یزدفردا ایلنا با تیتر :ادامه تناقض‌گويي‌ها از علت حادثه فولاد غدیر یزد؛انفجار مهمات يا كپسول گاز خبر انفجار فولاد غدیر یزد را دنبال کرد.

ایلنا نوشت:با وقوع انفجار در كوره کارخانه نورد فولاد غدیر یزد و كشته شدن هشت كارگر، حال يازده نفر از مجروحان وخيم گزارش مي‌شود.


  با وقوع انفجار در كوره کارخانه نورد فولاد غدیر یزد و كشته شدن هشت كارگر، حال يازده نفر از مجروحان وخيم گزارش مي‌شود.


  با كشته شدن يكي ديگر از كارگران آخرين اخبار از تجمع خانواده‌هاي حادثه ديدگان در مقابل بيمارستان سوانح و سوختگي يزد حكايت دارد.


اين حادثه كه در ساعت بيست يكشنبه، در شيفت پاياني كارخانه نورد فولاد غدير كه 23 كارگر مشغول به كار بودند رخ داد، پنج كارگر بلافاصله، دو كارگر در راه بيمارستان و يكي ديگر از مجروحان امروز در بيمارستان جان باختند.


مصدومان اين حادثه با 45 تا 85 درصد، سوختگی به بیمارستان سوانح و سوختگی يزد منتقل شده بودند.


احتمال انفجار مهمات يا كپسول گاز


بررسي‌هاي اوليه علت وقوع حادثه را وجود آب در آهن قراضه‌های پرس شده در کوره ذوب آهن اعلام مي‌كرد اما نماینده مردم یزد در مجلس به ايلنا خبر داد: مهمات اسقاط موجب بروز انفجار در کارخانه نورد فولاد غدير یزد شده است.


علی اکبر اولیا علت وقوع اين حادثه را استفاده از قراضه‌ها در ضایعات فولادی که ظاهرا از غرب کشور تهیه شده بود دانسته و گفته است: در بین اين ضايعات مهمات اسقاط اما عمل نکرده وجود داشته كه موجب بروز انفجار در کارخانه فولاد شده است.


در حالي كه نماينده مردم يزد در مجلس خبر از وجود مهمات اسقاط عمل نكرده در ميان ضايعات كارخانه فولاد غدير يزد داده بود، فرماندار يزد از اين موضوع ابراز بي‌اطلاعي كرد و از احتمال انفجار كپسول گاز خبر داد.


عزيزاله سيفي گفت: در گفتگو با كارشناسان گمانه‌زني مي‌شود تعدادي كپسول گاز ميان ضايعات قابل ذوب، روانه كوره شده كه در نتيجه انفجار اين كپسول‌ها كوره نيز منفجر شده است.


فرماندار يزد در پاسخ به خبرنگار ما كه از او درباره نوع و محل خريداري ضايعات پرسيده بود، ابراز بي‌اطلاعي كرد.


بازداشت مديران كارخانه


همچنين منابع خبري ما به نقل از فرماندار يزد، كارخانه نورد فولاد غدير يزد را متعلق به بخش خصوصي دانسته و از بازداشت مديران كارخانه خبر داده‌اند.


آنان گزارش مي‌دهند سال گذشته در حادثه مشابه‌اي در كارخانه نورد فولاد غدير يزد يكي از كارگران نيز جان باخته است.


منابع خبري ما در يزد از وقوع پنج حادثه ديگر در اين كارخانه از زمان بهره‌برداري از اين كارخانه در سال 86 خبر مي‌دهند كه اخبار آن در زمان وقوع انتشار نيافته‌ بودند.


با توجه به وقوع پنج حادثه مشابه ظرف شش سال گذشته، به نظر مي‌رسد مالكان كارخانه و همچنين نهاد بازرسي كار در استان يزد اقدامي براي رفع نواقص ايمني كار جهت حفاظت از جان كارگران به عمل نياورده بودند كه اين بي‌توجهي شب گذشته به كشته شدن هفت كارگر و جراحت شديد شانزده كارگر ديگر انجاميد.


بررسي‌هاي انجام شده در خصوص انفجار در كارخانه غدير، تا اين لحظه از نقض آشكار اصول ايمني در هنگام ذوب ضايعات فولادي حكايت مي‌كنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا