حسین مسرت

    سیدابوالفضل مدرس سعیدی ریحان یزدی،فرزندسیدمحمّد،ملقب به ریحانی ومتخلّص به سعیدی،به سال 1330 ق درشهریزددرخانوده ای که همگی اهل علم وسخنوربودند،به دنیاآمد. و ی علوم دینی را درمدرسه مصلي یزد آموخت. سپس مقدمات،سطح،فلسفه و تفسیر را نزد آیات: سیداحمدمدرسی،

حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی،حاج سیدعلیمحمد کازرونی وشیخ محمد تفتی فرا گرفت.

ازهمان جوانی به واسطه اینکه طایفه مدرسی ها همگی اهل شعر و شاعری بودند و آشنا و دارنده نسخه های خطی، او  نیز علاقه ای وافر بدین کار یافت و اندک اندک به گردآوری نسخه همّت گمارد.

زمانی چند برای تحصیل علوم حوزوی به قم رفت و درمحضر آیات: حاج میرزا خلیل کمرهای ،سیدمحمدحجّت تبریزی و شیخ محمد محققی به رهبرد. آنگاه به یزد بازگشت و با توجه به تسلّطی که در فن خطابه داشت، تا همین چندسال پیش برای تبلیغ دین، سفرهای زیادی به دعوت شیعیان هند و پاکستان،راهی آن کشورها میشد.

وی چون برادرش سیدعلیرضاریحان یزدی،صاحب آئینه دانشوران، اهل نگارش و تدوین بود. نخستین کتابش به نام عشق و عصمت (تفسیرسوره یوسف) چاپ شده. آنگاه دو کتاب دیگر به نامهای دفتر اشعار یا منتخب گفتار شعرای یزد و نیز جنگ ریحانی یا متفرقات سعیدی چاپ کرد. آخرین کتابش گزیده دیوان حجاب یزدی بود که درزمستان 1382 دریزدچاپ شد.

وی صاحب نسخه های خطی به ویژه ازخاندان مدرسی بود که فهرست برخی از آنها در کتاب نسخه ها ی خطی، دفترچهارم، صص 459 462 و نیزگنجینه دست نو یسها ی اسلامی درج است.

وی در تاریخ2 2/2/  1384 در شهر یزد در گذشت و در جوی هُر هُر به خاک سپرده شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا