تعداد فعالان و سهامداران بورس یزد در سال 90 پنجاه درصد افزایش یافت

گزارشی از عملکرد بورس منطقه ای یزد در سال 90

 

1-            حجم معاملات بورس اوراق بهادار در سال 90  بیش از دو برابر شد

2-            تعداد فعالان و سهامداران بورس یزد  در سال 90 پنجاه درصد افزایش یافت                                   

 

 

سال 1391 با توجه به نامگذاری آن به عنوان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی  ،سال تلاش افزونتر در کلیه       حوزه های اقتصادی و از جمله بازار سرمایه کشور نیز  می باشد .نقش مهمی که بازار سرمایه می تواند در تأمین مالی بسیاری از بنگاههای اقتصادی کشور ایفاء کند و موجب رونق و توسعه بیشتر آنان گردد خود موجب رسالت مضاعفی برای کلیه فعالان این بازار است . بنابراین از یک سوی در این سال باید زمینه حضور آحاد مختلف مردم و           سرمایه گذاران حقوقی مختلف را جهت هدایت پس اندازها یشان به بازار سرمایه فراهم کرد که این مهم با        فرهنگ سازی و آموزش عمومی مردم وتبین مزایای سرمایه گذاری در بورس میسر خواهد شد و از سوی دیگر باید زمینه پذیرش اوراق بهادار جدید در بازار فراهم کرد .که بدین منظور باید ضمن شناسایی و آماده سازی شرکتهای دارای پتانسیل کافی جهت ورود به بازار سرمایه به توسعه و تنوع بخشی این بازار مدد رساند . بی شک افزایش نقش بازار سرمایه در جذب سرمایه های ایرانیان داخل و خارج کشور و هدایت آن به سوی بنگاههای اقتصادی و تأمین مالی طرحها و پروژه های اقتصادی با تشریک مساعی آحاد مختلف مردم و فعالان این بازار میسر است .

بورس منطقه ای یزد در سال گذشته این توفیق را داشته است که اقدامات زیر را در جهت توسعه بازار سرمایه به انجام برساند :

1-     زمینه آشنایی قریب دو هزار نفر را با مفاهیم بورس اوراق بهادار فراهم آورده است . با همکاری صدا و سیمای استان بالغ بر 2500 دقیقه برنامه هایی رادیویی و تلویزیونی جهت فرهنگ سازی بازار سرمایه تولید و زمینه آشنایی آحاد مختلف مردم را با فرایند سرمایه گذاری در بورس فراهم آورد . این حرکت آموزشی در سال جاری نیز با تولید برنامه های جدیدی به صورت هفتگی ادامه دارد و کلاس های آموزشی نیز به صورت فعال در همکاری کارگزاران  برگزار        می گردد .ضمن آنکه  برنامه ریزی جهت برگزاری دوره آمادگی آزمون مدارک حرفه ای بازار سرمایه نیز انجام شده   است .

2-     در زمینه  پذیرش شرکتها نیز در سال گذشته دو شرکت از مجموعه صنعت فولاد استان را  در بورس اوراق بهادار پذیرش نموده و زمینه عرضه سهام آن ها را در این بازار فراهم کرد .این برنامه های توسعه زا در سال جدید اقتصادی نیز با اهتمام بیشتر ادامه خواهد یافت .

3-    در سال جدید  هم استانی ها ی ما در شهرستانهای اردکان و  بافق و احتمالاً سایر شهرستان ها از تالار و دفاتر معاملاتی بورس برخوردار می شوند و زمینه ارتباط مستقیم آن ها با بازار سرمایه فراهم خواهد گردید .

4-    افزایش تعداد کارگزاری های بورس اوراق بهادار در سال 1390  به بیش از 20 کارگزار  فعال در جهت  توسعه فعالیتهای مشاوره ،سبدگردانی و خرید و فروش سهام از برنامه های جدی بورس منطقه ای یزد در سال 1391 نیز می باشد و در این سال امیدواریم با همکاری  هم فعالان بازار سرمایه در سطح استان و نهادهای فرهنگ ساز و رسانه ها بتوانیم زمینه حضور بیشتر مردم والنهایه   افزایش حجم معاملات و ارتقاء سهم استان در بازار سرمایه کشور را شاهد باشیم .

بدون شک با آشنایی بیشتر مردم با مزایای این سرمایه گذاری مولد و توسعه زای و ارتقاء سطح خدمات و تنوع بخشی به ابزارهای مالی و سرمایه گذاری در بازار سرمایه می توان شاهد رونق و درخشش افزونتری در این حوزه اقتصادی کشور بود .

با عنایت به نقش موثر بازار سرمایه در توسعه اقتصادی حضور مردم در  این بازار جهت سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار  خود به نوعی مشارکت در جهاد اقتصادی است و تلاش فعالان بازار در زمینه گسترش آن  و توسعه نهادها و ابزارهای مالی و ایجاد شفافیت و اطمینان خاطر برای سرمایه گذاران نیز می تواند  در راستای این حرکت جهادی محسوب شود.

جهد و تلاش افزونتر در همه حوزه های اقتصادی و کوشش بیشتر در رسیدن به اهداف برنامه توسعه کشور و چشم انداز بیست ساله نظام و کار مضاعف در رفع موانع توسعه یافتگی کشور خود می تواند به تحقق جهاد اقتصادی  در عرصه تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی بیانجامد  .دولت خدمتگزار نیز در این زمینه از تلاش زیادی  برخوردار است که  امیدواریم با همکاری و همدلی هم فعالان اقتصادی به نتایج مطلوبی برسد .

 

 

مهم ترین شاخص های عملکرد  بورس اوراق بهادار یزد در سال90 

             1- افزایش حجم و  ارزش  معاملات :

      بورس منطقه ای یزد در سال 1390 با معامله بیش از 1585 میلیون سهم به ارزش ریالی قریب شش هزارو هشتصدو دوازده میلیارد ریال نسبت به  مدت مشابه سال گذشته بیش از 120% افزایش ارزش  معاملات روبرو گردید که بیشترین این معاملات توسط  کارگزاری بهگزین و کمترین آن توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن   انجام شده است .

 2- افزایش تعدادکدهای معاملاتی (ورود سهامداران جدید):

در  سال 1390 بیش از 2550 کد معاملاتی (سرمایه گذار حقیقی و حقوقی ) جدید در تالار بورس یزد به ثبت رسیده که افزایش 50درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

3-پذیرش شرکت های جدید در بورس اوراق بهادار

از اقدامات موثر بورس منطقه ای یزد در سال 1390 تمهید ورود برخی شرکتهای یزدی به بورس اوراق بهادار بود که در این میان تأکید ویژه ای بر ورود شرکتهای فولادی بعنوان صنعت  تخصصی  و با مزیت نسبی استان یزد داشته که در این راستا  فولاد آلیاژی ایران با سرمایه ای بیش از یکهزار و سیصد  میلیارد ریال با  عرضه 5% سهام خود در بورس اوراق بهادار تعداد 65000000 سهم خود را به قیمت هر سهم 2500 ریال وارد بازار سرمایه کشور گردید  و شرکت صنایع فولاد آلیاژی  یزد نیز با سرمایه ای بیش از چهل  میلیارد ریال با فروش بیش از 10 درصد سهام خود در بازار فرابورس اوراق بهادار به قیمت هر سهم 1650 ریال با موفقیت وارد بازار سرمایه گردید .

 در سال جاری بورس منطقه ای یزد در صدد فراهم کردن زمینه پذیرش گروه هتل های سنتی  و کارخانجات کاشی و سرامیک می باشد .

4- افزایش بیش از 100 % اقدامات آموزشی و فرهنگ سازی :

    تهیه قریب 3000 دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی جهت تبین خصوصی سازی و اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و سازوکار فعالیت در بورس و برگزاری 10 کارگاه آموزشی و بیش از 20 بازید گروهی از بورس اوراق بهادار و آموزش قریب 1700 نفر جهت آشنایی با مفاهیم بورس از جمله اقدامات موثر این تالار معاملاتی در زمینه فرهنگ سازی بازار سرمایه بوده است .

       5- افزایش 20% تعداد کارگزاران فعال در تالار معاملات :

         در حال حاضر تعداد بیست کارگزار فعال در تالار معاملات بورس یزد عهده دار انجام خدمات خرید و فروش سهام     می باشند که در سال 90  با  ارتقاء 20درصدی  تعداد این عوامل توسعه بازار اسباب رونق سرمایه گذاری فراهم آمده است .درسال 1391زمینه حضور کارگزاران جدید دیگر نیز در حال  فراهم آمدن  است .

        6- ایجاد تالار معاملاتی در سطح شهرستانها ی استان :

                 با توجه به رسالت توسعه ی بازار سرمایه در سطح شهرستانها و شهرکهای استان کارگزاران بورس نسبت به ایجاد دفاتر نمایندگی اخذ سفارشات و یا حتی دفاتر Online  یا Ofline  در خارج از مرکز استان ترغیب و مساعدت گردیدند و اولین دفاتر  معاملاتی خارج از مرکز استان در شهرستان های میبد  و اردکان  راه اندازی گردید و در سایر شهرستان ها نیز در حال انجام است .

       7- ایجاد تالار اختصاصی معاملات در نقاط مختلف شهر :

            جهت تسهیل دسترسی شهروندان به تالار معاملات بورس و خدمات کارگزاران ،ایجاد دو تالار اختصاصی در دو    نقطه ی متقارن شهر یزد در سال 1390 افتتاح گردید که موجب افزایش سطح دسترسی همشهریان به بازار سرمایه می گردد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا