یزدفردا: کتاب «عناصر هنر چین در نگارگری ایران با بررسی کتاب جامع‌التواریخ و شاهنامه» نگارش نسرین دستان توسط انتشارات فیل در چین منتشر شد.

به گزارش یزدفردا: کتاب «عناصر هنر چین در نگارگری ایران با بررسی کتاب جامع‌التواریخ و شاهنامه» نگارش نسرین دستان، عضو هیئت علمی پژوهشکده هنرِ فرهنگستان هنر، توسط انتشارات فیل (Elephant) Daxing (大象 Publishing House) در ۲۰۶ صفحه تمام‌رنگی در چین به چاپ رسیده است. این کتاب خلاصه‌ای از پایانه‌نامه دکترای نگارنده در آکادمی مرکزی هنر پکن است.

«عناصر هنر چین در نگارگری ایران با بررسی کتاب جامع‌التواریخ و شاهنامه» پژوهشی درباره نقاشی ایران و تأثیرپذیری آن از شیوه‌ها و سبک‌های هنر نقاشی چین بعد از ورود مغولان به ایران، یعنی از آغاز دوره ایلخانان تا آخر دوره تیموریان (اواخر قرن ۱۲ تا اواسط قرن ۱۵)، است که با مراجعه و نگاهی به سیر تکامل نقاشی ایران در طول تاریخ هنری آن و بررسی کتب و نسخه‌های تصویری باقی‌مانده انجام گرفته است. در کتاب حاضر این تأثیرپذیری‌ها در دو مرحله مهم تاریخی بررسی شده‌اند: ابتدا تأثیرات قبل از ظهور اسلام، در زمان پادشاهی اشکانیان و ساسانیان، هم‌زمان با اواخر سلسله هان و در طول سلسله تانگ در چین و با پیدایش دین مانوی و اختلاف آن با آئین بودایی و مطالعه نمونه ترکیب‌های هنر ایرانی و چینی از جمله دیوارنگارهای غارهای دوانهوانگ در شمال شرقی چین به عنوان یکی از شاهراه‌های مهم اختلاط فرهنگ و هنر و ادیان در مسیر جاده ابریشم؛ سپس تأثیرات بعد از ظهور اسلام در ایران، و تجارت دریایی و زمینی از طریق راه ابریشم و ورود کالاهایی مانند پارچه‌های ابریشمی، ظروف سفالی و صنایع دستی مختلف از چین هم‌زمان رواج دین اسلام در چین.

نگارنده در بخش دیگری از کتاب به حمله مغول و تأثیرات گسترده آن در دو کانون تمدن و فرهنگ و هنر می‌پردازد و این دوره برجسته و با اهمیت را از نقطه نظر تحول در تاریخ هنر، به‌خصوص نقاشی و سبک کتب مصور شده آن زمان و عناصر وام‌گرفته‌شده از تأثیرات خارجی به‌ویژه چین، بررسی می‌کند و نحوه تأثیرپذیری نقاشی ایرانی را، با تحلیل برخی تصاویر موجود در کتاب‌های مصور مهم، نشان می‌دهد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا