منابع خبری ایران گزارش دادند در جريان يک انفجار در يک کارخانه فولاد در يزد، در روز یکشنبه بیست آذرماه، ساعت ساعت ۱۹ و ۱۵ دقيقه رخ داده که تا کنون آمار کشته و زخمی ها  هفت تن کشته  ۱4 تن هم زخمی اعلام شده است  گفته می شود  اين انفجار در کارخانه فولاد غدير، در انتهای شهرک صنعتی يزد روی داده است ، این خبر در رسانه های بین اللملی بازتاب داشت که در این میان علت انفجار به دلیل وجود مهمات اسقاط  مورد توجه رسانه های بین اللملی قرار گرفته است.


محمد حسین تقوایی آخرین جزییات از حادثه مرگبار انفجار  در کارخانه فولاد غدیر یزد



آمار تلفات احتمالی حادثه تا زمان مخابره خبر
آخرین خبر رسمی مربوط به تلفات احتمالی حادثه، عصر روز دوشببه توسط خبرگزاری فارس  به نقل از  مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد  اعلان شد،  به گزارش فارس، به نقل از پزشکی قانونی کشور؛مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد  گفته است : شب گذشته به دنبال وقوع انفجار در کارخانه فولاد یزد 7کشته (5 نفر در محل حادثه و 2نفر در بیمارستان) و 14 نفر مجروح شدند.
به گفته  علی سلیمانی از مجروحان این حادثه 2 نفر سرپایی مداوا و ترخیص شدند در حالی که 2 مصدوم دیگر دچار سوختگی 45 درصد و 10 نفر از آنان نیز دچار سوختگی صد در صد شده اند.

خبرهای حاشیه ای از حادثه مرگبار فولاد غدیر
به گزارش یزدفردا "این انفجار شامگاه روز يکشنبه بیست آذرماه روی داده و به گفته عزيزالله سيفی، فرماندار يزد، «تعدادی از کشته‌ شدگان از اتباع خارجی مقيم استان يزد، تعدادی از استان‌های همجوار و يک نفر مجروح هم مربوط به يزد است.»
منابع نزدیک می گویند بیشتر این اتباع  هندی هستند و برخی هم از استانهای همجوار بوده اند، مديرکل پزشکي قانوني استان يزد در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه یزد هم گفته است از ميان اجساد تاكنون مشخصات دو نفر به اسامي «ايرج مهاجري» و «خدارحم اوليا زهي» مشخص و جسد به خانواده‌هايشان تحويل داده شد.

عاملین احتمالی حادثه انفجار فولاد یزد
از جزييات اين حادثه اطلاعاتی نداده و فقط گفته است: «کارخانه متعلق به بخش خصوصی است و مدير کارخانه و مسئولان از بعد از حادثه در بازداشت به
سر می‌برند با اين حال دليل انفجار در اين کارخانه در دست بررسی است و جمعی از کارشناسان با جديت در حال بررسی دليل اين حادثه هستند.»
طبق گفته های فرماندار يزد، انفجار در کوره ذوب کارخانه روی داده و تحقيقات برای مشخص شدن علت يا دلايل اين حادثه ادامه دارد.
وی در مورد اين که چند نفر از مسئولان به همراه مدير کارخانه بازداشت شده اند و يا اين که اتهام آنها چه بود، حرفی نزده است.


ضد و نقیض در علت اصلی انفجار
در همین حال خبرگزاری کار ایران، ایلنا اعلام کرده، «بررسی های اوليه، علت وقوع حادثه را وجود آب در آهن قراضه‌های پرس شده در کوره ذوب آهن» بوده  است.
خبرگزاری ایلنا گزارش داد: علی اکبر اولیا، نماینده مردم یزد در مجلس به ايلنا گفته است: «مهمات اسقاط موجب بروز انفجار در کارخانه نورد فولاد غدير یزد شده است.» اما آقای سیفی، فرماندار يزد  از اين موضوع ابراز بی اطلاعی كرده و به ایلنا گفته که «به احتمال زیاد، انفجار كپسول گاز» باعث این حادثه شده است.
فرماندار یزد گفت: «در گفت وگو با كارشناسان این نظر مطرح شده که تعدادی كپسول گاز ميان ضايعات قابل ذوب، روانه كوره شده كه در نتيجه انفجار اين كپسول‌ها كوره نيز منفجر شده است.»
ایلنا نوشته که فرماندار یزد حاضر نشده نسبت به محل خرید آهن قراضه ها و منبع اصلی انتقال آن به این کارخانه، جزییاتی بدهد.
 وی به جزييات دقيق تابعيت کشته شدگان اشاره ای نکرده است.
اما  خبرنگار ايسنا، آخرين وضعيت حادثه امروز و دلايل رخ دادن آن‌را از مسئولان شركت شهركهاي صنعتي استان يزد جويا شد كه آنها نيز در اين باره ابراز بي‌اطلاع كردند.
ایسنا می نویسد، محمد احراميان - مديرعامل يكي از شركتهاي فولادسازي استان يزد، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا درباره دلايل احتمالي انفجار فولاد توضيح داد: اين امكان وجود دارد كه در بين مواد اوليه ذوب فولاد غدير يزد مقداري مهمات جنگي غيرقابل استفاده مثل خمپاره و پوكه وجود داشته كه از قبل چك نشده بوده و در هنگام كار منفجر شده است.
وي افزود: همچنين دلايل فني ديگر نيز وجود دارند كه ممكن است به دليل رعايت نشدن آنها انفجار رخ داده باشد؛ از جمله اين‌كه مواد ذوب روي آب سرد ريخته شده باشد كه اين كار موجب وقوع سانحه مي‌شود يا اين‌كه در كوره ترك خوردگي وجود داشته است.
وي تاكيد كرد: ‌ما به عنوان يكي از فولادسازان اگر در مواد اوليه‌مان براي ذوب، حتي مهمات جنگي چك شده نيز وجود داشته باشد آن محموله را پس مي‌فرستيم.
او با اشاره به اين‌كه وجود كارگران هندي در شركت فولاد غدير يزد اظهار كرد: متاسفانه به نظر مي‌رسد توجه چنداني به وضعيت كاري اين كارگران نشده است.

حاشیه های حادثه فولاد یزد
سيفي ادامه داد: در ساعت اوليه صبح دوشنبه استاندار يزد به همراه معاون سياسي و جمعي از مديران ضمن حضور در بيمارستان سوانح سوختگي يزد و ديدار با مجروحان اين حادثه از آنان دلجويي كرد.
وي در همين زمينه تأكيد كرد: به دستور استاندار، شهرداري براي پرداخت تمامي هزينه دفن و انتقال كشته‌شدگان و مصدومان و با اداره كل اتباع خارجي براي انتقال بدون هزينه و سريع اتباع كشته شده به كشورهايشان هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفته است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا