یزدفردا: ارتقای کیفیت آسفالت معابر و خیابان‌های شهرها با هدف بهبود وضعیت تردد خودروها و ایمنی در رفت‌وآمد شهروندان به عنوان یکی از معیارهای اثرگذار بر کیفیت زندگی شهروندان محسوب می‌شود، در کلان‌شهر یزد نیز این اقدام به‌ویژه در یکسال گذشته به طور جدی در دستور شهرداری قرار گرفته است.

به گزارش یزدفردا: اجرای پروژه‌های آسفالت یکی از مهمترین و البته پرهزینه‌ترین خدماتی است که شهرداری‌ها در معابر درون شهری و راهداری در معابر برون شهری برعهده دارند؛ موضوعی که کوتاهی در ارتباط با آن مشکلات بسیاری را برای افراد مختلف در جامعه به وجود می‌آورد.

این موضوع در هر شهری به حدی اهمیت دارد که در هر دوره‌ای، بخشی از عملکرد عمرانی شهرداری‌ها را در هر شهر بر اساس میزان آسفالت انجام شده جدید و یا مرمت آسفالت قدیمی می‌سنجند؛ شهر یزد نیز از این موضوع جدا نیست و بحث آسفالت معابر این کلان‌شهر در طول سال‌های مختلف مورد بحث و گفت‌وگو بوده است و در حال حاضر نیز کوچه‌ها و خیابان‌های بسیاری در آن وجود دارد که یا آسفالت نشده یا دوره کارایی آسفالت آنها به پایان رسیده است و باید نسبت به تعویض یا مرمت آن اقدام شود.

با توجه به حجم بسیار بالای مورد نیاز در معابر شهر یزد از یک سو و خسارت‌های گسترده‌ای که سیل اخیر به آسفالت سطح شهر از سوی دیگر، به طور قطع امکان اجرای آسفالت برای تمام معابر شهر یزد وجود ندارد؛ شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز در صحبت‌هایی پیش از این اعلام کرده بودند که برای اجرای آسفالت تمامی معابر شهر یزد، نیاز به اعتباری معادل بودجه چند سال شهرداری یزد وجود دارد.

این موضوع اما نافی لزوم برنامه‌ریزی برای اجرای آسفالت تا حد امکان و به ویژه با اولویت‌بندی نیست و مدیریت شهری یزد باید نسبت به اجرای آسفالت برنامه دقیق و مشخصی داشته باشد، لذا در این زمینه و برای بررسی برنامه‌های شهرداری یزد و اقدامات صورت گرفته، گفت‌وگویی را با امین خبیری، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری یزد انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در حال حاضر وضعیت پروژه‌های آسفالت معابر شهر یزد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری یکی از پیمانکارانی است که بخش زیادی از فعالیت‌های عمرانی سطح شهر را انجام می‌دهد، این سازمان در حوزه‌ها و پروژه‌های مختلفی فعالیت داشته است و هر سال با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در شهرداری، پروژه‌های جدید زیادی را آغاز می‌کند.

نکته بسیار مهمی که در ارتباط با این پروژه‌ها باید به آن توجه شود، ضرورت برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی برای اجرای آن است که در شهرداری یزد سعی شده است تمام فعالیت‌ها بر اساس برنامه مشخص اجرایی شود تا بر اساس نیاز و با توجه به اولویت‌های موجود، بتوان زمینه توسعه و بهبود شرایط شهر را فراهم کرد.

مرمت و تعویض آسفالت معابر سطح شهر یکی از مهمترین پروژه‌های عمرانی است که سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری یزد دنبال می‌کند و از سال گذشته در نقاط مختلف شهر این پروژه‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر نیز در نقاط مختلف شهر شاهد اجرای آسفالت در بخش مرمت و تعویض، همچنین اجرای آسفالت جدید هستیم.

اجرای آسفالت در کدام مناطق شهر بیشتر انجام می‌شود؟

اجرای آسفالت و مرمت آن بر اساس ضوابط خاصی اجرا می‌شود و باید فاکتورهای لازم از جمله سن آسفالت اجرا شده قبلی یا میزان تکمیل زیرساخت‌ها و موارد مختلف دیگر در معبر وجود داشته باشد، از این رو برنامه‌ریزی بر این محور است که در هر منطقه بر اساس فاکتورهای موجود اقدام به اجرای عملیات آسفالت معابر کنیم.

البته تلاش شهرداری این است که عدالت در ارتباط با اجرای آسفالت در نقاط مختلف شهر رعایت شود، اما در بعضی مناطق به دلیل اینکه از زمان اجرای آسفالت معابر، مدت زیادی گذشته است، وضعیت نامناسب‌تری دارند و به همین دلیل در اولویت قرار گرفته‌اند.

بودجه مرمت و بهسازی آسفالت معابر اصلی یزد نیز در سال جاری حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است تا به این موضوع بیش از پیش رسیدگی شود، در شش ماه نخست سال جاری آسفالت، لکه گیری و درزگیری معابر اصلی شهر یزد با شتاب بیشتری نسبت به سال گذشته در دست اقدام است.

در حال حاضر آسفالت معابر کدام مناطق شهرداری در حال انجام است؟

یکی از رسالت‌های اصلی سازمان عمران در سال‌جاری، بحث اجرا و مرمت آسفالت سطح شهر است، لذا در حال حاضر چند پروژه بزرگ آسفالت در سطح شهر داریم که از جمله آن می‌توان به بخشی از بلوار دهه فجر اشاره کرد که حدفاصل میدان آیت‌الله خاتمی تا میدان صاحب‌الزمان (عج) مورد مرمت و بهسازی قرار گرفت.

در منطقه چهار شهرداری آسفالت خیابان معراج در دستور کار قرار گرفته است که به با پیگیری انجام شده، این پروژه نیز اجرا و تکمیل شد؛ در منطقه سه شهرداری یزد نیز آسفالت خیابان طلوع و یک باند از بلوار پروفسور حسابی حدفاصل خیابان فلسطین تا میدان عالم انجام شد و باند دوم این بلوار نیز تکمیل شده است.

مرمت و بهسازی آسفالت تقاطع‌های سطح شهر یزد نیز در دستور کار قرار گرفته است که از جمله اقدامات مربوطه می‌توان به تقاطع دولت‌آباد اشاره کرد.

زمان‌بندی اجرای پروژه‌های آسفالت یا مرمت آن روز یا ساعت خاصی دارد؟

بله، برای اجرای پروژه‌های مرمت آسفالت سعی می‌شود با توجه به ترافیک خیابان‌ها، این اقدام در روزهای تعطیل انجام شود و به همین دلیل روزهای تعطیل، اجرای پروژه‌های مرمت را در سطح شهر شاهد هستیم. در ارتباط با پروژه‌های جدید نیز با توجه به بازگشایی مدارس و لزوم پرهیز از ایجاد ترافیک به وسیله مسدودی خیابان‌ها، تمام عملیات‌های عمرانی پروژه‌های آسفالت به مدت دو تا سه هفته تعطیل می‌شود و پس از آن بار دیگر بحث آسفالت را آغاز می‌کنیم.

آسفالت کوچه‌های فرعی در حوزه زیرسازی یا روکش آسفالت به صورت مستمر انجام می‌شود، تعطیلی پروژه‌های آسفالت در سه هفته اول مهرماه با توجه به بازگشایی مدارس مربوط به خیابان‌های اصلی است، زیرا ایجاد محدودیت در تردد سبب ایجاد ترافیک سنگین می‌شود.

با توجه به سیل اخیر، آسفالت معابر یزد به شدت با افت کیفیت روبه‌رو شده است، در این راستا چه اقداماتی انجام شده است؟

در بودجه شهرداری برای مرمت و بهسازی آسفالت بعضی معابر اعتبار کافی در نظر گرفته شده بود، اما در جریان سیل اخیر خسارت‌های زیادی به آسفالت معابر شهر وارد شد. برای انجام لکه‌گیری و آسفالت معابر، آسفالت را در اختیار شهرداری‌های مناطق قرار می‌دهیم تا اقدامات لازم را انجام دهند؛ البته لکه‌گیری با دستگاه تمام مکانیزه را از دو هفته قبل آغاز کردیم و در این مدت کار لکه‌گیری آسفالت بلوارهای آیت‌الله فقیه خراسانی و امام حسین (ع) را با سرعت، کیفیت و کمیت خوب انجام دادیم.

اقدامات مربوط به درزگیری نیز در حال انجام است و همین اقدام به همراه لکه‌گیری‌هایی که با دستگاه مکانیزه صورت می‌گیرد، عمر مفید آسفالت را حداقل چند سال بیشتر می‌کند و این موضوع نقش مهمی در بهبود کیفیت آسفالت و تردد مردم دارد.

چرا لکه‌گیری آسفالت بیشتر شب‌ها انجام می‌شود؟

با توجه به اینکه در بحث اجرای پروژه‌های آسفالت، به دلیل قرار گرفتن عملیات عمرانی در محل تردد شهروندان، باید به گونه‌ای اقدام کرد که ترافیک در رفت و آمد مردم به وجود نیاید، اقداماتی همچون لکه‌گیری و درزگیری در هنگام شب انجام می‌شود تا مانع از ایجاد ترافیک در خیابان‌ها نشود.

پس از اجرای عملیات آسفالت، پاکسازی برای جمع‌آوری مصالح باقی مانده انجام می‌شود، اما ممکن است کمی از مصالح باقی بماند و در روز مردم آن را مشاهده کنند که آن نیز بلافاصله برطرف می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا