یزدفردا: شیوع بیماری تب مالت در شهرستان مهریز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش یزدفرداسرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: میزان ابتلا به بیماری تب مالت در سال ۱۴۰۰، ۱۶ مورد بود که نسبت به سال قبل از آن با ۷ مورد ابتلا، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

دکتر پورمازار افزود: بیماری تب مالت که به بیماری هزار چهره معروف است، یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که بر اثر ورود باکتری بروسلا از دام‌های آلوده به انسان ایجاد می‌شود و در گوسفند و گاو شیوع زیادی دارد و باعث تلف شدن و سقط جنین در دام‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: مهمترین راه جلوگیری از بروز بیماری تب مالت، واکسیناسیون دام است، اما در این میان، نبود پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون دام هم از علت‌های افزایش شیوع این بیماری عنوان شده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز درباره علائم این بیماری اظهار داشت: علائم بیماری تب مالت ممکن است شدید یا خفیف با شروع تدریجی یا ناگهانی باشد که از علائم شایع آن تب و لرز، خستگی، تعریق، سردرد، درد مفاصل و کمر، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، یبوست، گلودرد و سرفه خشک است.

وی تأکید کرد که بازرسی‌های مشترک بهداشت محیط و دامپزشکی از مراکز عرضه لبنیات سنتی انجام و نمونه برداری از شیر خام صورت پذیرد و بیماریابی تب مالت توسط شبکه بهداشت و درمان مهریز انجام شود.

پورمازار در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری عنوان کرد: مردم از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه یا شیری که به اندازه کافی جوشیده استفاده کنند و حتماً قبل از مصرف شیر، آن را به مدت سه تا پنج دقیقه بجوشانند و توجه داشته باشند که کف کردن روی شیر به هنگام حرارت دادن، علامت جوشیدن شیر نیست.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا