یزدفردا: عضو شورای اسلامی شهر یزد: استفاده از عناصر غیرمتعارف که موجب خدشه دار شدن هویت ایرانی و بافت شهری یزد می‌شود، ممنوع است.

به گزارش یزدفردامحمدعلی اعتباری در جلسه با مدیران شهرسازی شهرداری گفت: یکی از نماد‌های هویتی هر شهر، نمای ساختمان یعنی پوسته ظاهری از جمله رنگ، طرح و مصالحی است که در دید عموم مردم قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر همین اساس رعایت مبانی و اصول معماری اصیل و بومی یزد به عنوان اساس و پایه در طراحی و اجرای نمای ساختمان‌ها الزامی بوده و سبک و فرم‌های نامتعارف با معماری اصیل یزد در نمای ساختمان غیرمجاز است.

رئیس کمیسیون عمران و معماری و شهرسازی شورا اظهار داشت: استفاده از عناصر غیرمتعارف نظیر مجسمه، تزئینات رومی و رنگ‌های نامناسب در نما ممنوع بوده، چرا که موجب خدشه دار شدن هویت ایرانی و بافت شهری شده و بر این اساس استفاده از مصالح شیشه ای، فلزی، کامپوزیت، کاشی و سرامیک در نما ممنوع است.

اعتباری درخصوص مرمت و بازسازی نمای ساختمان‌ها در بافت تاریخی نیز گفت: ضرورت دارد رنگ، بافت و مصالح نما با بافت تاریخی همخوانی داشته باشد و ترجیحا از مصالح بومی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود با توجه به شرایط اقلیمی شهر یزد در نمای ساختمان‌ها از آجر (حداقل ۳۰ درصد) به عنوان مصالح غالب استفاده و به طور کلی استفاده از رنگ با درجه انعکاس پایین توصیه می‌شود. رنگ زمینه برای بدنه و نما، رنگ کرم و بژ (رنگ آجر سنتی) است و استفاده از رنگ‌های روشن مانند آبی فیروزه ای، لاجوردی و اخرایی به عنوان مکمل بلامانع و استفاده از رنگ‌های تیره، سیاه، تند و نامتعارف (نارنجی، بنفش و ...) با هر نوع مصالح ممنوع است.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا