استاندار یزد گفت:شخصاً یکی از اولویتهای مهم استان را، ساماندهی وضعیت بافت تاریخی و تهیه نقشه راه برای ثبت جهانی این بافت می دانم چرا که نگاه ما به بافت تاریخی، نگاه فرهنگی است و معتقدم بسیاری از مبانی فرهنگی ما، در ارتباط با این بافت قرار دارد و اینکه مرتب زمان را برای سر و سامان دادن به این موضوع از دست بدهیم، اصلاً به صلاح نیست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دومین جلسه کارگروه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با حضور طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، "تیری" کارشناس شرکت مشاور کراتر فرانسه و اعضاء کارگروه و به ریاست استاندار یزد، پیش از ظهر چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه در سالن زنده یاد حمیدیای استانداری برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست، با اشاره به گزارشات ارائه شده در خصوص اقدامات انجام گرفته پیرامون ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گفت: سالهاست که مدعی هستیم در این زمینه در حال برنامه ریزی و تلاشیم، منتهی به نتیجه عملی دست پیدا نمی کنیم و تنها چیزی که عایدمان شده این است که هر روز شاهد تخريب گوشه ای از بافت تاريخي هستيم و اگر به برخی بازسازی ها هم دلخوش باشیم، با بررسی دقیقتر می بینیم که برخی از این بازسازی ها نیز ناهمگون و غیر اصولی صورت گرفته است.
"میرمحمدی" افزود: بايد هر چه زودتر و با برنامه ریزی مناسب در زمینه حفظ، احیاء و ثبت جهانی بافت تاریخی یزد بکوشیم.
عالی ترین مقام اجرایی استان آنگاه با بیان این امر که" ما به بافت تاريخي یزد تنها با هدف ثبت جهاني توجه نمی کنیم" خاطر نشان نمود: بافت تاریخی یزد، گنجينه گرانبهايي از مباحث فرهنگي، روابط اجتماعي، سبك زندگي، نوع خلاقيتها در ارتباط با سازگاري محيطي و به کارگیری فناوريهاي مناسب با شرايط آب و هوايي و آثار تاريخي گذشتگان، نوع معماري، طراحي هاي متناسب با شرايط زندگي، نقاشي ها و هنرمنديهايي است كه هم در سبك و هم در نقش و هم در ايوان و هم در درب و پنجره ها و پيكره ساختمان وجود دارد و در این ارتباط اين موارد برايمان مطرح وارزشمند است و هريك از اين ویژگی ها به زیبایی با ما سخن می گویند و بسيار آرامش بخش ، دلنشين و دلپذير هستند و ما را از همه آسیبهای زندگي شهري چون آلودگي صوتي ، آلودگي هوا و آلودگي هاي محيطي دور مي سازند و وارد يك فضاي خلاق و پويا و زيبا مي کنند.
وی افزود: بافت تاریخی، روابط اجتماعي و نوع فرهنگ و نگاه مذهبي جامعه را منعكس مي كند و همچنین سلامت و صداقت را متجلي مي سازد و روابط همسايگي را مطرح مي نماید و بنابراين ابتدا مي خواهيم اين بافت را براي اين موارد، نه تنها حفظ کنیم، بلکه بالاتر از آن، زنده نگه داريم تا بتوانيم فرهنگ و سبك زندگي مناسب با شرايط محيطي مان را زنده بداریم و آرامش و آسايش داشته باشيم و براي رسیدن به اين هدف باید شرايط و واقعيتهاي روز را نیز مد نظر قرار دهیم.
"میرمحمدی" ادامه داد: بنابراین باید طبق یک طرح مدون و برنامه ریزی شده، همه نقاط مورد نظر برای خدمات دهی، استراحت، جذب گردشگر و ... در بافت را مشخص کنیم و آنگاه که به بافتی زنده و پویا دست یافتیم که با مشارکت خود مردم، زندگي در آن جاري است میتوانیم به ثبت جهانی بافت هم بیاندیشیم.
استادار یزد ایجاد مراکزی چون هتل و رستوران در دل بافت قدیم و استفاده از اماکن تاریخی بدین منظور را، به شرط از دست نرفتن هویت تاریخی و فرهنگی این اماکن و نگاه به کاربری اصلی و اولیه آن خوب توصیف کرد و با تاکید مجدد بر لزوم جاری ساختن آرامش و رفاه در بافت جهت رونق بخشیدن به زندگی در آن، تاکید کرد: باید بافتهای تاریخی را طی یک برنامه مدون، بیش از پیش به محلی برای سکونت افرادی با دانش و فرهنگ و اخلاق و ظرفیتهای بالا تبدیل کنیم تا این بافت به محله ارزشها و فرهنگ و هویت بدل شود، آن موقع است كه گرايش به زندگي در اين بافت افزايش خواهد يافت زیرا چه كسي است كه از يك محيط آرام و لذتبخش براي زندگي گریزان باشد؟
وی در ادامه خواستار تهیه طرح و نقشه ای برای مشخص شدن نوع کاربری و مشخصات بافت قدیم یزد شد و خواستار این موضوع شد تا در این طرح، تمامی پیش بینیهای لازم برای بازسازی، احیاء، حفظ، مرمت، مشارکت جویی مردم و ترویج روح زندگی در بافت تاریخی انجام شود و همه مساعدتهای لازم برای مردمی که قصد زندگی در این بافت را دارند لحاظ شود.
"میرمحمدی" در بخش دیگری از سخنان خود، خواستار روشن شدن تکلیف بناهای مخروبه ای شد که در دل بافت تاریخی یزد قرار دارند و افزود: باید تکلیف این بناها مشخص شود و اگر هدف، تغییر کاربری و بازسازی آن است، با همکاری مالکین و اعطای تسهیلات و مساعدت انجام شود و اگر قرار است اتفاقی در این راستا نیفتد، با عنایت به قانون تملک اراضی، از منظر قانونی، برای این اماکن مخروبه چاره ای اندیشیده شده تا سیمای بافت تاریخی را زشت جلوه ندهند.
استاندار یزد ضمن انتقاد از تاخیر به وجود آمده در ارائه نقشه راه و طرح نهایی در خصوص بافت تاریخی یزد جهت ارائه به سازمان یونسکو، خواستار مشارکت همه علاقه مندان و فرهیختگان عرصه میراث فرهنگی برای تکمیل این طرح و ارائه آن شد و گفت: بياييد دست به دست هم دهيم و نقشه راه 2270 هكتاری بافت تاریخی یزد را از منظر کاربری ها، نقاط ميراثي ، تاريخي ، معماري و گردشگري و خدماتي و دسترسي و هر آنچه مورد نیاز است مشخص كنيم و اين امر را مبنا قرار دهيم و وقتي زندگي در بافت جاري شد آنگاه بیش از پیش با شاخصه هاي ثبت جهاني همخواني پيدا مي كند.
"میرمحمدی" هدف از ثبت جهاني بافت تاریخی یزد را مشاركت در مسائل فرهنگي ، اجتماعي و تاريخي و معماري جهاني دانست و خاطر نشان نمود: این امر نقطه قوتي است تا دنيا بتواند از مزاياي اين بافت و اين گنجينه گرانبها استفاده كند و ما در واقع با ثبت جهاني ديگران را در فرهنگ و سبك زندگي و شرايط خود سهيم و شريك مي كنيم و پل ارتباطي برقرار كرده ايم تا اين فرهنگ و ارزشها را عموميت بيشتري بخشیم.
وی با بیان این امر که "متاسفانه برخی ساخت و سازهای بدون ضابطه و خارج از قانون و ناهمگون با بافت تاریخی، چهره این بافت را خدشه دار کرده است" مجدداً بر موضوع تهیه نقشه راه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در يك فرجه زماني مشخص تاکید کرد و خواستار ملاک قرار گرفتن آن در همه امور مربوط به بافت تاریخی یزد شد و آنگاه خاطر نشان نمود: شخصاً یکی از اولویتهای مهم استان را، ساماندهی وضعیت بافت تاریخی و تهیه نقشه راه برای ثبت جهانی این بافت می دانم چرا که نگاه ما به بافت تاریخی، نگاه فرهنگی است و معتقدم بسیاری از مبانی فرهنگی ما، در ارتباط با این بافت قرار دارد و اینکه مرتب زمان را برای سر و سامان دادن به این موضوع از دست بدهیم، اصلاً به صلاح نیست.
استاندار یزد در پایان با تاکید بر نقش محوری ، ارزشمند و سازنده سازمانهای مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حمایت همه مدیران ذیربط از این سازمانها و واگذاری امور در این عرصه به مردم علاقه مند ، متخصص و دلسوز را خواستار شد.


عزم ملی و استانی برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد وجود دارد


پیش از سخنان استاندار یزد، طالبیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، تلاش در جهت ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را، کمک به حفاظت و ساماندهی آن دانست و خواستار رعایت همگون سازی در بافت تاریخی و حفظ زیبایی، زندگی و انسجام آن شد.
وی گفت: اکنون عزم ملی و استانی برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد وجود دارد و در این راه، باید نشان دهیم که ارزشهای تاریخی بی نظیری در این بافت وجود دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: در واقع 6 معیار از سوی یونسکو برای ثبت بافت تاریخی ارائه شده و باید بررسی نماییم که کدامیک از این معیارها بیشتر با شهر یزد هماهنگ است.
طالبیان خاطر نشان کرد: مدیریت حفاظت از بافت تاریخی یزد در راه ثبت جهانی آن بسیار مهم است چرا که سازمان یونسکو در این مسیر، پویایی و انسجام و زیبایی بافت را خواستار است .
وی در پایان گفت: مشکل ما در بیشتر شهرهای تاریخی این است که شهرداری ها، برای خدمات دهی زیربنایی خود به شهروندان، مردم محلات قدیمی و تاریخی را کمتر لحاظ می کنند و یا خدمات ناقص بدانها ارائه می دهند که این امر در عدم تداوم روح زندگی در این بافتها موثر است.
همچنین در این نشست، " تیری" کارشناس مسئول موسسه مشاور کراتر فرانسه نیز، نظرات و توضیحات خود پیرامون ظرفیتها و نقاط قوت و ضعف بافت تاریخی یزد را عنوان کرد.
گفتنی است در پایان این نشست، مصوب شد تا در بازه زمانی پایان آذرماه سالجاری، نقشه راه و طرح نهایی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد آماده و به سازمان یونسکو ارائه شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا