محمد محسن حائری زاده / دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه بین الملل تهران، ایران

چکيده - سازمانها همیشه برای بقاء تلاش کرده و خود را نیازمند حضور در عرصه رقابت می‌دانند، باید اصل بهبود مستمر سرلوحه فعالیت های سازمان قرار دهند. استفاده از رسانه های اجتماعی نیز میتواند به عنوان ابزار ارزشمندی به مدد مدیران آمده و در مجموع و پس از طی فرایند های طولانی عملکرد سازمان را بهبود بخشد، لذا در اين پژوهش قصد بر اين است تا نقش رسانه های و شبکه های اجتماعی در توسعه گردشگری بررسي شود. جامعه آماري شامل تمامی گردشگران در سطح شهر یزد است. بر اساس فرمول نامحدود کوکران حجم نمونه 384 نفر به دست آمد؛ که بر اساس روش نمونه‌گیری غیر تصادفی در دسترس توزیع و به‌صورت تکمیل‌شده از بين گردشگران شهر یزد جمع‌آوری گرديد. به‌منظور اندازه‌گیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روايي آن بر اساس روايي محتوایی و پايايي آن با ضريب آلفاي کرونباخ بررسي گرديد. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری با نرم‌افزار AMOS انجام گرفت. نتايج نشان داد که رسانه ها تاثیر مثبت و معناداری بر توسعه گردشگری دارند و همچنین تاثیر مثبت و معنادار شبکه های اجتماعی بر توسعه گردشگری تایید شد.

كليد واژه- رسانه، شبکه های اجتماعی، توسعه گردشگری

1- مقدمه

در دنیاي رقابتی امروز مشتري نقش کلیدي و اساسی در حفظ جایگاه و بقا سازمانها دارد. مدیریت ارتباط با مشتري یاري رسان سازمان ها در ایجاد ارتباط اثربخش با مشتریان است. این مفهوم یک راهبرد تجاري ترکیب شده با فناوري براي مدیریت اثربخش کل چرخه زندگی مشتري است. از سوي، دیگر رشد چشمگیر رسانه هاي اجتماعی توجه سازمانها را به این مقوله معطوف ساخته است. در این راستا مدیریت ارتباط با مشتري اجتماعی مفهومی ترین در رویکرد ارتباط با مشتري است که فلسفه ي آن استفاده از پتانسیل رسانه هاي اجتماعی در جهت جذب حداکثري مشتریان و نگهداري مشتریان موجود می باشد. این مفهوم یک استراتژي و رویکرد نوین در جهت ترکیب ارتباط با مشتریان برخط، شبکه هاي اجتماعی و سیستم مدیریت ارتباط با مشتري سنتی می‌باشد (گورگ[1]،2015).

 

صنعت گردشگري در هزاره‌ي سوم يكي از بزرگ‌ترين فعاليت‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي دنيا به شمار مي‌رود. اين صنعت در شش دهه‌ي گذشته رشدي مداوم و متنوع را تجربه كرده تا به يكي از پردرآمدترين و بزرگ‌ترين بخش‌هاي اقتصادي در حال رشد در جهان تبديل شده است همچنین به عنوان صنعت بدون دودتوجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است. گردشگري بين‌المللي بخشي از صنعت گردشگري است كه مربوط به تجارت‌ها، خدمات و درآمدهاي حاصل از گردشگراني است كه از كشورهاي ديگر خارج از محل اقامت خود بازديد مي‌كنند (فرخی، 1397)

 

استفاده از رسانه های اجتماعی نیز میتواند به عنوان ابزار ارزشمندی به مدد مدیران آمده و در مجموع و پس از طی فرایند های طولانی عملکرد سازمان را بهبود بخشد، اما این موضوع نمی تواند منافی نیاز سازمان به مدیریت صحیح دارای ها و ذخایر سازمان باشند، مهمترین انگیزه پژوهشگر برای ورود به موضوع ارزش و اهمیت خروجی فعالیت های بانک صادرات و تاثیری ست که می تواند در بهبود ارائه خدمات بانکی به مردم داشته باشد، بنابراین مساله پژوهش این است که رسانه های و شبکه های اجتماعی چه تاثیری در توسعه گردشگری دارند؟

2- منابع نظری

 

رسانه و شبکه های اجتماعی

 

امروزه جامعه مجازی در بازاریابی اینترنتی نقش بسزایی داشته و برندهای معتبر زیادی از این شبکه برای معرفی محصولات و همچنین برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی دارای تأثیر فوق العاده زیادی است که شرکت‌ها و برندهای بزرگ و کوچک با استفاده از آن توانسته‌اند سهم بسزایی از بازار را نصیب خود کنند و در این راستا سودآوری خود را افزایش داده‌اند. امروزه شاهد آن هستیم که برندهای کوچک و تازه کار با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند به بازار خوبی برای محصولات خود دست یابند و فروش مناسبی را تجربه نمایند، مشاغل جدیدی نیز بواسطه این شبکه اجتماعی رونق گرفته‌اند و افراد زیادی توانسته‌اند در وضعیت رکود اقتصادی از بستر این رسانه آنلاین استفاده کنند. بطوریکه یک کاربر با کمترین سطح دانش، می‌تواند کالا یا خدمات مورد نظر خود را در شبکه‌های اجتماعی جستجو نماید و تبدیل به یک مشتری برای یک کسب و کار نوپا شود. همانطور که رسانه‌های اجتماعی به اهمیت بیشتری دست می‌یابند، مدیران برای به دست آوردن بازده فروش خود به چالش کشیده می‌شوند. درک آکادمیک در اثربخشی رسانه‌های اجتماعی محدود است و در واقع اثرات هم افزایی بین رسانه‌های اجتماعی و تلاش‌های بازاریابی سنتی به ندرت بررسی شده است. علیرغم پویایی در اثربخشی بازاریابی در فروش، اثربخشی زمان مند رسانه‌های اجتماعی هرگز مورد بررسی قرار نگرفته است (کومار و همکاران[2]،2016). شبکه‌های اجتماعی همواره بهترین مکان برای اجرای کمپین‌های مردمی است. صاحبان کسب و کار با هوشمندی توانسته‌اند روی موج این کمپین‌های تبلیغاتی سوار شوند و به محبوبیت برند خود بیافزایند. شبکه‌های اجتماعی طی چند سال اخیر نقش بسزایی در انعکاس این پدیده‌های اجتماعی داشته است. کافیست نگاهی اجمالی به صفحه تجاری برندها در شبکه‌های اجتماعی بیاندازید تا شاهد پیشرفت آنها در این جامعه مجازی باشید. در این چند سالی که از شروع به فعالیت شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد (از سال ۲۰۱۰) برندها و کسب و کارهای معتبر و بزرگ با استفاده از فعالیت و حضور در این شبکه اجتماعی توانسته‌اند فالوورهای میلیونی را برای خود جذب نموده و از طریق این بستر به ساده‌ترین شکل ممکن و سریع‌ترین حالت و البته با کمتری هزینه به تبلیغات محصولات خود بپردازند. در حال حاضر صنایع گوناگونی در کشور وجود دارند که شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک رسانه اجتماعی پرنفوذ و کم هزینه در جهت برندسازی خود استفاده می‌کنند. بنابراین به شما به عنوان یک کارآفرین پیشنهاد می‌کنیم تا زمان را از دست نداده و هرچه سریعتر با یک برنامه ریزی صحیح موفقیت خود را تضمین نمایید (سیفی و همکاران، 1394).

 

اصولاً بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی در رونق کسب و کار تاثیری بر جا می‌گذارد. در واقع این گونه رسانه‌ها به عنوان ابزاری برای جستجوی بازار بوده و شرکت‌ها را قادر می‌سازند که مشتری‌های مورد نظرشان را از طریق کاربران خود، مطابق با درخواست کالاهای جدید از طریق سیستم آمارگیری که در فروم های اقتصادی جهان اثبات شده است، انتخاب کنند. سازمان‌ها چه کوچک و چه بزرگ در رسانه‌های اجتماعی وارد شده‌اند و سعی دارند آرام آرام فواید آن را کشف کنند. آن‌ها از توییتر اسفاده کرده‌اند، در فیس بوك صفحه‌های طرفداران خود را ایجاد کرده‌اند و در یوتیوب فیلم ویدئویی گذاشته‌اند و شاید در اواخر قرن بیستم وب سایت ساخته‌اند. سازمان‌ها امروزه احساس می‌کنند که رسانه‌های اجتماعی وسیله‌ای برای تجارت هستند و خواهند بود و آنها باید بر این موج سوار شوند (آلال وان[3] و همکاران، 2017).

 

رسانه‌های اجتماعی از طریق تبلیغات و بازاریابی، توانایی جذب مخاطبان خود را بسیار بالا برده و افزایش همکاری با سایت‌های دیگر نیز به رشد تعداد کاربران آن کمک می‌کند. به این ترتیب، صرف هزینه برای بازاریابی پاداشی به جز توسعه مستمر در حوزه تبلیغات تجاری اینترنتی در پی نخواهد داشت. مدیریت صحیح کسب و کار باعث رونق و عدم توجه به آن باعث خسران کار می‌شود. در حال حاضر، رسانه‌های اجتماعی بخشی جدایی ناپذیر از جامعه مدرن می‌باشند، و رسانه‌های اجتماعی به یک صنعت بزرگ تبدیل شده‌اند. شرکت‌های بزرگی مانند دل، مایکروسافت و اچ پی به طور مؤثر در خصوص کسب و کار از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و بودجه‌ای را نیز به این موضوع اختصاص می‌دهند و تعداد زیادی از کارکنان را در این خصوص تعلیم می‌دهند (آلال وان وهمکاران، 2017).

 

در واقع بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، یک استراتژی بازاریابی اینترنتی می‌باشد که باعث کسب و کار در سازمان و رسیدن به جامعه هدف می‌گردد، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شامل: تلاشی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای متقاعد کردن مصرف کنندگان یک شرکت، برای استفاده از محصولات و یا خدمات ارزشمند می‌باشد. هدف اصلی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ایجاد یک کسب و کار بر پایه مشتری مداری و اعتبار یک شرکت به منظور توسعه و مدیریت کاری می‌باشد. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که در عرصه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی فقط مزایا و منافع نهفته است. بلکه در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی همانند تمامی‌ابعاد زندگی، معایب و محاسن توامان و در کنار یگدیگر وجود دارد (گری [4]و همکاران، 2015).

 

از جمله مزایای شبکه های اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

تقریباً می‌توان همه اقشار جامعه را در این شبکه‌ها پیدا کرد.

 

محبوبیت شما در این شبکه‌ها بر رنکینگ وب سایت شما در موتورهای جستجو تأثیر گذار است.

 

می‌توانید به پرسش‌های کاربران پاسخ دهید و با آنها ارتباط نزدیک برقرار کنید.

 

با انتشار یک تصویر، ویدیو یا مطلب جذاب می‌تواند هزاران هوادار برای خود دست و پا کنید.

 

فعالیت در این شبکه‌ها باعث می‌شود افراد زیادی لینک محصولات شما را در پروفایل خود ببینند (سیفی و همکاران، 1394).

 

و از جمله معایب بازاریابی با شبکه‌های اجتماعی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

تعداد زیادی شبکه اجتماعی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد.

 

برای بازاریابی مؤثر در این شبکه‌ها باید حداقل یک ساعت در روز را به این کار اختصاص دهید.

 

کاربران در این شبکه‌ها عقاید متفاوتی دارند و هر مطلبی را به اشتراك نمی‌گذارند.

 

اکثر مطالبی که در این شبکه به اشتراك می‌گذارید مطالعه نمی‌شود.

 

برای فعالیت‌های تخصصی، مخاطبان شما بندرت به پروفایل خود در این شبکه‌ها سر می‌زنند (سیفی و همکاران، 1394).

 

 

 

توسعه گردشگری

 

واژه‌ي گردشگري نخستين بار در سال 1811، در مجله‌ي انگليسي به نام اسپورتينگ ماگازين (مجله ورزش) آمد. در آن زمان اين لغت به معناي مسافرت به منظور تماشاي آثار تاريخي و بازديد از مناظر طبيعي براي كسب لذت به كار مي‌رفت (محلاتي،3:1380). گردشگري، مجموعه فعاليت هاي افرادي است که به مکـان هايي خارج از محل زندگـي و کار خود به منظور تفريح و استراحت و انجام امور ديگر مسافرت مي کنند و بيش از يک سال متوالـي در آن مکـان ها اقـامت نمي کنند (داس ويل، 1379: 19).

 

گردشگري داراي مفاهيم متفاوتي از ديدگاه صاحبنظران مختلف است و لذا با جستجو در متون مختلف در زمينه‌ی گردشگري تعريف متفاوتي را از گردشگري مي‌توان استنباط كرد. با توجه به اينكه رسيدن به يك تعريف جهاني غير ممكن است، اجماعاتي در مورد بعضي از جنبه‌هاي تعريفي گردشگري وجود دارد:

 

واژه‌ی توريسم «توریسم»[5] بر گرفته از واژه‌ی لاتين «تونر»[6] و واژه‌ی يوناني «تورنس»[7] که به معني چرخ يا شيئي مدور است که حول يک محور مرکزي حرکت مي‌کند و «یسم»[8] به‌عنوان يک عمل يا فرآيند تعريف مي‌گردد؛ و در نتيجه واژه‌ی توريسم به معني فرآيند ترک و بازگشت به نقطه‌اي مشابه مي‌باشد و يک تور سفري است که به نقطه‌ی اوليه‌ی آن برمي‌گردد (فرقانی،1385).

 

براساس تعریف سازمان گردشگری جهانی(WT-)، گردشگري به عمل فردي اطلاق می‌شود كه به مسافرت رفته و در آن مكان كه خارج از محيط زندگي وي است براي مدتي كمتر از يكسال جهت تفريح، تجارت و ديگر اهداف اقامت نمايد، گفته مي‌شود و گردشگر، كسي است كه براي مدتی، دست‌كم يك شب، و نه بيش از يكسال به كشوري غير از وطن يا محل سكونت معمولي خود مسافرت مي‌كند و هدف او كار كردن و پول درآوردن در آن كشور نيست. اين تعريف شامل كساني مي‌شود كه براي تفريح، گردش و گذراندن روزهاي تعطيل، ديدار از دوستان و بستگان، كارهاي تجاري و حرفه‌اي، درمان، زيارت و براي تأمين هدف‌هاي ديگر به مسافرت مي‌روند(گی،1382).

 

در فرهنگ وبستر، گردشگر به كسي اطلاق مي‌شود كه براي سرگرمي و تفريح يا به قصد امور فرهنگي سفر مي‌كند. در فرهنگ هاي لغت فارسي، اين عبارات در وصف گردشگر آمده است: جهان گردنده، آنكه در اقطار عالم بسيار سفر كند. سياح كسي كه در شهرها و كشورهاي ديگر سياحت كند و جهان‌نورد (كاظمي،21:1385).

 

گردشگر كسي است كه براي مدت زماني، دست‌كم يك شب و كمتر از يك سال به كشوري غير از وطن يا محل سكونت معمولي خود مسافرت مي‌كند و هدف او كار كردن و كسب درآمد نيست (گي،205:1377). گردشگر فردي است كه بيش از يك روز و كمتر از يك سال در محلي غير از محل اصلي اقامت خود بماند (زاهدي،4:1385، برگرفته از؛ گلدنر، 2005). در سال 1933 در يكي از نخستين كتبي كه در مورد جهانگردي انتشار يافت، جهانگردي به کسي اطلاق شده است که دو شرط در مورد او مصداق داشته باشد، اول آنكه از محل اقامت خود براي مدتي كمتر از يك سال دور بوده و دوم آنكه از محل جديد كسب درآمد نمايد (منشي‌زاده،11:1376).

 

گردشگر، مسافري است که براي مدتي بيش از يک شب و کمتر از يک سال به منظور تفريح، تجارت، ديدار اقوام و آشنايان و مقاصد ديگر در مکاني دور از محيط معمولي خود اقامت مي کند (زنگي آبادي و ديگران، 1385: 132). گردشگران طيف بسيار وسيعي را شامل مي شوند که با توجه به گروه سني، جنسيت، شغل، تحصيلات، پايگاه اقتصادي و اجتماعي، نحوة نگرش و غيره، داراي انگيزه ها و نيازهاي مختلف فراغتي و تفريحي هستند و به فضاها و فعاليت هاي متفاوت روي مي آورند (غضنفرپور، 1384: 10).

 

 

 

پیشینه تحقیق

 

حسام و همکاران (1396)، در مقاله ای با عنوان بررسی وضعیت مولفه های آمیخته بازاریابی (برنامه‌ریزی و مدیریت، مکان، شواهد و امکانات فیزیکی، مردم و کارکنان، تبلیغات، قیمت و محصول) در روستاهای شهرستان فومن به این نتیجه رسیدندکه که تمامی مولفه های آمیخته بازاریابی (به خصوص مؤلفه‌های مردم و کارکنان و تبلیغات) در میان روستائیان شهرستان فومن وضعیت نامطلوبی دارند.

 

خلیلوند و همکاران (1393)، در مقاله ای با عنوان بررسی نقش گردشگری عشایری و روستایی در توسعه استان لرستان به این نتیجه رسیدند که باید با قانون گذاری و برنامه ریزی واقع بینانه، مشارکت جوامع روستایی و عشایری، بازاریابی پایدار، مدیریت محیط زیست و تعیین اهداف در استان لرستان نسبت به توسعه توریسم روستایی و عشایری در جهت رسیدن به پایداری و ایفای نقش در زندگی مردم روستایی و عشایری عمل نمایند.

 

کاستلنهولز[9] و همکاران (2018)، در پژوهشی با عنوان تقسیم بازار گردشگری روستایی با رفتار سفر پایدار: بینش از بازدید کنندگان روستا در پرتغال» بیان نمودند گردشگری روستایی ممکن است به توسعه پایدار کمک کند، اما تحقق این پتانسیل بستگی زیادی به نوع و رفتار گردشگران دارد. بنابراین، دانش بازار، مطالعات تقسیم بندی و مدیریت تقاضا، مطابق با اهداف توسعه پایدار، مورد نیاز است. این مطالعه بازار بازدید کنندگان روستاهای پرتغالی را با استفاده از مقیاس های گزارش شده از رفتارهای رفتاری پایدار محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به بازار عرضه می کند. داده ها از طریق بررسی یک ساله، در محل 786 بازدید کننده روستا جمع آوری شد. پاسخ ها در مورد آیتم های بازتاب دهنده پایداری در یک تجزیه و تحلیل خوشه سلسله مراتبی استفاده شد که نتیجه آن یک راه حل سه خوشه ای با رفتارهای تاثیرگذار بر پایداری متنوع بود. جالب توجه است، افرادی که رفتار پایدارتری دارند، سطح بالایی از رضایت و وفاداری را نشان میدهند. این اطلاعات بازار اجازه می‌دهد تا ارزیابی، انتخاب و هدف گیری بخش های گردشگری را برای توسعه پایدار، پایدارتر به ارمغان بیاورد.

 

آیتوغ[10] و میکائیلی[11] (2017)، در پژوهشی با عنوان ارزیابی توانمندی گردشگری روستایی هپا در زمینه سیاست گردشگری اتحادیه اروپا بیان داشته اند امروزه به دلیل کارکردهای فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، فضایی و زیست محیطی و تأثیر مثبت در توسعه بخش ساخت بومی در مناطق روستایی، گردشگری روستایی در تمام کشورهای اتحادیه اروپا پشتیبانی می شود. در این مطالعه، چارچوب مفهومی با طرح مفهوم گردشگری روستایی ترسیم شد. متعاقباً، سیاست گردشگری اتحادیه اروپا به طور خلاصه بیان شد. سپس، اهمیت گردشگری روستایی در کشورهای اتحادیه اروپا و دلایل حمایت از آن در سطح اتحادیه اروپا توضیح داده شد. پس از آن، هوپا مورد بررسی قرار گرفت تا با اشاره به ارزشهای طبیعی چشم انداز سبز، اقتصاد کشاورزی و معماری بومی، توانایی خود را در زمینه گردشگری روستایی نشان دهد.

 

مانیسونترن وفورتین، (2004)، به بررسی شناسایی نگرش و رفتار موضوعی افراد درباره تبلیغات موبایلی مبتنی بر کسب اجازه از مشتریان در نیوزیلندکه با ارسال نامه‌های الکترونیکی به دانشجویان یک دانشگاه، از آن‌ها دعوت شد از یک سایت دیدن کنند پرداختند. بخشی از هزینه آن‌ها با پر کردن پرسشنامه (259) عدد پرداخت شد. و درنتیجه پاسخ‌گویان یک نگرش نسبتاً منفی نسبت به پیامک‌های تبلیغاتی دارند، توانایی کنترل دریافت پیام و محتوای آن (کسب اجازه) اثر مهمی بر تمایل کاربران نسبت به دریافت پیامک تبلیغاتی دارد.

 

بنابراین فرضیه پژوهش بصورت زیر قابل بیان است:

 

فرضیه اول: رسانه های اجتماعی بر توسعه گردشگری در شهر یزد تاثیر مثبت و معناداری دارد.

 

فرضیه دوم: شبکه های اجتماعی بر توسعه گردشگری در شهر یزد تاثیر مثبت و معناداری دارد..

3- روش تحقیق

 

جامعه آماري اين تحقيق كليه گردشگران در سطح شهرستان یزد مي­باشد که تعداد آنها بر اساس فرمول نامحدود کوکران حجم نمونه 384 نفر به دست آمد؛ که به روش نمونه‌گیری غیر تصادفی در دسترس در بین گردشگران توزيع و جمع آوری گردید.

 

ابزار گردآوري داده ها

 

ابزار جمع آوري اطلاعات در اين پژوهش پرسشنامه مي باشد. پرسشنامه در سه بخش نامه همراه، اطلاعات جمعيت شناختي و سوالات اختصاصي تنظيم گرديد. در بخش اول تحت عنوان نامه همراه، علاوه بر بيان عنوان پژوهش، هدف از گردآوري اطلاعات به وسيله پرسشنامه و ضرورت همکاري صميمانه پاسخ دهندگان در تکميل پرسشنامه توضيح داده شد. بخش جمعيت شناختي شامل سؤالات در مورد مشخصات عمومي پاسخ دهندگان از قبيل جنسيت، تحصيلات، سن و سابقه کار مي باشد. آخرين بخش نيز شامل سوالات اختصاصي در مورد متغيرهاي مستقل و وابسته است. مقياس مورد استفاده طيف پنج درجه اي ليکرت است. اين مقياس به طور خاص از مبناي کاملاً مخالف، مخالف،‌ بي نظر، موافق و کاملاً موافق استفاده مي کند. بر اين اساس از اعضاي نمونه آماري درخواست گرديد تا بر اساس مقياس پنج نقطه اي ليکرت، به سوالات پرسشنامه پاسخ دهند.

 

روش هاي تحليل آماري

 

به منظور تجزيه و تحليل داده ها در اولين گام به بررسي نرمال بودن توزيع داده ها با بکارگيري آزمون کلموگوروف - اسميرنوف پرداخته مي شود. گام بعد به ارزيابي روايي و پايايي پرسشنامه اختصاص دارد. سپس به منظور آزمون مدل پژوهش از روش معادلات ساختاری استفاده مي‌شود. براي انجام روش هاي آماري مورد نظر از نرم افزار AMOS استفاده مي شود.

4- یافته ها و نتیجه گیری

 

همانطور که گفته شد هدف اصلی پژوهش نقش رسانه های و شبکه های اجتماعی در توسعه گردشگری شهر یزد هست. که پس از طی مراحل مقدماتی و مرور پژوهش‌ها و تحقیقات انجام‌شده داخلی و خارجی و مرور نظریات مختلف درزمینة رسنه ها و شبکه های اجتماعی و توسعه گردشگری به تایید فرضیه ها از طریق جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه در یک نمونه 384 نفری از گردشگران شهر یزد پرداخت و نتایج حاصل از فرضیه اول نشان داد که رسانه ها تاثیر مثبت و معناداری با ضریب تاثیر 78 درصدی بر توسعه گردشگری دارد یعنی توسعه گردشگری می تواند می‌تواند به‌وسیله رسانه ها تقویت گردد. و فرضیه دوم تحقیق یعنی تاثیر مثبت و معنادار شبکه های اجتماعی بر گردشگری با ضریب تاثیر 84 صدم تایید شد. بنابراین نتایج تحقیق با تحقیق حسام و همکاران (1396)، بدری و همکاران (1393)، خلیلوند و همکاران (1393)، کاستلنهولز[12] و همکاران (2018)، آیتوغ و میکائیلی (2017)، مانیسونترن وفورتین، (2004) همسو هست.

 

مراجع

 

George, Y., Huang, Y., & Wang, S. L. (2015). Guanxi and organizational performance: A meta‐analysis. Management and Organization Review, 8(1), 139-172.

 

فرخی، شهلا، (1397)، طراحی محتوای تبلیغاتی برای جلب توجه مصرف کننده در بازاریابی از طریق تلفن همراه با استفاده از فناوری خدمات پیام کوتاه(مورد مطالعه:تبلیغات حوزه گردشگری خارجی)، پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد.

 

سیفی, ج؛ تصدیقی، ش؛ زاهدی امیری،م. (1394). بررسی تاثیر گرایش به بازاریابی اینترنتی بر میزان عملکرد سازمانی با متغییر میانجی بازارگرایی، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی، ساری، شرکت علمی پژوهشی و مشاوره ای آینده ساز ، دانشگاه پیام نور نکا،

 

Alalwan, A.A., Rana, N.P., Dwivedi, Y.K., Algharabat, R.,(2017). Social Media in Marketing: A Review and Analysis of the Existing Literature, Telematics and Informatics (2017)

 

Gray S, Krishnan MS, Fornell C.(2015). Why Do Customer Relationship Management Applications Affect Customer? Journal of Marketing 2005; 69(4) :201-9.

 

Kumar, V., Choi, J. B., & Greene, M. (2016). Synergistic effects of social media and traditional marketing on brand sales: capturing the time-varying effects. Journal of the Academy of Marketing Science, 1-21.

 

George, Y., Huang, Y., & Wang, S. L. (2008). Guanxi and organizational performance: A meta‐analysis. Management and Organization Review, 8(1), 139-172.

 

-Maneesoonthorn, C., & Fortin, D. (2004). An Exploration of Texting Behavior and Attitudes toward Permission-based Mobile Advertising in New Zealand, ANZMAC 2004 conference proceedings, URL: http://smib.vuw.ac.nz:8081/WWW/ANZMAC2004/CDsite/papers/Maneeso1.PDF, 09.03.2009, 11.19.

 

حسام مهدی، چراغی مهدی، اکبری زینب، رهبان سمیه. 1396. ارزیابی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های آمیخته بازاریابی تأثیرگذار در توسعه گردشگری روستایی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان فومن). فصلنامه پژوهشهای روستایی، 8 (3): 470-487.

 

خلیلوند, کلثوم؛ پاکزاد آزادخانی؛ امید سهراب پور و نرجس موسوی، ۱۳۹۳، نقش گردشگری روستایی و روستایی در توسعه استان لرستان، همایش ملی توسعه پایدار روستایی در افق 1404، اصفهان، شرکت توسعه سازان گردشگری اصفهان.

 

کاظمی مهدی، ارحامی فریده. (1396). توسعه کارآفرینی در گردشگری روستایی: مطالعه موردی روستاهای کلان شهر مشهد. روستا و توسعه، 20 (3): 1-16.

 

Aytuğ Kutay H, Mikaeili Mahshid. (2017). Evaluation of Hopa's Rural Tourism Potential in the Context of European Union Tourism Policy. Procedia Environmental Sciences. Volume 37, 2017, Pages 234-245.

 

Campón-Cerro Ana María, Hernández-Mogollón José Manuel, Alves Helena. (2017). Sustainable improvement of competitiveness in rural tourism destinations: The quest for tourist loyalty in Spain. Journal of Destination Marketing & Management, Volume 6, Issue 3, September 2017, Pages 252-266.

 

 

 

[1] George

 

[2] Kumar et al

 

[3] Alalwan et al

 

[4] Gray et al

 

[5] - Tourism

 

[6] - Tonar

 

[7] - Tornos

 

[8] - Ism

 

[9] Kastenholz

 

[10] Aytuğ

 

[11] Mikaeil

 

[12] Kastenholz

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا