صنعت نساجي به عنوان يك صنعت اصيل و سنتي است سابقه‌اي بس طولاني در استان يزد دارد.

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگر ي استان يزد: صنعت نساجي در استان علاوه بر تاريخچه طولاني پيشرفت و ترقي بسيار شايان توجهي نموده و به يقين مي‌توان ادعا نمود ميزان رشد و توسعه آن چشم‌گير بوده است.

يكي از علل اين پيشرفت در استان را مي‌توان وجود راه ابريشم كه يكي از رگ‌هاي اصلي اقتصادي مملكت بوده، دانست و راه ترقي اين صنعت و علاقمند شدن افراد به آن‌ را همين عامل به حساب آورد.

اين هنر از ابتدا به صورتي بسيار ساده و با تهيه دستگاه‌هاي خيلي مختصر انجام مي‌گرفت که دستگاه‌هاي بافندگي اوليه را اكثرا زنها به عنوان تنوع شغلي خانه داري اعمال مي‌نمودند.

بر اثر رونق روزافزون به تدريج بعد اقتصادي آن مورد توجه قرار گرفت و نه تنها زنان خانواده، بلكه مردان نيز جذب اين صنعت شدند و به همين واسطه فكر تكميل نمودن دستگاه در اذعان عمومي به وجود آمد.

نه تنها در گذشته صنعت نساجي (و به ويژه بافندگي) هسته اصلي صنعتي و اقتصادي استان يزد بشمار مي‌رفته، بلكه در حال حاضر نيز مهمترين بخش صنعتي و اقتصادي اين استان محسوب مي‌گردد.

صنعت نساجي يزد 8/20 درصد از كل تعداد واحدها، 7/43 درصد از كل اشتغال و 8/14 درصد از كل سرمايه‌گذاري صنعتي استان يزد را به خود اختصاص داده است. همچنين نساجي بزرگترين و مهمترين بخش اقتصادي (غير خدماتي) استان با دارا بودن در حدود 20 درصد از اشتغال مستقيم است.

اين صنعت علاوه بر سطح اشتغال‌زايي بالا، كمترين ميزان سرانه سرمايه‌گذاري و بالاترين حجم صادرات را در بين ديگر بخش‌هاي صنعتي استان به خود اختصاص داده است.

صنعت نساجي يزد نه تنها يكي از قديمي‌ترين بخش‌هاي صنعت نساجي ايران، بلكه جهان بشمار مي‌رود.

اين صنعت كه عمدتاً بر شاخه بافندگي استواراست، در طي مسير تاريخي خود با ورود تكنولوژي‌ها و رقباي جديد درگير چالش و تحول و تغيير اساسي شده است.

صنعت نساجي يزد در حدود بيست هزار نفر را در اشتغال داشته و ارزش سالانه توليدات آن متجاوز از دو هزار و پانصد ميليارد ريال برآورد مي‌شود و شامل واحدهايي از يك نفر تا بيش از هزار نفر بوده و توليد با تجهيزات سنتي چند صد سال قبل تا آخرين تكنولوژي‌ها در آن صورت مي‌پذيرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا