رئیس کمیته اقتصادی شانا در استان یزد از تشکیل کارگروه های تخصصی با حضور جوانان در 11 حوزه دانشی مرتبط با این کمیته با هدف بهره مندی از توانایی متخصصان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی کمیته اقتصادی شانا، محمدرضا صادقی با تاکید بر اینکه هدف شورای ائتلاف احصای حقوق مردم و مطالبه گری از مسئولان به ویژه در سطح استان است اظهار کرد: مطالبه گری در شانا بر چند اساس صورت می گیرد و یکی از مهمترین حوزه‌های آن پیگیری منویات مقام معظم رهبری در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مسائلی است که عامه مردم با آن درگیر هستند.
وی با اشاره به اینکه این شورا دارای کمیته های 10 گانه است و هر کمیته از کانون های مختلفی تشکیل شده که در ذیل آن نیز کارگروه ها فعالیت دارند افزود: کمیته اقتصادی 11 کانون دارد که شامل کانون گردشگری، تعاونی، بازرگانی، انرژی، اصناف، صنعت و عمران، جهاد کشاورزی، شتابدهنده ها، دانش بنیان ها، کارگزاران و در نهایت مهندسین است.
رئیس کمیته اقتصادی شانا رویکرد این کمیته را اصلاح و مشورت در حوزه مربوطه دانست و تصریح کرد: بر همین اساس منش و رویکرد اصلی اعضای کمیته در تقویت مدیریت کارآمد و بررسی روی مسائلی که سبب ناکارآمدی در عرصه‌های مختلف بالاخص در استان است قرار گرفته.
وی با تاکید بر اینکه کمیته اقتصادی بازوی کمکی دولت است و در استان به عنوان یاریگر برای مدیریت ارشد استان فعالیت دارد عنوان کرد: نشست های مختلفی هم در این راستا با مدیران دستگاه های استان و مجمع نمایندگان نیز برگزار شده و در مواردی مانند سیل مردادماه که خسارت های زیادی به جای گذاشت مسئولیت طراحی و نظارت رایگان برای 70 واحد مسکونی را به عهده گرفتیم که برای کمیته اقتصادی هزینه های میلیاردی در برخواهد داشت.
صادقی با بیان اینکه مقرر شد اقداماتی برای واحدهای سیل زده در استان انجام شود اضافه کرد: در زمان سیل یکی از کارهایی که انجام شد کمک به گروه های جهادی برای آبکشی از خانه های مردم و تامین بیش از 20 هزار پرس غذای گرم برای دو وعده در روز بود که کل استان را پوشش دادیم.
وی تصریح کرد: بعد از مسئله سیل نیز بررسی هایی در حوزه اقتصاد انجام شد تا بتوانیم بر اساس شعار دولت در استان مبنی بر ایجاد و توسعه 2 هزار مگاوات برق خورشیدی در استان تامین کنیم که بر این اساس نیز کانون انرژی را در دو بخش آب و برق به ویژه در انرژی تجدیدپذیر پویا تر و فعال تر کردیم.
رئیس کمیته اقتصادی شانا با بیان اینکه از برنامه های این کمیته ایجاد نیروگاه های انشعابی گوچک مقیاس در استان است گفت: همچنین در حوزه صنعت ساختمان با توجه به طرح جهش ملی مسکن که در استان یزد آغاز شده این توانایی را داریم که در نقشه کشی و اجرا با کمترین درصد نسبت به سایر ارگان ها و به صورت تخصصی تنها با این نگاه که مردم سقفی برای زندگی داشته باشند اقدام کنیم.
وی در خصوص کانون گردشگری این کمیته و شناسایی نقاط ضعف و قوت این حوزه در شهر جهانی و شهرستان ها عنوان کرد: آماده ایم زیر ساخت های گردشگری را در شهرستان ها با رویکرد گردشگری ارزان ایجاد و راه اندازی کنیم تا رونق شهرستان ها بر این اساس و کسب درآمد باشد.
صادقی با بیان اینکه یزد توان ایجاد اشتغال صنایع آب بر را ندارد و باید به سمت مشاغل کم آب خواه و غیر آب بر گام برداریم و اجرایی کنیم اظهار داشت: در خیلی از جاهایی که کارهای اقتصادی زیر بنایی را داشتیم متاسفانه تکمیل زنجیره را نداره ایم و این یک آسیب جدی است؛ مثلا در زمینه معدن تا به محصول نهایی نرسد هیچ فایده و ارزش آفرینی برای استان ندارد در حالیکه محصول نهایی را در زمینه صنعت، فعلا به صورت شمش می بینیم غافل از اینکه باید برسیم به قطعه ها و محصول نهایی مثل سیلندسازی و قطعه سازی خودرو که یکی از اهداف بزرگ شانا در استان نیز این است.
وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی استان یزد تمام ظرفیت تولید خود را استفاده نمی کنند و همیشه تا نیمی ظرفیت خالی دارند افزود: از برنامه های کمیته اقتصادی استفاده از ظرفیت های واحدها برای تولید بدون اب و یا صنایع کم آب است تا بتوانیم آنچه که مورد نیاز واحدهای فعلی استان است نیز در صنعت قطعه سازی تامین کنیم و واردات ماشین آلات را کاهش دهیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم.
رئیس کمیته اقتصادی شانا با بیان اینکه بیش از 1500 صفحه برنامه اقتصادی برای تحول و پیشرفت استان آماده شده که در صورت درخواست در اختیار مسئولان نیز قرار می دهیم اضافه کرد: در حوزه اصناف که بیش از 38 صنف داریم نیز مشکلات اصناف احصا شده و آماده ایم که در ارتباط با دانشگاه فنی حرفه ای فعالیت هایی را در کارگاه های کوچک رقم بزنیم.
وی همچنین از بررسی ساختار تعاونی های استان خبر داد و با اشاره به اینکه نیمی از تعاونی های استان به دلیل مشکلات متعدد تعطیل هستند عنوان کرد: در نظر داریم یک تعاونی پایه برای کل استان شکل دهیم که ساختار آن در حال آماده سازی است تا بخش عمده ای از مردم بتواند سهامدار این تعاونی گسترده باشند.
صادقی با بیان اینکه در حوزه شتابدهنده ها نیز شرکت هایی ثبت داده که در حال فعالیت هستند گفت: بالغ بر 14 شرکت در زمینه اقتصادی ثبت شده که در زمینه سرمایه گذاری و سرمایه خاص هستند و با هدف جذب نیروی جوان و فارغ التحصیل نخبه شکل گرفته است.
رئیس کمیته اقتصادی شانا با بیان اینکه به راحتی می توان به نفع مردم در استان تحول ایجاد کرد تصریح کرد: ما گاهی قدرت و توان خود را نادیده می‌گیریم و خود را ضعیف می‌پنداریم که این مهم میدان و بهانه را به دشمنان و افراد دیگر می‌دهد که می‌خواهند ملت ایران، نظام و وحدت ایران را برهم بزنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا