در سال جاری تاکنون 17 کمیته سخت و زیان آور تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 42 درصد رشد داشته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد: سیدمحمد مروستی رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شروع آزمایشی سامانه مشاغل سخت و زیان آور در استان خبرداد.

وی افزود: جلسه توجیهی آموزش سامانه مشاغل سخت و زیان آور با حضور اعضای کمیته های بدوی و تجدید نظر مشاغل سخت و زیان آور، بازرسان و کارشناسان بهداشت حرفه ای سراسر استان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 5 هزار و 16 مکاتبه از سوی دفاتر پیشخوان دولت در خصوص بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور با این اداره کل صورت گرفته است تصریح کرد: 4 هزار و هفتصد و هفتاد و شش پرونده در کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان آور مطرح و بررسی شد که نسبت به سال 99 شاهد رشد بیش از 80 درصدی بودیم. همچنین 802 پرونده هم به کمیته تجدید نظر ارجاع داده شد که در این کمیته نیز شاهد رشد 107 درصدی نسبت به سال 99 بودیم.

رئیس بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه یکی از گلایه  های به حق مردم زمان بر بودن روند درخواست متقاضیان تا حصول نتیجه است گفت: این اداره در حال برنامه ریزی جهت کم کردن زمان رسیدگی هاست که یکی از آنها طراحی و پیاده سازی سامانه مشاغل سخت و زیان آور است.

وی با تاکید بر اینکه با راه اندازی این سامانه قطعا شاهد کاهش زمان رسیدگی به درخواست های کارگران شریف خواهیم بود تصریح کرد: در سال جاری تاکنون 17 کمیته سخت و زیان آور تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 42 درصد رشد داشته است. همچنین در سه ماهه اول سال جاری یک هزار و 191 پرونده در این کمیته ها بررسی شد که نسبت به سال گذشته شاهد رشد 69 درصدی هستیم.

مروستی زاده از جمله اقدامات این اداره را عودت درخواست های تکراری قبل از طرح در کمیته جهت رسیدگی سریعتر به درخواست متقاضیان عنوان کرد و افزود: برای رفاه حال کارگران استان تعداد کمیته بدوی استانی از یک روز در هفته به دو روز در هفته به صورت ثابت و مستمر در سال گذشته افزایش یافت. همچنین تعداد جلسات کمیته های تجدید نظر استانی نیز به دو جلسه در ماه تبدیل شد.

وی احصاء درخواست های بازنشستگی که بیش از 4 ماه طول کشیده بود را از جمله مواردی اداره بازرسی کار برشمرد و گفت: ابلاغ قانونی و مکاتبه الکترونیکی با دانشگاه علوم پزشکی و تامین اجتماعی از دیگر اقداماتی بوده است که از سال گذشته تاکنون بر آن تاکید شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا