یزدفردا :به گزارش دفتر نماینده مردم یزد و صدوق:به دعوت نماینده مردم یزد انجام شد:سفر سفیر ترکیه به یزد جهت گسترش روابط تجاری،فرهنگی و آموزشی

به دنبال جلسه اردیبهشت ماه علی اکبر اولیاء نماینده مردم یزد و عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه با اومیت یاردیم سفیر ترکیه در تهران و تاکید بر گسترش روابط فیمابین و دعوت برای دیدار از یزد ،سفیر ترکیه این هفته برای انجام مذاکرات به یزد سفر کرد.

نماینده مردم یزد وصدوق در این دیدار ضمن تشکر از قبول دعوت سفیر ترکیه و قدر دانی از رئیس و همکاران اتاق بازرگانی اظهار داشت: گرچه طول سفر شما کوتاه بود لیکن امیدورام نسبت به استان یزد بیشتر آشنا شده باشید و این سفر مقدمه سفر های دیگر شما به این استان باشد.

مهندس اولیاء، استان یزد را استانی با پیشینه تاریخی چند هزار ساله دانست که مهد تمدن دوره های قبل از اسلام و پس از اسلام بوده و قدیمی ترین مسجد اسلام در این شهر بنا شده است.

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه افزود: علیرغم اینکه استان یزد دارای اقلیم خشک است ولی به همت مردم سخت کوش یزد، دارای افتخارات بزرگی در صنعت، کشاورزی، آموزش عالی و معماری هستیم و امروز یزد به قطب مهم صنعتی، معدنی و دانشگاهی کشور مبدل شده است.

وی افزود: بسیار خوشحالیم که روابط ایران و ترکیه در این سالها توسعه خوبی داشته است و امیدورایم که استان یزد در این راستا نقش ویژه ای داشته باشد.

نماینده مردم یزد و صدوق اظهار امیدواری کرد تا همه مشکلات و مسائل تجار یزدی بررسی و جمع بندی شود تا از طریق وزارت خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئولین استان پی گیری گردد.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=39941_1.jpg

رییس مجمع نمایندگان استان یزد در پایان گفت: امیدواریم با امضاء تفاهم نامه بین استانداری و سفیر ترکیه در تهران مبادلات فرهنگی و بازرگانی فیمابین گسترش یابد.

سفیرترکیه دراین دیدار نیز با استقبال از توسعه روابط کشورش با ایران و استان یزد پیشنهاد نمود تا بررسیهای لازم برای خواهر خواندگی یزد با یکی از شهرهای ترکیه انجام شود.

اومیت یاردیم همچنین از تولید کنندگان و بازرگانان یزدی دعوت کرد تا با سفر به ترکیه با پتانسیل های دیگر تجارت بین دو کشور آشنا شوند و زمینه توسعه فعالیت ها را فراهم کنند. او همچنین وعده داد تا در جلسات بعدی که با حضور مقامات استان در سفارت ترکیه برگزار می شود مسائل تولید کنندگان بطور دقیقتر پیگیری شود.

یکسان سازی تعرفه گمرکی میان ورود محصولات کشورهای مختلف به ترکیه، تسهیل در مبادلات مالی میان دو کشور و حمایت حقوقی از بازرگانان ایرانی در ترکیه از مواردی بود که اعضای اتاق بازرگانی یزد و تولیدکنندگان به طرح آن پرداختند.

در این جلسه که در محل اتاق بازرگانی برگزار شد محمد رضا قمی رئیس اتاق بازرگانی ضمن خوشامد گویی به آقای اومیت یاردیم سفیر ترکیه و وابسته بازرگانی سفارت اظهار امیدواری کرد با سفر متقابل هیأت های بازرگانی یزد و کشور ترکیه در جهت توسعه روابط تجاری یزد و کشور ترکیه گسترش یابد .

در پایان این دیدار نیز مشکلات تولیدکنندگان و بازرگانان یزدی در رابطه با ترکیه مطرح شد که در این میان می‌توان به مواردی از قبیل بالا بودن تعرفه گمرکی ورود کالا‌ها به ترکیه، ایجاد پرواز مستقیم و هفتگی میان یزد- استانبول، سرمایه گذاری مشترک دوکشور در محصولات استراتژیک استان یزد و امضاء تفاهم نامه در خصوص موضوعات مورد علاقه طرفین اشاره کرد.

سفیر ترکیه همچنین در بازدید از دانشگاه یزد گفت: «ترکیه گسترش روابط دانشگاهی با ایران را یک نوع سرمایه گذاری تلقی می‌کند.»

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=39941_1.jpg

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا