پیام شهروندان -م.کریمی

پیام شهروندان:یکی از مشخصه های جوامع تکامل یافته از منظر اخلاقی ورفتاری،رواج فرهنگ عذرخواهی در بین مردم و مسئولان کشورهاست.

  دین مبین اسلام در این مقوله سفارشات موکدی دارد. اگر فردی به این واقعیت دینی اعتقاد داشته باشد که در دین اسلام همواره توصیه به توبه و بازگشت به سوی خداوند شده است و خدا بهترین عذرپذیرنده است، می‌آموزد که در صورتی ارتکاب خطا برای جلب رضایت خدا از خطای خود نیز در برخورد با بندگان عذرخواهی کند.

در کشور ایران متاسفانه ،عذرخواهی در منظر عامه بعنوان نشانه ای از ضعف تلقی میگردد.که این تفکر اشتباه باعث میشود تا بسیاری از افراد در مراودات روزمره خود حتی الامکان از عذرخواهی بابت اشتباه یا نقصان در عملکرد شان اغماض نمایند.

بی شک یکی از مولفه های مهم در ایجاد همدلی وانس والفت در بین مردم ودولت ها،قبول اشتباهات از جانب دولتمردان وجرات عذرخواهی بابت هرآنچه مردم را آزار دهد می باشد.

 عذرخواهی نه فقط بابت آنچه که در حیطه رفتارهای ارادی ماست بلکه هر چیزی که باعث شود کوچکترین نارضایتی در قبال حوزه عملکردی ما باشد تبیین میشود.این مساله بدان معناست که هر چند ممکن است یک مسئول از یک اتفاق یا کم کاری زیردستان خود غافل باشد یا اصلا مشکل بوجودآمده خارج از اراده آن مسئول باشد بازهم وجدان وادب هر فرد حکم میکند سر تعظیم فرود آورده و از مردم معذرت بخواهد!

 برخی اتفاقات وقتی به دفعات در انظار مردمی تکرار میشود ناخودآگاه به یک مساله عادی  تبدیل میشود.بطور مثال قطارسریع السیر مسیر یزد تهران سالهاست که با مشکل خرابی و توقف های طولانی در بین راه مواجه است.بنده حقیر چندین بار مخصوصا در فصل تابستان شاهد اختلال سیستم برق و آتش سوزی در این قطار بودم. اگر مسافر همیشگی  این مسیر باشید اینگونه اتفاقات برایتان تازگی نخواهد داشت...بگذریم..چند روز پیش ظاهرا همان حکایت دیرینه برای این قطار مجددا تکرار شده و بخاطر آتش سوزی یکی از واگن ها ،مدتی مسافران سرگردان  ومعطل مانده اند که سرانجام ادامه مسیر را با اتوبوس تا مقصد طی کرده اند! استاندار محترم هم الحق والانصاف با عذر خواهی از مردم بخاطر این موضوع ، مقوله جدیدی را برای مسئولان استان واکاوی نموده اند که در این روزها به دست فراموشی سپرده شده بود.کوچکترین تاثیر عذرخواهی مسئولان بابت مسایل روزمره جامعه، حس نزدیکی و تعامل مسئولان با مردم است.اینکه مسافران در راه مانده بدانند عالیترین مقام مسئول استان این موضوع را متوجه شده و به فکر چاره جویی است یک قدم بزرگ برای تحقق شعارهای مردم محور مسئولین در این بُرهه از جامعه می باشد که آخرین امیدهایشان برای فردایی بهتر به دست اندرکاران تازه به منصب رسیده است.

 امیدواریم شاهد استمرار اینگونه رفتارها و در ادامه آن چاره جویی های موثر برای رفع مشکلات مردم باشیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا