رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

پس از سال‌ها انتظار و پیگیری و درخواست‌های مکرر برای اخذ مجوز نشریه اولین شماره آیینه یزد در بیستم شهریورماه 1385 با چاپ نامه‌ای به قلم دکتر جلیل شاهی استاد دانشگاه و دکترای حمل و نقل و ترافیک شهری و از بنیانگذاران دانشگاه یزد منتشر گردید. در آن نامه به این موضوع اشاره شده بود که احداث پل‌های هوایی آن هم در شهری همانند یزد لطمه‌هایی به هویت و فرهنگ شهر وارد می‌نماید و در حالی که پل میدان شهید باهنر نیمه‌ساز بود خطاب به شهردار وقت اعلام نمود تخریب آن تصمیمی شجاعانه می‌باشد.

در آن شماره از این‌که چرا نام نشریه آیینه گذاشته شده است به اطلاع خوانندگان رسید که هرکس به فراخور حال خود باید با نقد عملکرد مسئولان و مجریان قانون در بهبود جامعه بکوشد و یکی از روش‌های مؤثر برای رسیدن به این هدف، انتشار روزنامه است مشروط بر این‌که نویسنده بدون حب و بغض واقعیت‌ها را بگوید و بنویسد و به بیان حقایق بپردازد، مجیزگو نباشد و از دارنده مقام و منصبی بی‌جا تعریف نکند که پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) فرمود: «به صورت متملقان و چاپلوسان خاک بپاشید».

اینک در شانزدهمین سال انتشار و نشر هفتصدمین شماره در پی مقالات متعددی که طی سالیان اخیر درباره عملکرد شورای شهر و شهرداری و در چند ماه اخیر با درج مقاله‌های‌ انتقادی با عنوان: «رئیس شورای نظارت شهرستان و عدم رعایت حرمت شهروندان» و «عملکرد هیات نظارت شهرستان و سخنی با نمایندگان استان در مجلس» اینک در این شماره ضمن عرض تبریک به اعضای شورای ششم و شهردار منتخب و با سپاس از یکایک کارمندان و مسئولانی که با صداقت و صمیمیت در شهرداری به مردم مؤمن و صبور یزد خدمت می‌نمایند نظر خوانندگان را به موارد زیر جلب می‌نماید.

بعد از مراسم تحلیف اعضای شورا در بعضی از سایت‌ها و فضاهای مجازی عنوان شد که احتمال انتخاب محی‌الدینی شهردار اسبق شهرستان تفت به سمت شهردار یزد بیشتر از دیگران می‌باشد. به هر حال 41نفر رزومه(1) خود را به شورا فرستادند، در نهایت 17نفر واجد شرایط شناخته شدند و پس از بررسی‌های لازم و انتخاب 9نفر بالاخره نام محمدجواد ابوالحسینی، محمدحسین سلطانی و ابوالقاسم محی‌الدینی از سوی سخنگوی شورای شهر اعلام گردید. سلطانی کناره‌گیری خود را اعلام و نام جمال بافرانی در روز رأی‌گیری مطرح شد و نشست مراسم رأی‌گیری درحالی به پایان رسید که ابوالحسینی 5رأی و محی‌الدینی با کسب 6رأی به عنوان شهردار یزد انتخاب گردید.

غلامحسین دشتی روز سوم شهریورماه درباره عدم تشکیل جلسه برای انتخاب شهردار گفته بود چون به دنبال رأی بالا برای شهردار هستیم و این شورا با شوراهای گذشته تفاوت دارد و در پی انتخاب شهردار شایسته‌ با رویکرد ملی می‌باشیم بنابراین موضوع انتخاب شهردار را از دستور کار در روز سوم شهریورماه خارج می‌کنیم. اما این‌گونه رقم خورد که روز 13شهریور شهردار یزد به اصطلاح با رأی شکننده 6رأی در برابر 5رأی انتخاب گردید و یکی از 3نفر نیز حتی یک رأی هم کسب نکرد. حجت‌الاسلام سیدناصر حیدری سخنگوی شورای شهر روز 18 شهریورماه جاری ضمن انتقاد شدید از مدیران و اعضای شورای شهر سابق خطاب به خبرنگاران و اصحاب رسانه حاضر در جلسه گفت: «…مدیریت شهر یزد متاسفانه تاکنون به دلیل نرفتن به سمت درآمد پایدار و سرمایه‌گذاری مختلف برای تامین هزینه‌های لازم بیش از پیش به مردم فشار آورده و در حقیقت با ابزارهایی نظیر عوارض، جریمه، دیرکردها شهر را بیش از حد نرمال با جیب مردم اداره کرده است… اعضای شورا از بدو ورود بحث انتخاب شهرداری کارآمد برای شهر میراث جهانی یزد را در دستور کار قرار داد و بعد از بررسی‌های دقیق و کارشناسی این مهم را انجام داد… سخنگوی شورای شهر با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت مساجد برای توسعه خدمات مختلف فرهنگی و اجتماعی در یزد ادامه داد: اگر مسجد، محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باشد و دیگر مسائل محلات در مساجد حل شود بدون شک با این کار می‌توان بسیاری از مشکلات را مرتفع ساخت…»(2)

سال‌ها است توسط عده‌ای از ائمه‌جمعه و روحانیون و بعضی از مقامات فرهنگی و اجتماعی و دینی به این نکته که باید مسجد، محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ‌باشد اشاره نموده‌اند، در این صورت لازم است دقیقاً موضوع بررسی تا میزان موفقیت به دست آمده در این مورد بررسی گردد. از همه مهم‌تر باید مشخص گردد چند درصد از مردم به اجرای این طرح علاقه نشان داده‌اند. گرچه تشویق جوانان به روی آوردن به این برنامه با همکاری ائمه جماعات و دیگر افراد علاقه‌مند به مسجد محوری می‌تواند مؤثر باشد به یقین در هر شهر و دیار باید ویژگی‌های خاص آن منطقه را در نظر گرفت تا بتوان از ظرفیت‌ها و استعدادهای مردم همان محل استفاده نمود بنابراین مناسب است اعضای شورا برابر با قوانین و ضوابط مصوب وظایف محوله را انجام دهند و در کنار آن با برنامه‌ریزی صحیح از توانایی‌های مردم بویژه جوانان و روحانیت برای توسعه فرهنگی از طرح مسجد محوری نیز بهره ببرند و به گونه‌ای باشد که شهرداری با شفافیت و ضابطه‌مندی احیاناً به مساجد و حسینیه‌ها و هیئت‌های سینه‌زنی مساعدت نماید.

بدان امید که سخنگوی شورای شهر یزد در آینده نه چندان دور پاسخگوی مسائلی که در ذیل مطرح می‌گردد باشد و حداقل با ارائه آمار و با عملکرد مورد قبول به شهروندان اعلام نماید اعضای شورای ششم و شهردار منتخب آنها چه اقدامات مؤثری درباره آنچه که به آن اشاره می‌گردد انجام داده و به موفقیت‌های قابل قبولی دست یافته‌اند.

– توجه به نقش شهرداری به عنوان محور توسعه پایدار و همه‌جانبه شهر در افق کوتاه و بلندمدت.

– ادامه روند اصلاح فرایندهای مالی در راستای شفافیت و سالم‌سازی مالی بویژه آن‌گونه که گفته شده است وضعیت املاک شهرداری به شیوه‌ای که هنوز لیست دقیقی از املاک اختصاصی و عمومی شهرداری در دست نیست و باتوجه به تلاش‌های مصرانه شورای پنجم تعداد املاک شناسایی شده از 40 پلاک به حدود 700 پلاک ‌رسیده و آیا این 700 پلاک چه بخشی از همه املاک شهرداری است.

– دقت در اصلاح روند درآمدی شهرداری به شیوه‌ای که مخارج شهر با تنوع در روش‌های درآمدی تامین گردد و محوریت افزایش تعرفه و عوارض بر دوش شهروندان کاهش یابد زیرا که شرایط اقتصادی توان ادامه این روند را ندارد.

– تقویت سرمایه‌گذاری در ارایه خدمات و توسعه شهری بجای افزایش تعرفه و عوارض شهری.

– ادامه روند مناسب‌سازی شهر برای معلولین.

– توجه ویژه به آسیب‌های اجتماعی و رنج مردمی که در زیر فشارهای اقتصادی آسیب دیده‌اند با ایجاد و تقویت گرمخانه‌ها و مراکز نگهداری کودکان کار و زنان آسیب‌دیده و رسیدگی به زندگی حاشیه‌نشینان و وضعیت معیشتی آنان به منظور جلوگیری از افزایش ارتکاب جرائم اجتماعی.

– ادامه روند هوشمندسازی خدمات شهرداری مانند صدور پروانه ساختمانی و نیز سایر خدمات شهری چون سامانه حمل و نقل و پسماند شهری جهت سهولت استفاده شهروندان و صرفه‌جویی در وقت مردم و نیز ارتقای سلامت مالی.

– توجه به مباحث فرهنگی با نگاه همه جانبه‌نگر در رویدادهای فرهنگی و نیز زیرساخت‌های فرهنگی.

– ساماندهی مهاجرین و اتباع ساکن در یزد که سال‌ها است از معضلات مردم استان به شمار می‌آید.

– پرداخت پاداش برابر با ضوابط و مقررات اداری امری ممدوح و پسندیده است در صورتی که پرداخت پاداش به کارمندان شهرداری به گونه‌ای نباشد که گفته ‌شود بعضی سی، چهل برابر دیگری پاداش دریافت نموده‌اند.

– مغایرت حساب‌های شهرداری تاکنون به کجا رسیده و چرا آن‌گونه که گفته شده است عده‌ای پی‌درپی پرداخت مبلغ بدهکاری خود به شهرداری را تمدید نموده‌اند؟ ماجرای گم شدن بعضی از وسایل شهرداری چیست؟

– جلوگیری از اسراف و دوباره‌کاری‌هایی مانند سنگ‌فرش پیاده‌روها و آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌ها چون آن‌طورکه مشاهده می‌گردد این‌گونه کارها معمولاً با کیفیت مناسب انجام نمی‌گردد.

– در ضرب‌المثل فارسی گفته شده است «باران آمد و ترک‌ها هم رفت» اما به گونه‌ای نباشد که در یزد بعد از آمدن باران ترک‌ها باز ‌شود، خرابی‌ها افزون ‌گردد، کنار بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها بویژه زیرپل‌ها آب باران جمع ‌شود و مردم با گرفتاری و دردسرهای فراوان روبرو ‌شوند.

– اخیراً اعلام گردیده 70درصد ساخت و سازهای استان یزد بدون پروانه است و رئیس سازمان نظام مهندسی گفته است ساخت و سازها بدون اخذ پروانه و خارج از طرح چارچوب قانونی این مجموعه و شهرداری‌ها از سوی مالکان ساخته شده و چنین پرونده‌های ساختمانی معمولاً به کمیسیون ماده 100 شهرداری ارجاع می‌شود.

– اگر حضور پر شور مردم در انتخابات از جمله انتخاب اعضای شورای شهر را قبول داریم به این نکته باید توجه داشته باشیم که در خردادماه سال جاری کلیه اعضای شورای شهر یزد همانند بسیاری از شهرها و حتی کمتر از دوره پنجم کمترین رأی حائزین شرکت در انتخابات با درصد یک رقمی رأی شهروندان را کسب نموده‌اند. بدان امید که اعضای شورای ششم با همگامی و همراهی و با تلاش شهردار منتخب و انجام وظیفه برابر با قانون برای پیشبرد این شهر و دیار و رضایت شهروندان کوشا باشند.

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشتها:
1- «رِزومه» کلمه‌ای فرانسوی است و معادل فارسی آن را «کارنامک» اعلام کرده‌اند و عبارت است از پیشینه تحصیلی و شغلی و مهارتی برای انتخاب افراد در مشاغل گوناگون.
2- خبرگزاری فارس، 18/6/1400

  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا