جماران در همین راستا سعی کرده است تا با گفت و گو با شخصیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به قسمت های مختلف این موضوع و بررسی موضوعیت حضرت امام در سال 90 بپردازد.در این راستا گفت و گویی را با علی اکبر اولیاء نماینده مجلس شورای اسلامی انجام داده است که از نظر می گذرد.

در سال 90 رسانه های گروهی و شخصیت های سیاسی و اجتماعی هر کدام به نوبه خود سعی کرده اند به قسمتی از ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(س) بپردازند.همانگونه که مشخص است ابعاد مختلف اندیشه های حضرت امام از تنوع و وسعت بسیار مختلفی برخوردار است به گونه ای که هیچ رسانه یا شخصیتی نمی تواند ادعای پرداختن به تمام ابعاد فکری و شخصیتی امام راحل را داشته باشد.

***

علی اکبر اولیاء نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص کم رنگ شدن بخش هایی از اندیشه های امام خمینی(س) گفت: دو جناحی که الان درکشور هست هر کدام یک سری از زوایای فکری حضرت امام را پرنگ و بر آن پافشاری می کنند و مشکل اصلی در شرایط کنونی عدم تفاهم بین این دو جریان است.

وی در ادامه اظهار داشت: مشکل ما این است که امام را به صورت جامع نخواستیم نگاه کنیم و تنها قسمت هایی که برای خودمان مهم بوده است را پررنگ کرده ایم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به کم رنگ شدن نقش جمهوریت نظام گفت: جمهوریتی که مورد نظر امام بود الان در کلام و کلیت کار و مجموعه کشور بسیار کمرنگ شده است.امام تاکیدات ویژه ای در جایگاه مجلس شورای اسلامی داشتند ولی هم اکنون شرایط کشور به گونه ای است که کم کم نقش مجلس که نماد جمهوریت نظام هست کمرنگ تر می شود.

اولیاء در ادامه گفت: جریان تضعیف جمهوریت نظام تنها در سال 90 نبوده بلکه از قبل نیز وجود داشته و این روند به تدریج دارد طی می شود و در واقع نگرانی که علاقه مندان امام راحل دارند این است که ما از یک نظام مبتنی بر جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی سوق پیدا بکنیم.

وی با اشاره به تلاش جناح حاکم برادامه پیدا کردن روند تضعیف جمهوریت نظام گفت: روند تضعیف جمهوریت نظام همچنان دارد طی می شود، مخصوصا جناح حاکم تلاش می کند که این مسیر ادامه پیدا کند به عنوان مثال فرض بگیرید که حتی یک سئوال نمی توان از رییس جمهور کرد.

علی اکبر اولیا با اشاره به تضعیف جایگاه مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی صحبت از سئوال از رئیس جمهور می شود با الفاظ مختلفی مجلس را تخطئه می کنند و می گویند که مجلس دارد در کار دولت کارشکنی می کند در حالی که مجلس وظیفه قانونی خودش را انجام می دهد و کار نظارتی که باید در قوه مجریه داشته باشد را اعمال می کند.

وی همچنین با تاکید بر تضعیف جایگاه مردم در نظام گفت: وقتی بخش هایی از مردم احساس کنند که نمی توانند نماینده مورد انتظار خودشان را انتخاب کنند قطعا در مشارکتشان تاثیر می گذارد آقای حداد عادل حرفی را مدتی پیش زد که به نظر من حرف درستی بود که گفتند ما داریم به سمت دو قطبی شدن پیش می رویم، یعنی تفاهم و مشارکت همه مردم که به نظام اعتقاد دارند در واقع یک نوع قطبیت را در جامعه ایجاد کرده است.

اولیا با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد:روندی که در مورد انتخابات برگزار شد حاکی از این است که افرادی انتخاب بشوند که حرف و صحبتی نداشته باشند و تابع و مطیع باشند هیچ نقطه اعتراضی در کارشان نباشد یا ابهامی نداشته باشند به عبارت دیگر مجلس کم خاصیت و مطیع باشد.

وی با تاکید بر جامع نگری به اندیشه های حضرت امام خمینی(س) اظهار داشت: انتظار می رود کسانی که از قبل به حضرت امام ارادت و عشق داشته‌اند نگاه جامعی به حضرت امام داشته باشند نه آنطور که خودشان می خواهند و یا می بینند لزوما نباید آن زوایا ی مورد نظر خود را مطرح کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد ازرسانه ها خصوصا صدا و سیما گفت: به نظر من صدا و سیما در نگاه بی طرفانه به حضرت امام واقعا کم لطفی می کند و رسانه های طرفدار دولت و جناح حاکم نیز چنین به نظر می آیند.

علی اکبر اولیا با اشاره به انتظار خود از موسسه تنظیم نشر آثار حضرت امام خمینی(س) گفت: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی باید با جدیت بیشتری در عرصه حضور پیدا کند،این موسسه باید در مقابل رسانه ها نقد داشته باشد و به عنوان یک مرکزی که به صورت زنده و پویا در عرصه حضور جدی پیدا کند.

وی در پایان گفت: متاسفانه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) نتوانسته تا کنون واکنش درستی در مقابل این انحرافات از خود نشان بدهد.موسسه تنظیم نشر باید با همایش های مختلف طرفین از هر دوجناح را دعوت به مشارکت کند تا با حضور دو تفکر بحث ها مطرح بشود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا