاهده کنید، وضعیت فضای سبز و طراوت و شادابی آن از یزد بهتر است و من حقیقتاً فکر میکنم که اصلاً در یزد فضای سبزی موجود نیست و صحت این رقم را بعید می دانم مگر اینکه باغات و فضای سبز خانگی را هم جزو آن لحاظ کرده باشند و این امر مدیریت مصرف بهینه آب و بهره گیری از فاضلاب برای افزایش فضای سبز در استان را می طلبد و عزم ما در این خصوص جدی است.
وی تاکید کرد: مي خواهيم مردم استان شاد و با طراوت باشند و از افسردگی دور شوند چرا که همین اقلیم خشک و کویری باعث خمودگی می شود و اینجاست که نقش فضای سبز در طراوت و شادابی روحی و جسمی مردم مشخص می شود.
استاندار یزد در پایان بر عملیاتی شدن مصوبات و مباحث موجود در این جلسات تاکید کرد و از مدیر عامل آب منطقه ای استان به عنوان دبیر این شورا خواست تا صورتجلسه مربوطه را جهت اجرا به همه اعضاء ارسال کند.
گفتنی است در این نشست "محمد علی طالبی" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با اشاره به محدودیتهای موجود در شهرهای استان جهت بهره برداری از منابع آب، بر لزوم هماهنگی با استانهای همجوار در این خصوص تاکید کرد و گفت: باید در خصوص حوزه های مشترک آبریز بین استانهای یزد، فارس و کرمان تمهیدات لازم اندیشیده شود تا این استانها نیز مراقبتهای لازم در این خصوص را به عمل آورده و اینگونه نباشد که تنها استان یزد به این محدودیتها بپردازد و دیگر استانها از حوزه های آبی مشترک بدون محدودیت استفاده کنند.






سایت خبری یزد فردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا