مسجد زردک قدیمی ترین مسجد تاریخی در شهرستان اردکان است که قدمت آن به دوره پنجم هجری قمری باز می گردد و این مسجد از نظر معماری بسیار ارزشمند و زیبا است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این خصوص عنوان کرد: مسجد زردگ به «گنج گلین» معروف است، چراکه در طول 10 قرن در برابر حوادث طبیعی مقاومت کرده و گنبد زیبای گلین آن آسیبی ندیده است.

محسن ذاکری نیا افزود: در اطراف این بنای ارزشمند تاریخی درختان پسته دیده می شود که گنبد گلین مسجد در میان درختان پسته نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند و این گنبد زیبا بر روی چهار ستون استوار است و در دو طرف محراب 7 لایه گچ دیده می شود که نشان از قدمت مسجد دارد.

وی با بیان اینکه حیاط این مسجد قدیمی در حد فاصل ایوان و شبستان قرار دارد تصریح کرد: برای نماسازی دیواره های حیاط از یک نوع ساروج که با ماسه نرم، آهگ و رنگ قرمز رناس ساخته شده استفاده گردیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در ضلع شرقی مسجد دالانی به طول 9 متر و عرض 3 متر وجود دارد که به «خانقاه» معروف است و این محل برای مسافرانی بوده که از اردکان عبور می کردند و در وقفنامه جامع الخیرات آمده «هر مسافر اجازه داشت که به مدت سه روز در آن بیتوته نماید و خادم مسجد از موقوفات مربوط وی را پذیرایی کند.

ذاکری نیا با بیان اینکه در شهرستان اردکان مساجد قدیمی و باستانی زیادی شناسایی و نقشه برداری شده است و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است افزود: مسجد جامع اردکان، مسجد زین الدین، مسجد هلاکو، مسجد علیا، مسجد زیرده، مسجد حاج محمد و مسجد جامع ترک آباد اردکان از جمله این مسجد ها است.

لازم به ذکر است که مسجد زردگ نیز در تاریخ 19/7/78 و به شماره ثبتی 2448 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا