دیابتی ها قبل از انجام هر فعالیت ورزشی مواد قندی بخورند یک کارشناس ارشد تربیت بدنی دریزد گفت: دیابتی ها قبل و حین انجام هر فعالیت ورزشی مواد قندی بخورند.
رمضانی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور یزد و به عنوان یک دیابتی موفق ورزش را یکی از عوامل مهم سلامتی و کنترل بیماری دیابت دانست و تاکید کرد: ورزش در دیابت نوع یک جنبه کنترلی قابل توجهی دارد و این در حالی است که بسیاری از این افراد از ورزش کردن به دلیل افت قند خون هراس دارند و همچنین در دیابت نوع دو ورزش کردن تا حدودی جنبه درمانی نیز برای بیمار می تواند داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر مرگ و میرها در مبتلایان به دیابت مربوط به بیماری های قلبی است گفت: ورزش برای پیشگیری از این عوارض بسیار مفید و قابل توجه است.رمضانی در ادامه گفت: روش زندگی در فرد دیابتی باید تغییر کند و ورزش را باید در برنامه ها به صورت منظم و مداوم انجام دهد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

وی ورزشهای هوازی یا ایروبیک را به بیماران دیابتی توصیه کرد و افزود: بیماران دیابتی با نظر پزشک متخصص این ورزشها را هم انجام دهند چرا که واکنش هر بدن نسبت به فعالیت های ورزشی متفاوت است و هر نوع تغییر میزان مصرف دارو در زمان ورزش نیز باید با نظر پزشک باشد.

رمضاني متذکرشد: بعد از مصرف صحیح دارو عامل تغذیه داراي اهميت بسیار است و بعد از آن یک فرد دیابتی باید ورزش را هم در برنامه روزانه خود داشته باشد و حتی افراد دیابتی می توانند با مشورت با پزشک و تنظیم داروهای خود به ورزشهای رقابتی نیز بپردازند همانطور که تاکنون بسیاری از ديابتي ها این کار را انجام داده اند.

این کارشناس خاطرنشان ساخت: بهترین زمان برای انجام فعالیت های ورزشی در یک فرد دیابتی بعد از وعده غذایی ناهار می باشد چرا که در این زمان اثرات فعالیت های ورزشی اثرات مفیدتری برای فرد خواهدداشت.

وی به انجام فعالیت های ورزشی در بیماران دیابتی تاکید کرد و افزود: ار آنجا بیماری دیابت در طول زندگی یک فرد دیابتی است بنابراین این افرادباید نحوه زندگی خود را تغییر داده و با انجام منظم فعالیت های ورزشی توجه بیشتری به سیستم بدن خود به ویژه سیستم قلبی و عروقی داشته باشند.

وی توصیه کرد: به منظور جلوگیری از افت قند خون در این افراد توصیه می شود مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مصرف کنند و در صورت مواجه شدن با کاهش میزان انسولین بدنشان با پزشکشان مشورت کنند.

رمضانی یادآورشد: یک بیمار دیابتی حین فعالیت ورزشی حتما مواد قندی همراه خود داشته باشد تا در صورت نیاز مصرف کند.

وی همچنین اظهارداشت: محل تزریق انسولین باید در عضله ای باشد که کمترین فشار و حرکت را در حین ورزش دارد.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی در ادامه عنوان داشت: حتی المقدور یک بیمار دیابتی به تنهایی به ورزش نرو د و در غیر این صورت کارت شناسایی دیابت خود را همراه داشته باشد.

رمضاني متذكرشد: بعد از مصرف صحیح دارو عامل تغذیه داراي اهميت بسیار است و بعد از آن یک فرد دیابتی باید ورزش را هم در برنامه روزانه خود داشته باشد و حتی افراد دیابتی می توانند با مشورت با پزشک و تنظیم داروهای خود به ورزشهای رقابتی نیز بپردازند همانطور که تاکنون بسیاری از ديابتي ها این کار را انجام داده اند.

وي در ادامه نسبت به برگزاری جلسات آموزشی برای این بیماران گفت: جلسات آموزشی اهمیت بالایی دارند و باعث دلگرمی این بیماران خواهد شد.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی به خانواده های بیماران دیابتی نیز توصیه کرد: اگر فرد دیابتی نوع یک در خانواده دارند با توجه به اینکه این بیماران دارای سنین پایین تری نیز هستند حتما در چنین جمعهایی شرکت داده شوند تا اعتماد به نفس و دلگرمی بیشتری پیدا کنند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا