به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در اولین جلسه مصاحبه با مرتضی وزیری از پیشکسوتان نیروی انتظامی استان یزد که با موضوع"تدوین تاریخ شفاهی پیشینه نظمیه و امنیت در استان یزد" کلید خورد وی گفت: در خصوص بررسی تاریخی پیشینه نظمیه و امنیت در یزد باید بگوییم که از زمان ساسانیان موضوع نگهبان در قالب های مختلف همیشه مطرح بوده که بعضاً از طرف خود دولت به اینها حقوق پرداخت می شده است.

وی ادامه داد: در اولین مسافرتی که ناصرالدین شاه به خارج از کشور سفر می کند از وضعیت نظمیه خوشش می آید و اولین پلیس را در تهران راه اندازی می کند که بعد از این جریان این موضوع در کل کشور تسری پیدا می کند و پایه اولین تشکیلات پلیس در یزد به سال 1916 میلادی بر می گردد.

این پیشکسوت نیروی انتظامی ادامه داد: یکی از مهمترین مستندات تاریخی ما برای تشخیص ایجاد اولین نظمیه در یزد که سابقه ای قبل از آن موجود نمی باشد  مهری در پایین یکی از اسناد تاریخی مربوط به اول شهریور ماه سال 1308 با عنوان کمیساریای یزد است که قبل از آن سابقه ای در دست نمی باشد.

گفتنی است قرار است پروژه ی تدوین تاریخ شفاهی پیشنیه نظمیه و امنیت در استان یزد با همکاری فرماندهی انتظامی استان به منظور بهره برداری پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه به زودی تکمیل و رونمایی گردد.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا