یزدفردا:طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت تصویب شد و وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که افزایش حقوق ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای معلمان از مهر ۹۴ وجود خواهد داشت، اما این افزایش‌ها شامل چند درصد معلمان می‌شود؟
 
به گزارش فارس، طرح رتبه‌بندی معلمان یکی از موضوعات جدی بود که در سال گذشته حواشی بسیاری داشت.
 
در روزهای پایانی سال گذشته بود که در نهایت طرح رتبه‌بندی معلمان در هیأت وزیران به تصویب رسید و باید در انتظار چگونگی اجرا و موضاعات قانونی آن باشیم.
 
بر اساس آنچه که از ابتدا در آموزش و پرورش پیرامون این طرح مورد بحث قرار گرفته بود، نام کامل این طرح «نظام رتبه‌بندی معلمان و جذب و تأمین منابع انسانی» در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
 
در ابتدای تصویب طرح نظام رتبه‌بندی معلمان در آموزش و پرورش مقرر شد تا رتبه‌های استادی، دانشیاری، استادیاری و مربیگری به معلمان اعطا شود که اکنون مشخص نیست که این موضوعات در طرح جدید وجود دارد یا خیر.
 
در اجرای راهبردهای نقشه جامع علمی کشور مبنی بر بالا بردن توان مدیریت منابع انسانی و ارتقای صلاحیت علمی و حرفه‌ای و منزلت اجتماعی و در جهت اجرای راهکارهای تخصصی و حرفه‌ای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر استقرار نظام بخش و تعیین مکان‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در معلمان) براساس معیار اسلامی و بهینه‌سازی نظام پرداخت‌ها مبتنی بر شایستگی‌ها و براساس رویکرد رقابتی طرح نظام رتبه‌بندی معلمان از سوی مسئولان وقت آموزش و پرورش پیشنهاد شد که مهمترین اهداف طرح رتبه بندی معلمان را مطرح می‌کند.
 
در موارد قانونی این طرح که در ابتدا توسط مسئولان وقت آموزش و پرورش مورد نگارش قرار گرفته بود موارد ذیل عنوان شده است.:
 
«دولت مکلف است در یک دوره یک ساله توسط وزارت آموزش و پرورش نظام رتبه‌بندی معلمان را براساس احکام قانونی مذکور در بند 8 ماده 19 قانون برنامه پنجم توسعه، بند 44 راهبرد ملی از راهبرد کلان شماره 6 نقشه جامع علمی کشور و راهکارهای مندرج در ذیل اهداف عملیاتی ردیف‌های 10، 11 و 12 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به گونه‌ای طراحی و تدوین نماید که صدور گواهی صلاحیت حرفه‌ای هر معلم متناسب با عناوین رتبه‌های کسب شده و نظام پرداخت‌ها در طول خدمت وی براساس نظام رتبه‌بندی معلمان استوار گردد. نظام مذکور پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، بایستی به تصویب مجلس برسد».
 
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز از صدور احکام رتبه‌بندی معلمان از اول مهر خبر داد و اظهار داشت: «برابر این طرح معلمان به رتبه‌های پایه، ارشد، خبره و عالی تقسیم می‌شوند و در صدد افزایش مهارت‌های حرفه‌ای خود برمی‌آیند».
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: «بر اساس احکام جدید مطابق رتبه‌بندی، حقوق دریافتی معلمان از 160 تا600 هزار تومان افزایش خواهد یافت و 14 درصد افزایش حقوق کارکنان در سال 94 نیز به آن اضافه می‌شود».

وی تصریح کرد: «شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان را تا شهریور مشخص می‌کنیم و به تصویب دولت خواهیم رساند».
 
فانی افزود: «برای اجرای زودتر طرح رتبه‌بندی معلمان، این طرح را در دولت تصویب کردیم اما در صورت اصرار مجلس شورای اسلامی برای قانونی شدن این طرح، دولت این آمادگی را دارد که طرح را برای تصویب به مجلس ارائه کند».
 
اکنون چند سوال در خصوص رتبه‌بندی و افزایش حقوق معلمان مطرح است.
 
نخست، آیا موضوع وجود هم‌ترازی معلمان با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در طرح جدید رتبه بندی معلمان که در دولت به تصویب رسیده است، وجود دارد؟
 
دوم، این افزایش حقوق 160 تا 600 هزار تومانی به طور دقیق چند درصد از معلمان را شامل می‌شود؟ به عبارت دیگر چند درصد شامل کف افزایش حقوق و چند درصد شامل حداکثر این افزایش می‌شوند؟
 
سوم، آیا در نهایت این طرح به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب ارسال می‌شود یا خیر؟
 
چهارم، آیا اگر مجلس شورای اسلامی بخواهد تجدید نظری در خصوص افزایش این ارقام اعلام شده داشته باشد خللی در وضعیت پرداخت‌ها ایجاد می‌شود؟
 
پنجم، آیا این طرح فقط برای معلمان و مدیران مدارس است یا نیروهای ستادی نیز شامل این افزایش‌ها خواهند شد؟
 
با توجه به شروع سال جدید امیدواریم هر چه زودتر وضعیت رتبه‌بندی معلمان مشخص شود که آیا نیاز است این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد یا خیر و اینکه جزئیات این طرح اعلام شود تا معلمان بدانند در چه رتبه‌ای قرار دارند.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا