تلگرام یکی از پیام‌رسان‌های رایگان و بسیار محبوب است که به دلیل توجه به نکات امنیتی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

به گزارش یزدفردا: این اپلیکیشن متن باز امکان برقراری تماس ویدیویی رمزنگاری شده را نیز به کاربران خود به همراه سایر ویژگی‌های دیگر می‌دهد. به علاوه شما با استفاده از پیام رسان تلگرام می‌توانید با هر شخصی که دوست دارید چت مخفی رمزنگاری شده هم داشته باشید.

تلگرام تا به این لحظه روی سیستم عامل اندروید از طریق فروشگاه گوگل پلی ۵۰۰ میلیون بار دانلود داشته است. در ادامه با ما همراه باشید چراکه قصد داریم چند ترفند کاربردی که باید حتماً در مورد تلگرام بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم.

1. ویرایش پیام‌های ارسال شده

تلگرام به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا پیام‌هایی را که قبلاً ارسال کرده‌اند، ویرایش کنند. برای این کار باید روی متن پیام مورد نظر رفته و آن را انتخاب کنید. سپس روی گزینه Edit با علامت مداد که در بالا قرار دارد کلیک کنید. بعد از این‌که تغییرات دلخواه را اعمال کردید اپ تلگرام روی پیام شما برچسب ادیت شده (Edited) خواهد زد. توجه داشته باشید که شما تنها می‌توانید پیام‌هایی که در ۴۸ ساعت گذشته ارسال کرده‌اید را ویرایش کنید.

2. پیام‌های سایلنت (بی‌صدا)

اگر شخصی که قصد ارسال پیام به او را دارید، مشغول است، اما شما همچنان می‌خواهید پیامی برای او بفرستید بدون این‌که حواسش را پرت کنید، می‌توانید از ویژگی پیام‌های سایلنت استفاده کنید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد پیامی که برای مخاطب مورد نظر ارسال می‌کنید حتی اگر شخص مقابل گوشی خود را در حالت Do not disturb نگذاشته باشد، بدون صدای زنگ و یا حتی ویبره به دست او برسد. برای استفاده از این قابلیت تلگرام کافیست تا متن پیام مورد نظر خود را بنویسید و سپس روی دکمه ارسال رفته و آن را نگه دارید. سپس می‌توانید گزینه ارسال بدون صدا (Send without sound) را از این قسمت انتخاب کنید.

3. زمانبدی پیام‌ها

شما می‌توانید پیام‌های خود را در تلگرام زمانبندی کنید. برای این کار کافیست تا متن پیام مورد نظر را نوشته و روی دکمه ارسال رفته و آن را نگه دارید. از این قسمت می‌توانید با انتخاب گزینه “Schedule message” و همچنین انتخاب زمان و ساعت مورد نظر، پیام خود را در زمان دلخواه برای مخاطب‌تان به صورت خودکار ارسال کنید.

4. فایل‌های حذف شونده در چت‌های عادی

اپلیکیشن تلگرام به شما این امکان را می‌دهد تا زمان مشخصی را برای فایل‌های چند رسانه‌ای تعیین کنید تا پس از آن به صورت خودکار از بین بروند! این ویژگی قبل‌تر‌ها تنها محدود به “Secret Chat” بود. با این حال بعد از انتشار آپدیت اخیر، تلگرام این ویژگی را برای مدیا‌هایی مانند تصاویر، ویدیو‌ها و چت‌های عادی نیز اعمال کرده است. برای استفاده از قابلیت حذف خودکار یک عکس و یا ویدیو، کافیست تا روی آن ضربه زده و گزینه timer را انتخاب کنید. حالا می‌توانید زمانی‌که می‌خواهید مدیای مورد نظر به صورت خودکار از بین برود را انتخاب کنید.

5. حذف پیام‌هایی که برایتان ارسال شده است

تلگرام به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر حذف پیام‌هایی که خودتان برای شخصی ارسال کرده‌اید، پیام‌هایی که فرد دیگری برای شما ارسال کرده است را هم حذف کنید. برای استفاده از این قابلیت خاص کافیست تا روی پیام دریافتی خود رفته و سپس دکمه حذف را بزنید. با این کار دو گزینه برایتان نمایان خواهد شد، اگر روی گزینه “Also delete for X” کرده و سپس Delete بزنید، پیام انتخاب شده برای هر دو طرف حذف خواهد شد.

6. ویرایش ویدیو‌ها

شما می‌توانید ویدیو‌ها را مستقیماً داخل تلگرام ویرایش کنید. برای استفاده از این قابلیت کافیست تا یک چت را باز کرده و ویدیوی دلخواهی که می‌خواهید ارسال شود را انتخاب کنید. در قدم بعدی کافیست تا روی آیکون تنظیم کلیک کرده تا ویرایشگر ویدیو جدید برایتان باز شود. حالا از این قسمت می‌توانید المان‌هایی که می‌خواهید آن‌ها را تغییر دهید مانند اشباع رنگ (saturation)، تضاد (contrast)، نور (exposure) و موارد دیگر را با توجه به سلیقه و خواست خود تغییر دهید.

7. جستجو در یوتیوب و GIF‌های سریع

اگر می‌خواهید یک GIF ارسال کنید و یا بدون این‌که اپ تلگرام را ترک کنید لینک یک ویدیوی یوتیوب را برای فردی ارسال کنید، تلگرام به شما این امکان را می‌دهد. کافیست تا gif@ و یا youtube@ را تایپ کنید و مورد خود را سرچ کنید. با استفاده از این ترفند شما به نتایج مورد نظر روی صفحه چت تلگرام دسترسی خواهید داشت.

تلگرام همچنین به شما اجازه می‌دهد تا به جای اینکه کل یک پیام را کپی کرده و بعداً مجبور به ادیت آن شوید، تنها قسمت مورد نظرتان از متن پیام را کپی کنید! برای این کار کافیست تا روی پیام ضربه زده و آن را نگه دارید، سپس دوباره ضربه زده و قسمتی از متن که می‌خواهید کپی کنید را مشخص نمایید.

8. نوتیفیکیشن‌ها را شخصی‌سازی کنید

اگر می‌خواهید بدون این‌که اپلیکیشن تلگرام را باز کنید، بفهمید چه کسی به شما پیام داده و یا زنگ زده است می‌توانید از ترفند شخصی‌سازی نوتیفیکیشن‌ها در تلگرام استفاده کنید. شما می‌توانید از منوی تنظیمات و با استفاده از گزینه Customize به نوتیفیکیشن‌ها و صدا‌های مختص به مخاطبان خود دسترسی داشته باشید.

برای این‌که اعلانات مرتبط با گفتگوی هر فردی که می‌خواهید را شخصی‌سازی کنید، روی عکسشان کلیک کنید. بعد از این کار یک منو برای شما نمایش داده خواهد شد که می‌توانید از این طریق به نوتیفیکیشن‌ها و صدا‌های مختص به آن مخاطب دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید لرزش اعلان مورد نظر را نیز تغییر دهید (لرزش کوتاه، بزرگ و یا حتی غیرفعال کنید) و هر تغییرات دیگری را که می‌خواهید نظیر صدا و رنگ LED درصورتی که گوشی شما دارای LED نوتیفیکیشن است را به سلیقه خود برای مخاطب مورد نظر تغییر دهید.

9. بدون استفاده از شماره تلفن‌تان به دیگران زنگ بزنید!

شما می‌توانید با ایجاد یک نام کاربری با استفاده از نشانگر “@” با هر کسی که می‌خواهید صحبت کنید. همچنین در گروه‌ها اگر از نام کاربری شما استفاده شود، یک نوتیفیکیشن اشاره دریافت خواهید کرد.

10. روی مکالمات خود پسورد بگذارید

اگر می‌خواهید میزان امنیت چت‌های خودتان را بالا ببرید می‌توانید در اپ تلگرام روی آن‌ها پسورد بگذارید تا هر زمان که می‌خواهید به آن‌ها دسترسی داشته باشید نیازمند وارد کردن رمز برای دسترسی به محتویات چت باشد.

برای انجام این کار کافیست تا مسیر Settings -> Privacy and security -> Access code را در پیش گرفته و بعد از تنظیم پسورد مورد نظر زمانی که می‌خواهید بعد از گذشت آن چت مورد نظر دوباره قفل شود را هم تنظیم کنید. مقدار این زمان از ۱ دقیقه تا ۵ ساعت قابل تنظیم است. اگر گوشی شما دارای سنسور اثر انگشت است می‌توانید از این روش نیز برای باز کردن قفل چت استفاده کنید.

11. بدون نیاز به آنلاین شدن پیام‌هایتان را بخوانید

آیا می‌دانستید که تلگرام به کاربران خود امکان خواندن برخی از پیام‌ها بدون نیاز به آنلاین شدن را می‌دهد؟ با استفاده از نمایش پیام دریافتی در قسمت نوتیفکیشن‌ها شما می‌توانید پیام جدیدی که برایتان ارسال شده است را بخوانید.

برای این کار کافیست تا وقتی که پیام را دریافت کردید، اینترنت گوشی و یا وای-فای را قطع کرده و سپس تلگرام را باز کرده و پیام مورد نظرتان را بخوانید. بعد از اتمام خواندن پیام‌ها، اپلیکیشن تلگرام را ببندید و دوباره اینترنت خود را فعال کنید. به همین سادگی!

12. مخفی کردن عکس‌های تلگرام در گالری

اگر دوست ندارید که ویدیو‌ها و عکس‌هایی که از طریق پیام رسان تلگرام برایتان ارسال شده است در گالری گوشی به نمایش در بیایند، می‌توانید از یک ترفند بسیار ساده، ولی در عین حال کاربردی استفاده کنید.

برای مخفی کردن تصاویر و ویدیو‌ها در اندروید کافیست تا به تنظیمات رفته و گزینه “Save to Gallery” را غیرفعال کنید. اگر از کاربران گوشی آیفون هستید باید اول از همه به سراغ تنظیمات گوشی خود رفته و قسمت Privacy را انتخاب کنید و با رفتن به قسمت Photos برای اپلیکیشن تلگرام این دسترسی را غیرفعال کنید.

13. پاسخ به پیام‌ها از همان صفحه اصلی (فقط برای اندروید)

اگر از تلگرام استفاده می‌کنید، می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به باز کردن برنامه، از همان صفحه اصلی گوشی اندرویدی خود پیام‌های دریافتی را جواب دهید. برای انجام این کار باید مسیر Settings -> Notifications and sounds -> Pop-up notifications را در پیش گرفته و از این قسمت گزینه pop-up notifications را فعال کنید.

در این قسمت به شما حق انتخاب در مورد زمان نمایان شدن نوتیفیکیشن‌ها داده می‌شود:
With the Screen On (هنگام روشن بودن صفحه نمایش)
With the Screen Off (هنگامی که صفحه نمایش قفل است)
و یا Always (همیشه)

این ویژگی برای وقت‌هایی که دوست دارید بدون باز کردن قفل گوشی به پیام‌های ارسالی در تلگرامتان پاسخ دهید بسیار کاربردی خواهد بود، اما اگر چت‌های باز زیادی داشته باشید ممکن است برایتان اذیت‌کننده باشد.

14. تغییر اندازه فونت‌ها

در تلگرام شما می‌توانید اندازه فونت متن‌های نمایش داده شده را از ۱۲ (کوچکترین) تا ۳۰ (بزرگ‌ترین) تغییر دهید.

برای تغییر سایز فونت باید مسیر Settings -> Messages -> Size را در پیش گرفته و مطابق سلیقه خود تنظیمات لازم را اعمال کنید.

15. دانلود سایر زبان‌ها

در تلگرام به صورت پیش‌فرض می‌توانید بین زبان‌های آلمانی، انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، هلندی، پرتغالی، عربی و چینی ساده شده، یکی را انتخاب کنید. اما اگر دوست داشته باشید به زبان‌هایی مثل گالیسی، باسکی، کاتالانی و یا فارسی هم دسترسی داشته باشید چه؟ در این صورت باید بدانید که ۱۴۴ زبان در حال حاضر روی تلگرام قابل دانلود و اعمال هستند. البته تعداد زبان‌هایی که در گوشی‌های آیفون می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید کمتر است.

برای دانلود بسته زبان مورد نظر باید یک حساب کاربری در Transifex ایجاد کنید، اما تلگرام جایگزین دیگری نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. روش جایگزین این است که از طریق Settings -> Ask a question به تیم پشتیبانی پیام ارسال کرده و آن‌ها زبان مورد نظرتان را برایتان ارسال خواهند کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا