چهارمين شماره مجله فرهنگي ـ‌ اقتصادي « يزد و يزدي‌ها»منتشر شد.


یزدفردا "حسین مسرت:چهارمين شماره مجله فرهنگي ـ‌ اقتصادي « يزد و يزدي‌ها»، به صاحب امتيازي و مدير مسئولي الهه دهقان و سردبيري اعظم دهقان منتشر شد. «يزد و يزدي‌ها» نشريه‌اي مستقل براي پاسداشت آداب و رسوم يزدي‌ها و معرفي «يزد‌شهر» است.

در اين شماره مي‌خوانيم: ميهماني در فرهنگ مردم استان يزد (كاظم دهقانيان نصرآبادي)، بهشت كوير ايران؛ نگاهي به مسجد جامع كبير يزد (سيد احمد علي‌زاده، زهره ثقفي)،‌نقش رسانه در تخريب و تهذيب خانواده (نيلوفر چيني‌چيان)، مقدمه‌اي بر زمين‌شناسي نفت (سيد محمد زمان درياباري وشتاني، دكتر مرتضي بكي حسكويي)، اينك و اينجا؛ گفتگوهايي با اكهارت‌تله‌ ـ گفتگوي دوم (وحيد مهديخاني)، روزاي خَش نصرآباد (كاظم دهقانيان نصرآبادي)، مختصري از تاريخ مهندسي در ايران (دكتر مهدي بهادري‌نژاد)، طريقت سعدي شيرازي (دكتر شيرين بياني)، دموكراسي در شرق (دكتر محمدعلي اسلامي ندوشن)، دو سوم بافت تاريخي يزد بايد صاف شود، عروسي زرتشتيان و يزدي‌ها (محمود كوير)، مشتاق اما مهجور؛ گفت‌وگو با حاج محمدحسين سپهرتفتي (كاظم دهقانيان نصرآبادي)، واقفان،‌بانيان، متوليان و سازندگان آب‌انبارهاي يزد (حسين مسرت، رضا بردستاني)، مأيوس‌مباش!،‌اسكيس‌هايي از يزد، اهميت دانش زبان انگليسي (مهندس فرشيد مؤمني فراهاني)، يزد، چهل سال پيش در اثري از دكتر پاپلي يزدي (امير دادگر)، قشربندي سياسي و اقتصادي بازار يزد در سال‌هاي 1320 تا 1342 (محمدحسين زاده)، در كوچه‌ پس كوچه‌هاي شهر يزد (شعر)، انسان در جستجوي آب (مهندس عليرضا دهقاني).

در يكي از مقالات اين شماره مي‌خوانيم: «روش القايي يكي از بهترين، قوي‌ترين و مؤثرترين شيوه‌ها در تنفيذ يك پيام است. خواه پيام مثبت باشد و يا منفي،‌كه البته در منفي بيشتر به كار گرفته مي‌شود؛ ‌چرا كه مقاومت دروني نسبت به دريافت پيام منفي بيشتر است.

كار القا ايجاد تغييرات در تصورات،‌ذهنيت و باورهاي مخاطبان در جهت هدف مطلوب است و در ميان تمامي ابزارهاي آموزشي و پيام‌رساني، ابزار القا مهم‌ترين و مؤثرترين ابزار است. امروزه در روان‌شناسي اثبات شده است كه اگر شما غذاي مطلوبي را مقابل كسي بگذاريد و مكرر القا كنيد كه اين غذا بدمزه است،‌ميل كننده نيز آن را بدمزه مي‌يابد و اگر زشتي را زيبا و زيبايي را زشت القا كنيد، بيننده ديگر او را به شكلي كه القا شده مي‌بيند و نه شكلي واقعي.

يكي از روش‌هاي اصلي و موثر «امربه‌معروف‌ونهي‌از‌منكر» به معناي عام آن كه در هر جامعه‌اي اعم از مسلمان و غيرمسلمان صورت مي‌پذيرد،‌همين روش القاست. شما مي‌توانيد مكرر معروفي را منكر القا كنيد، مثلاً القا كنيد كه دست ندادن با نامحرم ناشي از بي‌فرهنگي و بي‌ادبي است و يا منكري را معروف القا كنيد،‌مثلاً القا كنيد كه دزدي،‌كلاشي، كلاهبرداري، رشوه و ... ناشي از زندگي و تيزهوشي اقتصادي و شاخصه مديريت مطلوب است...»

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا