چه کسی گفته یزدی ها پاک هستند و مجرم نیستند!؟

چه کسی گفته یزدی ها پاک هستند و مجرم نیستند!؟
باتفکرات بسته قرون وسطایی نمی توان برای فرهنگ امروز جامعه نسخه پیچید
یزدی ها تافته جدا بافته هستند و مجرم نیستند!؟
یزد نسبت به جمعیتش مجرم و گناهکار زیاد هم دارد
 

یزدی ها هم ایرانی هستند و انسان هایی هستند همچون دیگر ایرانی ها، مگر یزدی ها چی از شیرازی ها و تبریزی ها و مشهدی ها و قمی ها و رشتی ها و کردها و لرها بیشتر و چی از کرمانی ها و سمنانی ها و آذری ها و بلوچ ها و همدانی ها و بوشهری ها و تهرانی ها کمتر دارند!؟
ملاک یزدی بودن چیست!؟ در یزد دنیا آمدن یا در یزد بزرگ شدن!؟ لهجه بسیاری از نسل دوم و سوم مهاجرین افغانستانی ساکن یزد که در یزد متولد و بزگ شده اند، از لهجه فرزندان یزدی های اصیل هم یزدی تر است، و حال آیا می شود به آن افغانستانی که در یزد بدنیا آمده و در یزد و در کنار یزدی ها و با فرهنگ یزدی ها بزرگ شده یزدی نگفت!؟
محدوده جغرافیایی یزد کجاست!؟ آیا میبد و اردکان و مهریز و بافق و ابرکوه و طبس و خاتم و اشکذر و زارچ و ندوشن و تفت و ده بالا و طزرجان و پیشکوه و پشتکوه و سخوید و نیر و بردستان و عقدا هم جزئی از یزد محسوب می شوند، و یا اینکه در معیار پژوهشگران پستونشین، خارج از محدوده یزد قرار می گیرند!؟ اگر این نقاط خارج از یزد محسوب شود، که دیگر جز باقلوا و قطاب و پشمک و دستمال یزدی، چیزی برای افتخار یزدی ها باقی نمی ماند، چرا که خاتمی ها، اردکانی و اسلامی ندوشن، ندوشنی و حائری، و رشیدالدین، میبدی و وحشی بافقی، بافقی و بسیاری دیگر از بزرگان یزد، پسوند غیریزدی و پسوند میبدی و اردکانی و زارچی و اشکذری و مهریزی و بافقی و تفتی دارند. ....
یزد کم جمعیت کویری هم مثل دیگر شهرهای بزرگ ایران اسلامی، دزد و کلاهبردار و قاتل و زمین خوار و بزن بهادر و معتاد و قاچاقچی و رباخوار و راشی و رشوه گیر دارد، و اما نسبت به جمعیت کم آن، شاید که بیشتر از دیگر شهرها نیز مجرم داشته باشد.
در حالیکه هیچکدام از اعضای شورای شهر دوم کلانشهرهای چند میلیون نفری تهران و مشهد و اصفهان و کرج و تبریز از شورای شهر اخراج و در دادگاه محاکمه و محکوم نشدند، یک عضو «مداح» شورای دوم شهر سیصد و پنجاه هزار نفری  یزد، از شورای شهر اخراج و در دادگاه محاکمه شد، و حال با توجه به جمعیت کم یزد و خلاف بزرگ عضو شورای دوم شهر، آیا ساکنان کلان شهرهای تهران و کرج و تبریز و مشهد می توانند و حق دارند که در دفاع از خود ادعا کنند و مقاله بنویسند که  یزدی ها از دیگران مجرم تر هستند!؟ براستی و بر اساس آمار و جمعیت، درصد جرم یزدی ها کمتر از دیگر شهرها می باشد یا بیشتر!؟
برای اینکه دید یزدی ها نسبت به دیگر شهرها بیشتر «گناه» و «جرم» مرتکب می شوند یا کمتر، باید آمار جریمه های رانندگی و تخلفات ساختمانی را با دیگر شهرهای ایران اسلامی مقایسه کرد. آیا رانندگان یزدی کمتر از رانندگان دیگر شهرها خلاف و تصادف می کنند و کمتر جریمه می شوند!؟ آیا آمار تخلفات ساختمانی یزدی ها کمتر از تخلفات ساختمانی ساکنان دیگر شهرها می باشد!؟
بیشتر متولدان یزدی، ساکن خارج از یزد و حتی ساکن خارج از کشور هستند و آیا یزدی ها ساکن خارج از یزد و کشور جرمی مرتکب نمی شوند!؟ و اگر خدای ناکرده مرتکب جرمی شوند، بنام شهر و دیاری که در آن ساکن هستند نوشته خواهد شد!؟
بعضی از جوانان «لوس» و «بی فرهنگ» یزدی، همچون دیگر جوانان ایرانی ساکن دیگر شهرها، سوار اتومبیل های چند ده میلیونی پدرانشان می شوند و در خیابانهای کم عرض یزد ویراژ و جولان می دهند و برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد می کنند، که نمونه های آن را بعینه می توان در مرکز شهر و بلوار دانشجو و خیابانهای صفائیه به چشم مشاهده کرد، و آیا اعمال این افراد با توجه به جمعیت کم یزد، بسیار بالاتر از دیگر شهرهای کوچک ایران نمی باشد!؟
یزد چقدر معتاد دارد!؟ آیا بدون دانستن آمار معتادان می توان ادعا کرد که یزدی ها مجرم نیستند!؟ یزد چند رباخوار و زمینخوار و کلاهبردار دارد!؟ آرسن لوپن ایران متعلق به کدام شهر بود!؟ آیا بدون دانستن آمار می توان شب خوابید و صبح بلند شد و برای دلخوشی مسئولان و مدیران شهر و استان قلم روی کاغذ برد که یزدی ها پاک هستند و مجرم نیستند!؟
یزد ثروتمند امروز که بیشترین فاصله طبقاتی را نسبت به جمعیت در ایران دارد، در کنار داشته های مدرنی چون دانشگاه و مجتمع تجاری ستاره و پردیس و آریا و شهاب و شقایق، بسیاری از معضلاتی را که کلانشهرهای ایران و جهان دارند، دارد، و با هیچ ترفند و کلک و تخلیلی نیز نمی توان آب پاکی بر سر همه یزدی ها ریخت.
یزد هم مثل دیگر شهرهای ایران اسلامی، هم خوب دارد و هم بد، هم پاک دارد و هم ناپاک، هم گناهکار دارد و هم بیگناه، هم ظالم دارد و هم مظلوم، هم فریبکار دارد و هم فریب خورده، هم فقیر دارد و هم پولدار، هم زشت دارد و هم زیبا و بعبارتی یزد هم تنها یکی از شهرهای کوچک ایران است و نه چیزی کمتر و بیشتر.
در دهه های اخیر، بنابدلایلی بسیاری از دختران و پسران یزدی با پسران و دختران غیر یزدی و مهاجر ازدواج کرده و تشکیل خانواده داده اند، و حال فرزندان حاصل این ازدواج ها یزدی هستند یا غیر یزدی!؟
بیاییم چشمهایمان را بشوئیم و از پستو خانه تاریک گذشته بیرون بیاییم، و دیش های ماهواره را بر پشت بام ها و مدل های ماهواره ای را در کف خیابان ببینیم و اینفدر به چیزی که نیست افتخار نکنیم
این یحث ادامه دارد
تبصره اول: مطلبی از یزد فردا

 
 
تبصره دوم: مطالبی از شوق دات کام دیروز
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا