یزدفردا: مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان یزد بر لزوم اهتمام دولت به رفاه روستائیان از جمله همسان سازی حمایت از بیمه‌ روستائیان همانند سایر صندوقهای بیمه‌ای، یزد را از استانهای موفق کشور در ارائه خدمات این صندوق برشمرد و گفت: بیمه‌شدگان این صندوق تنها با پرداخت یک سال حق بیمه، از دو سوم سطح درآمدی خود به عنوان مستمری ماهیانه در صورت کارافتادگی یا فوت برخودار می‌شوند.

به گزارش یزدفردا: حسن ابراهیمی امروز پنجشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی کارگزاران صندوف بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان یزد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه فعالان این حوزه به دلیل نداشتن صنف و تشکل با بسیاری از مشکلات مواجه هستند و با وجود این که از ابتدای انقلاب تاکنون همراهی مطلوبی در پیشبرد اهداف کشور داشته‌اند ولی طی این مدت کمتر به رفاه آنها توجه شده است.

وی همین رابطه به کمک‌های دولتی در بخش بیمه در مقایسه با سایر صندوقهای بیمه‌ای اشاره و اضافه کرد: در جریان بیماری کرونا، دولت پنج هزار میلیارد تومان بابت بیمه بیکاری بیش از ۲.۸ میلیون نفر از افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی کمک کرد ولی در حوزه بیمه شدگان صندوق بیمه روستائیان هیچ کمکی صورت نگرفته یا دولت به طور مستمر به یکی از صندوقهای بازنشستگی کشور با ۹۰ هزار مستمری بگیر منابع تزریق می‌کند ولی همواره مطالبات روستائیان و عشایر به دلیل نداشتن صنف روی زمین مانده  است.

ابراهیمی در ادامه اعلام کرد: صندوق بیمه کشاورزان و عشایر یکی از چهار صندوق بیمه عمومی و تنها صندوق اختیاری کشور است که نسبت به پوشش بیمه روستائیان، عشایر و در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت اقدام می‌کند.

وی مبنای دریافت حق بیمه و پرداخت مستمری در این صندوق را براساس سطح درآمدی که هر ساله بالاترین میزان آن حداقل میزان قانون کار سال قبل است، ذکر کرد و گفت: بیمه شدگان براساس سطح درامدی یک تا ۲.۶ میلیون تومانی خود، پنج درصد ان را که معادل ۵۰ تا ۱۳۳ هزار  تومان است به عنوان حق بیمه پرداخت می کنند و ۱۰ درصد سطح درامد انتخابی نیز توسط دولت به عنوان کارفرما پرداخت می‌شود.

این مسئول انواع پرداختهای این صندوق را در قالب مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی و مستمری فوت بیمه‌گذار برشمرد و گفت: هر بیمه شده در صورت پرداخت تنها یک سال حق بیمه خود در این صندوق، تا دو سوم سطح درآمدی خود به صورت ماهیانه مستمری از کارافتادگی یا فوتی دریافت خواهند کرد.

وی با بیان این که این صندوق پایین‌ترین حق بیمه و در مقابل بیشترین مستمری را در قیاس با سایر صندوقهای بیمه‌ای به خود اختصاص داده است، گفت: امیدواریم امسال و در سالهای آینده به همت دولت نسبت به همسان سازی حمایتها در این صندوق نسبت به سایر صندوقهای بیمه‌ای اقدام شود.

وی با بیان این که ۱۳ درصد از جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کنند، افراد فاقد بیمه در استان را ۶۱ هزار نفر ذکر کرد و گفت: البته افراد فاقد بیمه مشمول صندوق بیمه روستائیان در استان بسیار اندک است ولی براساس طرح کرامت صندوق در سال جاری مقرر است که تعداد بیمه شدگان فعال کشور به ۱.۵ میلیون نفر افزایش یابد که سهم استان یزد از این طرح هفت هزار و ۳۰۰ نفر است.

به گفته ابراهیمی، جایگاه سال گذشته استان در جذب بیمه گذار جدید را با چهار هزار و ۶۶۳ بیمه شده در کشور اول خواند و گفت: در شش ماهه اول امسال نیز استان یزد با جذب دو هزار و ۹۹۰ نفر رتبه اول را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: یزد به لحاظ پیگیری تمدیدهای بیمه شدگان نیز با ۸۹.۴ درصد هم اکنون جایگاه اول کشور را در اختیار دارد که در این باره امیدواریم این میزان را به بیش از ۹۰ درصد افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون صندوق بیمه روستائیان و عشایر استان یزد دارای ۳۱ هزار و ۷۴۱ عضو است و با داشتن ضریب پوشش ۵۱.۷ درصدی که تقریباً دو برابر میانگین شاخص کشوری معادل ۲۶.۱ درصد است، رتبه اول را به خود اختصاص داده ولی با برخورداری ضریب پوشش بیمه شدگان فعال به میزان ۳۳.۱ درصد جایگاه پنجم کشور را دارد.

مدیر صندوق بیمه روستائیان و عشایر استان با اشاره به اهتمام این صندوق به ایجاد تحول در حوزه کارگزاران برای ارتقاء در ارائه خدمات به جامعه مخاطب،‌ گفت: علاوه بر محدودیت سنی حداکثر ۵۰ سال برای بیمه شدگان این صندوق، در حال حاضر چهار هزار و ۷۲۰ نفر با وجود پرداخت چند سال حق بیمه در این صندوق، غیرفعال و فاقد بیمه هستند و متاسفانه ۸۳۷ نفر به همین صورت فوت کرده‌اند و متاسفانه علی رغم پرداخت چند سال حق بیمه و قطع شدن بیمه‌شان برای بیش از یکسال، از مستمری برخوردار نشده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر صندوق بیمه روستائیان و عشایر استان چهار هزار و ۱۷۵ مستمری بگیر دارد که شامل یکهزار و ۶۳۳ نفر مستمری بگیر ناشی از فوت، یکهزار و ۵۴۳ مستمری بگیر ناشی از بازنشستگی پیش از موعد با ۱۰ روز حقوق، ۱۰۵ مورد مستمری بگیر از کار افتادگی و ۸۹۴ نفر مستمری بگیر بازنشستگی و سالمندی هستند.

وی این میزان مستمری بگیر این صندوق را در قیاس با ۱۵ هزار بیمه شده فعال استان در صندوق مذکور بالا خواند و آن را عامل مواجه شدن صندوق استان با بحران درآمدزایی دانست.

ابراهیمی در پایان از تفت به عنوان شهرستان دارای بیشترین بیمه شده یاد کرد و گفت: بافق و اردکان در مقابل کمترین بیمه شده بخش روستایی را دارند که به دلیل معدن خیزی و صنعتی بودن این شهرستانها دور از انتظار نیست ولی در این شهرستانها نیز بانوانی واجد شرایط بیمه روستایی هستند که امیدواریم جذب این صندوق بیمه ای شوند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا