در اولین نمایشگاه تخصصی نساجی سنتی و هشتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی یزد از بین دویست و ده غرفه، سی و سه غرفه به نساجی سنتی اختصاص یافت که در پانزده غرفه کار فروش با تولید زنده همراه است.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد سرپرست معاونت صنایع دستی این اداره کل در خصوص اولین نمایشگاه صنایع دستی نساجی در یزد گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه شناساندن بافته های دستی و سنتی به مردم و رونق بازار و فروش این دست بافته ها می باشد.

محمدرضا دهقان مهرجردی افزود: این صنعت در این منطقه علاوه بر تاریخچه طولانی،‌ پیشرفت و ترقی شایان توجهی نموده و به یقین می‌‌توان ادعا نمود میزان رشد و توسعه آن چشمگیر بوده است.

وی یكی از علل این پیشرفت در یزد را وجود راه ابریشم كه یكی از رگهای اصلی اقتصادی مملكت بوده است دانست و عنوان کرد: راه ترقی این صنعت و علاقمند شدن افراد به آن را همین عامل باید به حساب آورد.
سرپرست معاونت صنایع دستی افزود: این فكر از ابتدا به صورتی بسیار ساده و با تهیه دستگاه های خیلی مختصر انجام پذیرفت. دستگاه های بافندگی اولیه را اكثراً زن ها به عنوان تنوع شغلی خانه داری اعمال می‌نمودند. بر اثر رونق روزافزون به تدریج بعد اقتصادی آن مورد توجه قرار گرفت و جاذب نه تنها زنان خانواده، بلكه مردان واقع شد و به همین واسطه فكر تكمیل نمودن دستگاه در اذعان عمومی به وجود آمد.

دهقان اظهار داشت: در محلات قدیمی‌نشین یزد از قدیم الایام صدای چرخش دستگاه های نساجی كه مردم یزد آنرا شعربافی می‌نامند طنین‌انداز بوده و تا امروز هم هنوز قطع نشده است. این دستگاه ها كه نسبت به دستگاه های اولیه تكمیل‌تر شده به دستگاه های ماكوپران معرف است و امروزه جای خود را به دستگاه هایی داده است كه به وسیله برق كار می‌كند.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: مواد اولیه دستگاههای نساجی در سابق به علت عدم گسترش جمعیت از محل به وسیله كشت پنبه و یا پشم گوسفند و كرك شتر در محل تهیه می شد. ولی بر اثر پیشرفت تكنیك و گسترش جمعیت و پیدایش الیاف مصنوعی كه آن هم یكی از واردات مملكت است مواد اولیه مصرفی تغییر کرد.

دهقان در پایان یادآور شد: اگرچه مشکلات و نارسائیهای صنعت نساجی کشور و بخصوص نساجی استان یزد قابل انکار نمی باشد و حتی برخی از آنها کل صنایع کشور را بطور جدی تهدید می کند، اما شاخص های کلان صنعت نساجی استان یزد را هم نمی توان نادیده گرفت.

گفتنی است: ترمه بافی، دارایی بافی، احرامی بافی، کاربافی، گلیم بافی، چنته بافی و زیلوبافی از جمله بافته های سنتی استان یزد به حساب می آید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا