اولیاء نماینده یزد و صدوق:ما حداقل فضای فرهنگی را نداریم. به سفر سوم هیات وزیران دلبسته بودیم. اتفاق خاصی نیفتاد

یزدفردا "علی‌اکبر اولیاء:اساس مشکلات مدیریت استان یزد در ساختار بودجه‌ریزی است

 

عضو کمیسیون عمران مجلس اساس مشکلات مدیریت استان یزد را در مدیریت بودجه و ساختار بودجه‌ریزی می داند و معتقد است باید بودجه‌ای را که به استان تخصیص داده می‌شود به نحو صحیح سرمایه‌گذاری شود.

 

 

تحول در تدوین بودجه‌ریزی برای استان این جمله شاه بیت دغدغه‌های او برای بودجه استانی است. او اعتقاد دارد که اساس مشکلات مدیریت استان در مدیریت بودجه و ساختار بودجه‌ریزی نهفته است. این است که در حال نمونه‌سازی و طراحی برنامه‌هایی برای پویا‌سازی برنامه‌های استان است. گفت‌وگوی علی‌اکبر اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق در دفتر او انجام شد. متن زیر بخشی از گفت‌وگوی هفته نامه بشارت نو با این نماینده مجلس شورای اسلامی است.

در حال حاضر تدوین بودجه استانی یکی از دغدغه‌های جدی شماست. شما همواره به شکل بودجه‌ریزی انتقاد داشته‌اید. این انتقادها در بودجه‌ریزی کل کشور هم مطرح شد. انتقادها بیشتر معطوف به چه حوزه‌هایی بود؟

در ارتباط با بودجه استانی متأسفانه در حالی که همیشه در ردیف‌های آخر بودیم و چند سال گذشته که کمی بهتر شده بود و با توجه به جمعیت استان چند رتبه‌ای بالاتر رفته بودیم، باز تنزل کردیم و به رتبه یکی مانده به آخر رسیدیم. ما تعداد زیادی استان داریم که هم جمعیت‌شان کمتر از یزد است و هم وسعت و هزینه‌هایشان و من نمی‌توانم درک بکنم که چرا این اتفاق افتاده است. مشخصا دوستان مسئول هم در بودجه اولیه‌ای که توزیع می‌شود و هم در ردیف‌های متفرقه چند بار بحث شاخص‌های توسعه یافتگی را مطرح می‌کنند. در حالی که توسعه‌یافتگی یزد به خاطر پولی که در آن تزریق یافته نبوده و یزد همیشه جزو استان‌های آخر از نظر بودجه بوده است. ولی به‌خاطر همت و مشارکت و همیاری مردم، ما در یک زمینه‌هایی موفق بودیم. ما پولی را که در اختیارمان بوده بهتر و مؤثر‌تر هزینه کردیم و تبدیل به سرمایه‌گذاری شده و از طرفی اگر شاخص‌های ما در آموزش و پرورش بالاست به‌خاطر مشارکت مردم است. در ساخت مدارس همینطور. در کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها همین طور. همه از بودجه دولت نبوده، در حالی که الان اینها را به حساب موجودی ما می‌گذارند و در نتیجه بودجه ما کم می‌شود.

از آن طرف در ردیف‌های متفرقه دیگر هم که مرتب بحث مناطق محروم مطرح است. بحث ما الان این است که یزد در مرکز کشور با چهارمین وسعت استانی قرار گرفته و استانی است که حدفاصل مجموعه‌ای از استان‌های کشور است. محل تلاقی شبکه‌های ارتباطی راه و راه‌آهن حتی خطوط هوایی است. این اقتضا می‌کند که یک آرامشی داشته باشد و مهم‌تر این‌که ما الگویی از مدیریت را از قدیم در یزد داشتیم. یک فرهنگ غنی که مبتنی بر دینداری، تلاش، کار و قناعت و تولید است. به‌نظر می‌رسد با کم‌توجهی که می‌شود ما کم‌کم این ظرفیت‌ها را از دست می‌دهیم.

یزد اقتضا دارد که متناسب با داشته‌ها و توانایی‌ها و الگوهای موفقی که ارائه کرده بتواند راه خودش را ادامه دهد. ما الان در بخش کشاورزی مشکل داریم، در بحث تولیدات دامی ظرفیت‌ها عمدتا نیمه تعطیل است. در حالی‌که من شخصا افتخار میکنم که مردم با عرق جبین و کد یمین سعی می‌کنند رزق و روزی حلال داشته باشند. ولی مجموعه شرایط طوری است که ظرفیت‌های تولیدی و فرهنگ تولید به خاطر خشکسالی و از طرفی توسعه واردات، کم‌کم از بین می‌رود. در بخش کشاورزی هم همینطور. در صنعت هم همینطور است و ظرفیت‌های تولیدی ما بسیار بالاتر از این است، اما مردم در تامین نقدینگی و توسعه مشکل دارند. انتظارمان این است که دولت با توجه به این ظرفیت‌ها، حداقل‌ها را تامین کند اگر تعهدی در زمینه شهرک‌های صنعتی می‌دهد و تامین آب و برق و گاز مورد نیازش، لازمه آن این است که مقادیر لازم در بودجه در نظر گرفته شود.

به هر حال به‌نظر می‌رسد که داریم درجا می‌زنیم. به خاطر این‌که حداقل‌ها تامین نمی‌شود، در حالی که منابع درآمدی استان یزد از بالاترین استان‌هاست و تا جایی که یاد دارم از نظر منبع درآمدی و پرداخت مالیات جزو استان‌های پانزدهم و شانزدهم هستیم، ولی در بازگشت این پول آخرین استان می‌شویم که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند کم‌کم ما هم به یک استان مصرفی تبدیل خواهیم شد و این برای کشور پسندیده نیست.

اینکه می‌گویم بودجه چهارچوب داشته باشد، یعنی حتی از نگاه ملی هم به‌گونه‌ای به استان یزد نگاه بشود که بتواند مجموعه شاخص‌هایش را با معیارهای کشوری ایفا کند نه این‌که درجا بزند یا عقب گرد کند. بودجه باید به این بحث‌ها پاسخ بدهد و اگر نگاه آمایشی هم به برنامه داشته باشیم، نگاه عدالت‌محورانه ایجاب می‌کرد که یزد مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

وظیفه و نقش نمایندگان در پیگیری مشکلات استان و تدوین بودجه متناسب مشکلات چیست؟

وظیفه نمایندگان اساسا و اصولا پیگیری مسائل استان نیست ولی به خاطر اشراف نسبی به مسائل که در جریان بودجه و ظرفیت‌هایش هستند وارد می‌شوند. از طرفی نمایندگان دست تنها هستند و می‌دانید که در ایران برعکس برخی کشورها نماینده‌ها حتی حداقل مشاوره یا تیم کارشناسی که به آنها کمک کند را ندارند. استان‌هایی که یک تفاهمی بین نماینده‌ها و مسئولان استانی فراهم کردند موفق بودند، مسئله هم مسئله شب امتحانی نیست که ما بگذاریم در زمانی که بودجه در حال تعیین است بخواهیم کار صورت بگیرد. این یک فرایند دراز مدت است که باید در طول سال، ارتباط‌ها، رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها با دستگاه‌های بخشی و سازمان برنامه انجام بشود و بتوانیم حداقل مطالبی را منعکس بکنیم و تلاش کنیم که با توجه به امکانات کشور، استان هم سهم خودش را داشته باشد. به هر حال یک وظیفه نانوشته در حوزه اختیارات نمایندگان هست که من فکر می‌کنم در حوزه‌هایی که این تفاهم بوده خیلی موفق‌تر بوده‌اند.

الان در کمیسیون عمران مشغول چه کاری هستید؟

 کار خاصی که خودم دنبال می‌کنم بحث کمیته فنی- اجرایی هست که از بحث‌های جدید است. استفاده بهینه از منابع موجود، برنامه‌ریزی بهتر و اصلاح روش‌های فعالیت‌های عمرانی اعم از طرح و اجرا و بهره‌برداری، کارهایی می‌کنیم که امیدواریم به نتیجه برسد و اثر بخشی بیشتری را در سرمایه‌گذاری‌های دولت در آینده شاهدش باشیم. مثلا طرح جامع حمل‌ونقل از جمله طرح‌هایی است که من شخصا دنبالش هستم جا بیفتد به نتیجه برسد مبنای سرمایه‌گذاری‌های بخش راه باشد. در شورای شهرسازی بحث فرهنگ ایرانی –اسلامی را داریم که من خودم نماینده این شورا هستم، تذکراتی را دادم گره‌هایی که در رویه شهرسازی بوده با دوستان مطرح کردم و در دستور کار قرار دادند که پژوهش‌های لازم صورت بگیرد. موضوعات خاصی است که من شخصا دارم دنبال می‌کنم.

شما در سال گذشته چه نقطه تحولی را برای استان یزد می‌دانید؟ در سال جدید چطور؟

فکر می‌کنم در حوزه فناوری و پژوهش ما می‌توانیم ظرفیت‌های بیشتری ایجاد کنیم. بیشتر بیکاران ما حتی در مدارک بالا از فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند. در بحث پارک علمی و فناوری متأسفانه خبری نشد. با توجه به این‌که مسئله فرهنگی را برای سفرها تعیین کرده بودند، امید داشتیم که مثلا ساختمان‌های نیمه‌تمام شود در حالی که بیشتر ساختمان‌ها عمر بالای ۲۰ سال را دارند و ما حداقل فضای فرهنگی را نداریم. به سفر سوم هیات وزیران دلبسته بودیم. اتفاق خاصی نیفتاد ولی ما داریم تلاش‌ها را ادامه می‌دهیم. البته در بحث آلودگی هوا با توجه به مجموعه صنایعی که در بخش اردکان مستقر شدند نگرانی‌های جدی در مورد آن بود. که خوشبختانه مصوبات خوبی درباره آن در دولت داشت و ان‌شاءالله که عملیاتی شود و ما حداقل شرایط را برای زندگی عادی و اقتصادی مردم بتوانیم فراهم بکنیم.

 اگر نکته و مسئله دارید مطرح بفرمایید.

مسئله‌ای را که با مسئولان استان مطرح کردیم و از انتظارات مردم است که هم مصوبات سفرهای قبلی دولت بررسی شده و گزارش کاملش ارائه شود و هم در ارتباط با سفر سوم ما انتظار داشتیم که گامی در جهت حرکت توسعه استان باشد. امیدوار هستم با توجه به مکاتباتی که کردیم مسئولان زمینه حل نگرانی‌ها را فراهم کنند و از فرصت‌ها و منابع استفاده کنیم تا با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و همه جانبه زمان و منابع از دست نرود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا