سردبیر

سردبیر یزدفردا :پس از سالها انتظار امروز قرار است نام مولانا شمس الدین محمد وحشی بافقی در زادگاهش "بافق بزرگ" طنین انداز شود .

بافق فردا با جان و دل نام مرحوم مولانا شمس الدین محمد وحشی بافقی را که افتخار ایران وفارسی زبانان جهان است طنین انداز خواهد کرد و از آن بزرگوار یاد  و پس از قرن ها برای شادی روحش دعا می کند.

بافق به او افتخارخواهد کرد ، او که در قرن ها پیش در آنجا متولدشده و از خاک پاک شهر عالم پرور بافق خود را به دنیا معرفی نموده و در تاریخ بشریت خود را به اثبات رسانده و نامش را برای همیشه به ایران ،یزدو بافق پیوند زده است،

بافق امروز وحشی بافقی را فریاد خواهد کرد .

شاید برای خیلی استفاده از کلمه مرحوم برای شاعری که قرن ها پیش می زیسته پسندیده نباشد،  ولی زنده بودن نام و اشعار این شاعر پارسی زبان  که قرن ها پس از او هنوز ما و تمام فارسی زبانان کلامش را تازه می بینیم و با او بیشتر از خیلی از پرفسورهای هم عصر خود ارتباط برقرار می کنیم  می طلبد که همانند بزرگان هم عصر خود اورا گرامی بداریم .

کنگره بزرگداشت او را همانند سالگرد پدر پیرمان می دانیم که سالها ست با او زندگی کرده ایم و از کلام و گفتارش برای بهتر زیستن بهره برده ایم و همانند برادری که سالها با هم بوده ایم ، او را در کنار خود حس کرده و  با تمام وجود لمس نموده ایم و شاید ماندگاری او خود گواهی باشد برای آمرزیده شدنش.

به هر حال وحشی بافقی یکی از شاعرانی است که از خطه کویر برخواسته و در عصری که کمترین وسیله ارتباطی وجود داشته  خود را ماندگار نموده است.

او توانست با استفاده از کلماتی ساده ،ماندگارترین اشعار را بیافریند و به جای ارتباط با بزرگان ادبیات تاریخ با توده مردم ارتباط برقرار کرده و تنها با اتکا به مردم خود را ماندگارنماید .

وحشی بافقی را شاید بتوان یکی از مظلوم ترین شعرای پارسی زبان دانست  و این مظلومیت به مظلومیت خطه همیشه زنده بافق گره خورده است ،اگر کمی با دقت به بافق نگاه کنیم این مظلومیت را بهتر لمس می کنیم .

بافق شهر آهن و فولاد است ،بافق شهر زرخیز ایران است ،بافق خطه قناعت و صبر است ،بافق همانند ایثارگری  زیسته که زندگی خود را برای بهتر زیستن دیگران فداکرده و بافق یک استثنا در تاریخ است  که هرآنچه که تصور کنید در آن یافت خواهد شد .

بله بافق همه ایران است و همیشه در انتظار کمترین امکانات بوده و اگر به شهر بافق و روستا های همجوارش سفر کنید قطعا شما هم به مظلومیت بافق اعتراف خواهید کرد .

پرداختن به بافق را به زمانی دیگر موکول و به وحشی بافقی رجوع می کنیم وحشی بافقی که با نامش توانمندی اانسان را اثبات می کند ، شاعری که توانست  قرن ها پیش  در آب و هوایی گرم و سوزان و شاید بدترین آب و هوای دنیا اشعاری بگوید که شعرایی توانمند تر و با سواد تردر طول قرن ها  در کنار نهرها و رودهای همیشه جاری  به آن احسنت بگویند و از آن کسب فیض کنند .

همانگونه که وحشی بافقی  با زیستن و ماندگار کردن خود شهامتش را به رخ جهانیان می کشد برگزارکنندگان کنگره وحشی بافقی هم نیز با اجرایی کردن کنگره وحشی بافقی (که بارها استارت نخورده  تعطیل شده بود )شهامتشان را ثابت کرده و  قرار است طلسم چند صد ساله  ورود به عرصه وحشی بافقی را بشکنند وبرای اولین بار نام او را در زادگاهش فریاد زنند و هرچند که کاستی هایی هم باشد  اما همینکه به حریم وحشی وارد شده اند خود امید وارکننده خواهد بود  و امیدواریم که فردا همه در حد توان خود برای همراهی با هم دیاران وحشی گام بردارند و هرکس به سهم خود تلاش کند.

یزدفردا به عنوا ن یکی از پایگاه های ارادتمند به وحشی بافقی  و بافقی ها  امروز  را با نام وحشی بافقی آغاز می کند و همگام با تمام گردانندگان کنگره وحشی بافقی به وحشی بافقی می پردازد و در این راه چشم انتظار همراهی تمام وحشی بافقی دوستها  می ماند تا هرکس در حد توان خود در این جشنواره فرهنگی ما را همراهی کند .

 مطالبی را با نام و یاد وحشی منتشر می نماییم و که شما تولید خواهید کرد و مطالب هرچند کوتاه باشد اما می تواند انگیزه ای باشد برای دیگران که بنویسند پس از همین الان می نویسیم وحشی بافقی ..........................

سردبیر یزدفردا

توضیح : کنگره وحشی باقی روزهای 17 و 18 مهرماه در بافق برگزار خواهد شد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا